Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Urheilu

MM-ralli alkaa Rovaniemellä – “Kaikki elementit ovat olemassa, että Kalle voittaa rallin”

Lehtikuva

Rovaniemen ja Suomen ensimmäinen MM-talviralli on valmiina alkamaan perjantaiaamun testierikoiskokeella ja kahteen kertaan ajettavalla 31,05 kilometrin Sarriojärvellä.

Pertti Knuuttila

Itse asiassa korona-aikana typistyneessä rallissa ajetaan vain viisi eri erikoiskoetta, kaikki kahteen kertaan. Ruotsin MM-rallin peruuttamisen jälkeen Rovaniemen urheiluautoilijat ja AKK saivat pikapyynnön FIA:lta järjestelyvastuun ottamisesta.

Vuodesta 1966 järjestetyn legendaarisen Tunturirallin järjestelykoneisto on vankka. Pyyntö, jota oli odotettu jo vuosia – aukesi Ruotsin pahan koronatilanteen takia, eikä sille voinut sanoa ei. Ei etenkään AKK, joka perui viime elokuun Jyväskylän MM-rallin, mutta jonka virolaiset paikkasivat sitten syyskuussa Tartossa.

Kauden avauksesta täyden pistepotin napannut ranskalainen, hallitseva maailman mestari Sebastien Ogier on valmis, eikä pidä luottamustaan valmistautumisen onnistumiseen vakan alla.

– Meillä oli mielenkiintoiset testit. Jälleen kerran uusi rengas alla, en sano on parempi vai huonompi, vaan erilainen. Reitillä ei ole paljoa jäätä, mutta kovaa soraa löytyy urista. Vahvuuteni on ollut hallita renkaita haastavissa oloissa. Nyt näyttää tulevan lämpöisempi keli kuin testeissämme. Parametri on haastava ja on vaikea sanoa, pitääkö renkaita säästää, selvitti Toyotan ykkösnyrkki Ogier torstai-illan etähaastattelussa.

– Iso haaste on olla ensimmäisenä reitillä. Perjantaiaamun testierikoiskoe on ainoa, joka jäädytetty vedellä. Se ei ehkä anna oikeaa kuvaa rallin erikoiskokeista. Testitiemme oli samanlainen kuin varsinaiset erikoiskokeet. Havaitsimme, että renkaat saattavat näyttää hyviltä, mutta nastat saattavat olleet täysin kuolleet. Kovalla soralla ne eivät ehkä tule kestämään, vaan alkavat liikkumaan. Näemme sen pian huomenna, selvittää Ogier.

Mutta mestari-Ogier on armollinen ja kiitollinen järjestelyille.

– Ei sitä voi kukaan vaatia, että kaikki erikoikokeet olisi jäädytetty. Ylipäänsä on hienoa, että pääsemme jatkamaan kautta näissä vaikeissa korona-ajan olosuhteissa.

Tällä kaudella rallin MM-sarjan rengastoimittaja vaihtui Michelinistä Pirelliin.

– Sen nastan ulkonema on korkeampi kuin edeltäjässä. Michelinin nastan kiinnityksessä käytettiin liimaa, kun taas Pirellissä nastalle on kumiin muovattu sopiva paikka kiinnittymiseen valmiiksi. Kun rengas joutuu vasten kovaa, jäätynyttä soraa – se alkaa helposti liikkumaan, paljasti rallin seitsemänkertainen maailmanmestari Ogier huolensa. Ja siksi korosti jo ennakkoon renkaiden kunnossa pitämisen tärkeyttä.

– En kuitenkaan jaksa uskoa, että saisin etua ensimmäisenä starttaavana. Tie putsaantuu irtolumesta takaani lähteville. Ehkä toisella ajokerralla voi ollakin hyötyä, koska pimeässä, lisävaloin ajettaessa en joudu ainakaan huomenna edellä lähteneen lumipölyn sokaisemaksi, ennakoi Ogier.

Haastajan viittaa ja ensimmäistä MM-rallin voittoa on soviteltu Ogierin tallitoverille Kalle Rovanperälle monissa ennakkoarvailuissa.

– Kiva nähdä muiden ihmisten fiilinki myös. Ja tuollaisia mahdollisuuksia. Mutta en minä tätä rallia muutoin osaa ottaa kuin, että minun pitää tehdä työni, kuittasi rento ja rauhallinen Rovanperä ravistellessaan paineita päältään.

Hän ajoi viime vuonna testimielessä jo SM-Tunturirallin voittoon Toyotan WRC:llä. Tämän vuoden tammikuiseen SM-Tunturiralliin verrattuna ajetaan, ajetaan kaikki erikoiskokeet rallin päättävää Aittajäven bonuspistepätkää lukuun ottamatta perinteisiin ajosuuntiin nähden päinvastoin.

– Eipä siitä viime vuodesta paljoa hyötyä ole. Autoa joutui säätää, koska Pirelli on rungoltaan pehmeämpi. Nyt ei testattu pienessä pakkasessa, joten renkaiden säästämisestä ei oikein osaa sanoa. Ekalla kerralla ei ainakaan voi säästellä, toisella ehkä. Sen näkee vasta sitten, kertoi Rovanperä, joka starttaa vasta uransa kahdeksanteen MM-ralliin WRC:llä.

Toyotan tallipomona aloittaneella Jari-Matti Latvalalta virtaa vuolasta näkemystä viikonlopun haasteista.

– Kyllä tämä meille hyvän kotikisan odotuksia kasaa. Suomessa kehitetyn auton voi odottaa olevan täällä hyvä. Kyllä meidän kuljettajien pitää pystyä ajamaan voitosta täällä. Tärkeää ottaa hyvät pisteet täällä, koska tiedetään, että sarjassa on vahvoja kisoja myös Hyundaille, hahmotteli Latvala minimiodotuksia tiimilleen viikonlopusta.

– Reitillä käyneenä tiedän, että Tunturirallin jäljiltä tiestä on syöty jää pois. Eikä keli käynyt tässä välillä suojasään puolella, mikä olisi kovettanut pohjan uudelleen. Esimerkiksi Sarriojärvellä on 20 kilometriä jo sorauraa näkyvissä. No nyt lämpenevä keli vähän pehmentää soraa ja se syö vähemmän rengasta. Toivon, ettei tule kommentointia, että renkaat on ajettu loppuun. Tiet on aurattu leveäksi, on korkeat penkat. Ainoa miinus on tuo pohja, kertoi Latvala.

Latvala ei kasaa odotuksia Rovanperän hartioille.

– Kaikki elementit ovat olemassa, että Kalle voittaa rallin. Se, että voitto tulee, vaatii, että kaikki loksahtaa paikoilleen. Tapahtuuko se nyt tai myöhemmin jää nähtäväksi. Eesti ja Jyväskylä ovat yhtä vahvoja ralleja Kallelle.

Rovaniemellä ja Kemijärven lähellä ajetaan viikonloppuna yhteensä 10 erikoiskoetta, yhteensä 251,08 erikoiskoekilometriä. Voittaja on selvillä sunnuntaina iltapäivällä, viimeinen erikoiskoe alkaa klo 13.08.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE