Politiikka
4.4.2019 06:49 ・ Päivitetty: 4.4.2019 06:49
Oikeusministeriöltä ohjeet selkokieliseen äänestämiseen – katso video!
Oikeusministeriö on julkaissut selkokieliset ohjeet äänestämisestä. Youtubesta löytyvät ohjeet sekä suomeksi, ruotsiksi että englanniksi.
Ennakkoäänestämisestä ja vaalipäivästä on omat videot. Videolla käydään yksityiskohtaisesti läpi, miten äänestäminen tapahtuu ja miten äänestyspaikalla saa tarvittaessa apua.
Selkokieliohjeissa käytetään helposti ymmärrettäviä sanoja ja lauserakenteita. Videoissa on sekä selostus, tekstitys että kuvallisia ohjeita.
Videoilla kerrotaan paitsi äänestämisestä myös siitä, miten ehdokkaista saa luotettavaa tietoa. Lisäksi selitetään, mitä vaalisalaisuus tarkoittaa.
Eduskuntavaalien ennakkoäänestys on parhaillaan käynnissä. Vaalit järjestetään ensi viikon sunnuntaina.
YouTube-videon voi katsoa täältä.
Kommentit
Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.
