Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Politiikka

25.9.2024 14:40 ・ Päivitetty: 25.9.2024 14:40

”Ongelmien potkimista tulevaisuuteen” – hallituksen liikennehankkeiden rahoitus ei vakuuta demareita

iStock

Liikenne- ja viestintävaliokunnan demarit kritisoivat hallituksen suunnitelmia rahoittaa liikennehankkeita.

Demokraatti

Demokraatti

Eduskunta käsittelee tänään budjetin lähetekeskustelussa liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonalaa. Sosialidemokraatit pitävät hallituksen liikennehankkeiden rahoitusmallia kestämättömänä.

– Ei ole hyvää taloudenhoitoa leikata liikennehankkeiden rahoituksesta kaikki mahdollinen ja pysyvästi puolittaa rahoitus tulevilta hallituksilta, kun samalla hallitus itse rahoittaa omat tarpeensa kertaluontoisesti valtionyhtiöistä. Tämä on vain ongelmien potkimista tulevaisuuteen, Seppo Eskelinen toteaa tiedotteessa.

Hallitus ei edes tiedä, miten miljardipakettinsa valtionyhtiöistä rahoittaa ja tämä näkyy budjettiesityksessäkin, Suna Kymäläinen huomauttaa.

– Useille hankkeille esitetään miljoonan euron rahoitusta ensi vuodelle. Käytännössä hallituksen kasvutoimet käynnistyvät vasta vuonna 2026.

HALLITUS on arvioinut uudelleen Säätytalolla aiemmin laadittua investointilistaa, mitä Anna-Kristiina Mikkonen pitää hyvänä.

– Hallitus on ottanut edes sen verran opposition kritiikistä vaarin, että nyt useimmat esitykset ovat myös vaikuttaviksi ja kiireellisiksi arvioituja. Tiukassa taloustilanteessa rahoitus on käytettävä tehokkaasti.

Marko Asell arvioi, että hallitus on kyllä loistanut yksittäisissä asioissa, mutta kokonaistilanteen hoito on pahasti levällään.

– Asfaltin tuoksu on hyvä asia, mutta kun samalla teiden ja rataverkon korjausvelka vain kasvaa, ei tyytyväisyyteen ole vielä aihetta.

Suomessa on jo noin 900 huonokuntoista siltaa ja koko siltakannan kunnon on arvioitu laskevan, Asell huomauttaa.

KUSTANNUSTASON pysyvä nousu alalla haastaa Pinja Perholehdon mukaan koko valtiontaloutta, kun viime syksynä korjausvelan arvioitiin nousseen yli miljardilla parissa vuodessa pelkästään kustannustason vuoksi.

– Kuoppien määrä teissä ja vaurioiden määrä rakenteissa ei siis kasvanut, vaan korjaamisen hinta kasvoi. Väylävirasto on arvioi keväällä tarvittavan jopa 600 miljoonaa vuodessa lisää, jotta oltaisiin edes nykytasolla vuonna 2036.

Johan Kvarnström uskoo eduskunnassa löytyvän yksimielisyys siitä, että liikenneväylien pitäisi olla kaikkien kannalta paremmassa kunnossa.

– Ehkä puheet kumipyörähallituksesta ja koko vastakkainasettelun voisi jo unohtaa. Yhteiset haasteemme odottavat ratkaisuja.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

Demokraatti.fi

Tilaa Demokraatti

Demokraatti on politiikkaan, työelämään ja kulttuuriin erikoistunut aikakauslehti, joka on perustettu Työmies-nimellä vuonna 1895.

Kaikki ei ole sitä miltä näyttää.

Tilaa demokraatti →
2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE
KIRJAUDU