Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Talous

27.3.2025 06:24 ・ Päivitetty: 27.3.2025 06:24

Nyt kirpaisee Euroopankin autojättejä: USA määräsi rankat tullimaksut

iStock

Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on ilmoittanut uusista 25 prosentin ”pysyvistä” tullimaksuista kaikille autoille, joita ei ole valmistettu Yhdysvalloissa.

DEMOKRAATTI/STT

Demokraatti

Trump kertoi asiasta keskiviikkona Valkoisessa talossa. Tullien on määrä astua voimaan 2. huhtikuuta.

Tuontitullit koskevat kaikkia maahantuotuja autoja ja kuorma-autoja, joita ei ole valmistettu Yhdysvalloissa. Trumpin mukaan maassa valmistetut autot välttyvät tullimaksuilta.

Presidentti sanoi, että tullimaksut ovat ehdottomasti pysyviä.

New York Timesin mukaan noin puolet Yhdysvalloissa myydyistä ajoneuvoista on tuotu maahan. Tutkimuslaitosten tekemien arvioiden mukaan Trumpin tuontitullit nostaisivat uusien autojen hintaa tuhansilla dollareilla.

Nykyisin Yhdysvaltojen tuontitulli ulkomailla valmistetuille autoille on 2,5 prosenttia.

Myös Trumpin liittolainen, maailman rikkain ihminen Elon Musk myönsi, että tullit vaikuttavat hänen Tesla-yhtiönsä sähköautojen hintoihin.

-  Tämä vaikuttaa Teslan autoissa niiden osien hintaan, jotka tulevat muista maista. Hintavaikutus ei ole vähäpätöinen, Musk sanoi viestipalvelu X:ssä.

ENITEN tulleista kärsii EU-maiden, Japanin ja Etelä-Korean autoteollisuus, mutta isku osuu myös Kanadan ja Meksikon alihankkijateollisuuteen.

Euroopan komission puheenjohtaja Ursula von der Leyen kertoo olevansa syvästi harmissaan Yhdysvaltain ilmoittamista autotulleista.

Von der Leyen sanoo X:ssä, että tullimaksut ovat veroja, jotka vahingoittavat yrityksiä ja etenkin kuluttajia sekä Yhdysvalloissa että EU:ssa.

-  EU etsii yhä neuvotteluratkaisuja ja suojelee samaan aikaan omia taloudellisia etujaan.

EU-maista etenkin Saksan taloudelle autojen vienti Yhdysvaltoihin on tärkeä kulmakivi.

Autot ovat myös Japanin tärkein vientituote. Vaikka japanilaisilla autonvalmistajilla on merkittävää tuotantoa Yhdysvalloissa, autoja myös viedään Japanista runsaasti. Esimerkiksi Toyota myi viime vuonna Yhdysvalloissa 2,3 miljoonaa autoa, joista noin miljoona valmistettiin Yhdysvaltain ulkopuolella.

Etelä-Korean autonvalmistajat puolestaan veivät Yhdysvaltoihin viime vuonna yli 1,4 miljoonaa autoa, mikä on hieman yli puolet koko maan autoviennistä.

AMERIKKALAINEN autoteollisuus on vuosikymmenten mittaan kytkeytynyt tiiviisti yhteen niin, että autonosat saattavat ylittää rajoja useita kertoja valmistusprosessin aikana.

Kanadan keskuskauppakamari sanoi Trumpin tullien vievän kymmeniätuhansia työpaikkoja molemmilla puolilla rajaa.

-  Tämä veronkorotus uhkaa vahingoittaa tehtaita ja työntekijöitä sukupolvien ajaksi, ellei pysyvästi, kauppakamari lausui New York Timesin mukaan.

Kanadan tuore pääministeri Mark Carney sanoi autotulleja suoraksi hyökkäykseksi maataan kohtaan. Hän vakuutti puolustavansa kanadalaisia työntekijöitä ja yhtiöitä.

-  Tämä toki sattuu meihin, mutta kun pysymme yhtenäisinä, me tulemme tästä ajasta läpi vahvempina, Carney sanoi.

Carney kertoi Kanadan hallituksen valmistelevan vastausta tulleille.

Myös Japanin pääministeri Shigeru Ishiba sanoi maansa hallituksen harkitsevan sopivia toimia Yhdysvaltain tulleihin vastaamiseksi.

Japanin hallituksen tiedottaja Yoshimasa Hayashi puolestaan kertoi, että Japani pitää Yhdysvaltain ilmoittamia tulleja ”äärimmäisen valitettavina”.

-  Uskomme, että näillä toimilla ja muilla Yhdysvaltain hallituksen laajapohjaisilla kaupan rajoituksilla voi olla merkittävä vaikutus Japanin ja Yhdysvaltojen taloudelliseen suhteeseen, kuten myös koko maailmantalouteen ja monenväliseen kauppajärjestelmään, Hayashi sanoi.

TÄLLÄ KAUDELLAAN Trump on asettanut laajoja tullimaksuja maan tärkeimmille kauppakumppaneille. Esimerkiksi teräkselle ja alumiinille määrättiin 25 prosentin tullit.

Trump on kuitenkin myös välillä perunut ilmoittamiaan tulleja, ja aiemmin hän lykkäsi autotulleja yhdysvaltalaisten autonvalmistajien vedottua asian puolesta.

Pelko tullien vaikutuksesta ja tempoilevan kauppapolitiikan aiheuttama epävarmuus ovat painaneet osakemarkkinoita viime viikkoina. Yhdysvaltain kuluttajaluottamus on romahtanut, ja talouden pelätään olevan ajautumassa taantumaan.

Trump on kuitenkin pitänyt päänsä. Keskiviikkona hän sanoi, että osakemarkkinat setvivät itsensä kuntoon.

Pörssikurssit putosivat jo keskiviikkona, kun autotulli-ilmoitusta osattiin odottaa. Teknologiapainotteinen Nasdaq-indeksi laski kaksi prosenttia, ja myös monien autonvalmistajien kurssi putosi tuntuvasti.

Torstaina japanilaisten autojättien Toyotan, Nissanin ja Hondan osakkeet sukelsivat Tokion pörssin avauduttua yli kolme prosenttia.

Trump on aiemmin ilmoittanut, että 2. huhtikuuta astuvat voimaan myös vastavuoroiset tullit Yhdysvaltain kauppakumppaneille. Keskiviikkona Trump sanoi, että ne olisivat ”lieviä”. Presidentin mukaan ne räätälöidään kullekin kauppakumppanille erikseen.

EU on käynyt tälläkin viikolla kauppaneuvotteluja Yhdysvaltojen kanssa tulevista tulleista.

Keskiviikkona Trump sanoi kaavailevansa autojen lisäksi kohdennettuja tulleja myös lääkkeille ja puutavaralle.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

Demokraatti.fi

Tilaa Demokraatti

Demokraatti on politiikkaan, työelämään ja kulttuuriin erikoistunut aikakauslehti, joka on perustettu Työmies-nimellä vuonna 1895.

Kaikki ei ole sitä miltä näyttää.

Tilaa demokraatti →
2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE
KIRJAUDU