Kotimaa
2.3.2021 06:52 ・ Päivitetty: 2.3.2021 06:52
Nollalinja ottaa chat-palvelun käyttöön kevään aikana – joulukuu oli sen historian ruuhkaisin kuukausi
Lähisuhdeväkivaltaa tai sen uhkaa kokeneille tarkoitettu auttava puhelin Nollalinja ottaa chat-palvelun käyttöön kevään aikana. Päätöksen takana on ennätysvuosi puheluiden määrässä mitattuna, kertoo Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL).
Koronaviruspandemian monissa erilaisissa auttavissa palveluissa on huomattu chat-yhteydenottojen lisääntyvän. Puhelimessa ääneen puhumisen sijasta chat voi olla helpompi tapa hakea apua.
– Chatin avulla apua saa yhä matalammalla kynnyksellä ja helpommin myös tilanteessa, jossa väkivallan tekijä on samassa tilassa, kertoo tiedotteessa Nollalinjasta vastaava erityisasiantuntija Elisa Niklander THL:stä.
Anonyymisti palveleva chat on auki aluksi arkipäivisin.
Viime vuonna Nollalinjaan soitettujen puheluiden määrä kasvoi THL:n mukaan noin 31 prosenttia. Puheluista noin kahteen kolmasosaan pystyttiin vastaamaan.
Joulukuu oli Nollalinjan historian ruuhkaisin kuukausi, puheluita tuli kuukauden aikana yli 2 000.
Kommentit
Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.