Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Talous

1.11.2022 07:36 ・ Päivitetty: 1.11.2022 07:36

Nyt se on tutkittu: tämä oli Anne Bernerin kiistellyn taksiuudistuksen selkein hyöty

LEHTIKUVA / MIKKO STIG

Vuoden 2018 taksiuudistus hyödytti eniten suurten paikkakuntien asukkaita tuomalla alalle halpoja toimijoita, uusi tutkimus kertoo. Taksimatkojen hinnat nousivat kuitenkin kaikkialla.

Demokraatti

Demokraatti

Kilpailu- ja kuluttajaviraston tiistaina julkaiseman tutkimuksen mukaan suurissa kunnissa on nyt helpompaa saada halvempi taksikyyti kuin ennen vuoden 2018 taksiuudistusta.

Suurkaupunkeihin syntyi uudistuksen jälkeen paljon erilaisia halpataksipalveluita, ja asiakas pystyy usein tinkimään hinnasta jopa taksitolpalla ennen liikkeellelähtöä.

Silloisen liikenneministeri Anne Bernerin (kesk) sydämenasiaksi mielletty uudistus jätti kuitenkin pienet paikkakunnat hyvin erilaiseen tilanteeseen.

Syrjäisemmissä kunnissa, missä taksipalveluita käyttävät eniten sosiaali- ja terveyspalveluiden asiakkaat, vanhukset ja koulukyydittävät, valinnanvaraa ja kilpailutettavaa ei ole kovinkaan paljon enemmän kuin ennen.

Harvaanasutuilla seuduilla taksinkäyttäjille ei ole aina iloa kaupunkilaisten suosimista uusista taksisovelluksistakaan.

Suurkaupungin taksiasiakas pystyy nyt viraston laskelmien mukaan säästämään kilpailuttamalla viiden kilometrin testimatkasta jopa kuusi euroa.

Lisää aiheesta

Pienen paikkakunnan taksikyytiläisille keskimääräiset säästöt jäivät laskennallisesti yhteen euroon.

TAKSIMATKOJEN hinnat ovat silti nousseet vuoden 2018 tasosta: suurilla paikkakunnilla keskimäärin seitsemän ja pienillä 15 prosenttia.

Vaihteluväli on suurta. Jotkut yhtiöt ovat nostaneet hintoja huomattavasti enemmän, mutta vastaavasti alehintaisia kyytejä on ollut koko ajan saatavilla.

KKV muistuttaa, että kyyti olisi todennäköisesti kalliimpaa ilman taksiuudistustakin, pelkästään inflaation ja polttoainekulujen takia.

ISOIN ONGELMA kuluttajan näkökulmasta on palvelun laatutason, kuljetusyrittäjän osaamisen ja myös käyttäjäturvallisuuden aiempaa suuri heittely.

Käyttäjän on mahdotonta tietää etukäteen, millaista kyytiä halvimmasta mahdollisesta taksista saa, tai edes osaako kuljettaja varmasti perille.

KKV teki laskelmansa vertaamalla Manner-Suomen taksimarkkinakehitystä edelleen vahvasti säädeltyyn Ahvenanmaahan. Näin virasto pystyi simuloimaan, miltä alan nykytila näyttäisi jos muuallakin maassa olisi jääty vanhan lupajärjestelmän pariin.

Virasto kertoo, että se keräsi tutkimusta varten taksisovellusten kautta vuoden 2022 kolmelta kuukaudelta 23 000 hintaa Manner-Suomesta ja 1 200 hintaa Ahvenanmaalta.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

Demokraatti.fi

Tilaa Demokraatti

Demokraatti on politiikkaan, työelämään ja kulttuuriin erikoistunut aikakauslehti, joka on perustettu Työmies-nimellä vuonna 1895.

Kaikki ei ole sitä miltä näyttää.

Tilaa demokraatti →
2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE
KIRJAUDU