Kotimaa
28.9.2020 09:42 ・ Päivitetty: 28.9.2020 09:54
Nyt selvisi, mitä Amorellan reitin pohjasta löytyi – Väylävirasto paljasti Demokraatille: Tästä on kyse
Reilu viikko sitten karille ajaneen Viking Linen Amorella-aluksen reitin pohjasta on löytynyt kovaa luonnonmateriaalia, Onnettomuustutkintakeskuksen (Otkes) johtaja Veli-Pekka Nurmi on kertonut aiemmin STT:lle.
Merivoimat kuvansi väyläaluetta viikonloppuna virka-apuna Otkesille.
– Meillä on vasta alustavat tiedot käytössä. Koska niiden perusteella näytti, että siellä on sellaista väyläalueella, jolla voi olla vaikutusta väyläalueen turvallisuteen, halusimme väylärakenteesta vastuussa olevalle väylävirastolle informoida asiasta, Nurmi kertoo Demokraatille.
Käytännössä Väylävirasto pystyy näin arvioimaan, onko luonnonmateriaalilla jotain vaikutusta väylän käyttöön.
– Me tarkastelemme tuloksia ja arvioimme, onko löydöksellä jokin merkitys Amorellan pohjakosketuksen kanssa. Siihen on vielä liian aikaista ottaa kantaa. Mutta alustavien tietojen perusteella näyttäisi, että väyläalueella on jotain, mitä sinne ei kuulu ja jolla voisi olla vaikutusta. Se on edelleen pohjassa. Sillä voi olla vaikutusta väylän turvallisuuteen, en sano että on.
Mistään ihan pienestä löydöksestä ei siis ole kyse.
– Tuosta voi päätellä, että ei se ihan pieni ole.
Lisää aiheesta
Nyt arvioidaan muun muassa sitä, oliko väylä onnettomuushetkellä tiedettyä matalampi.
Nurmelta on kyselty jopa, onko pohjassa sukellusvene. Vastaus on ei.
”On se aika iso lohkare.”
Mistä pohjassa olevassa aineksessa sitten on kyse. Sen avaa Demokraatille Väyläviraston meriväyläyksikön päällikkö Simo Kerkelä.
Kyseessä on iso kiven- tai kallionlohkare.
– On se aika iso lohkare. Useampia metrejä pitkä, puolitoista-kaksi metriä korkea ja leveä, Kerkelä kertoo.
– Olemme nyt menossa sinne tänään ja huomenna, teemme tarkempia syvyysmittauksia tankoharalla. Varmistamme väylän turvallisuutta. Sitten katsotaan, mitä se tuo tulleessaan.
Väylä on nyt suljettu kauppa-aluksilta keskiviikkoon kello 12 asti. Traficom tekee Väylävirastoa kuullen päätöksen, voiko väylää avata.
Kerkelä kertoo, että nyt selvitetään vielä lohkareen sijaintia.
– Se on ihan väylän reunassa lähellä törmäyspaikkaa.
Nyt katsotaan, onko lohkare ollut siinä, vai onko se siirtynyt. Kaikki on tässä vaiheessa vielä spekulointia.
– Siinä kohtaa on tehty tutkimus aikanaan, siinä ei pitäisi olla mitään. Nyt siinä on lohkare. Katsotaan ensin, onko se väylän puolella. Siinä reunalla se nyt kuitenkin on. En tiedä, saadaanko selville, mistä se on tarkalleen siihen tullut. Jäät voivat liikuttaa lohkareita, teoriassa on mahdollista myös, että myös laiva on sen siirtänyt, Kerkelä pohdiskelee.
– Kun se on siinä reunassa, onko (Amorellan) karilleajon yhteydessä jokin voinut liikkua, sitä ei varmaan voi sanoa, hän jatkaa eli mahdollista voisi myös olla, että Amorellan ajaessa karille lohkare on siirtynyt reitille.
Mitään sellaista Kerkelä ei epäile, että lohkare olisi siirretty reitille tahallaan.
Kapeikkoa on aikanaan ruopattu, joten sekin on mahdollista, että jokin lohkare olisi ollut huonosti pohjassa kiinni ja siirtynyt sitten nykyiselle paikalle. Ruoppausten jälkeen pohja on aina tutkittu eikä lohkaretta ole pohjassa ollut. Sitä Kerkelä ei muista, onko väylää syvennetty räjäytyksin.
– Vasta kasataan kaikenlaista aineistoa.
Lohkareen huippu oli nyt veden pinnasta 7,2 tai 7,3 metrin syvyydessä, kun Amorella syväys on 6,35 metriä. Toisin sanoen tällä hetkellä lohkareen ja Amorellan pohjan väliin jäisi metri vettä.
Kommentit
Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.