Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Teatteri ja Tanssi

Pelko pois!

Legioonateatteri käy uudessa esityksessään kiinni pelon rakenteisiin.

Työttömät nuoret ovat tehneet kymmenen vuoden ajan teatteria tamperelaisen Legioonateatterin työpajoissa. Kaksi kertaa vuodessa on ilmestynyt teatteriteos, joka on antanut hyvää mieltä ja ajattelemisen aihetta sadoille ja taas sadoille ihmisille.

TEATTERI

Legioonateatteri

Pelko pois, Rosemarie!

Käsikirjoitus Timo Seppälä ja työryhmä – Ohjaus Timo Seppälä – Valot Heikki Häkkinen – Lavastus työryhmä – Puvustus Sofia Siltanen ja työryhmä – Pelkolaulu Jetro Sukkela ­- Rooleissa yli 20 Legioonateatterin näyttelijää ja muusikkoa

Nyt te-toimiston ja teatterin välinen yhteistyö päättyy. Pajat hiljenevät. Toukokuu viimeiseen päivään saakka esitettävä “Pelko pois, Rosemarie!” jää viimeiseksi työpajatyöksi.

Pelon ja vihan laitokset

Legioonateatteri on teatterina omaa luokkaansa. Se on työväenluokan teatteri. Muut tuntemani teatterit palvelevat maailman englanninkielistä jättiläiskeskiluokkaa. Ne kertovat sille sellaisista hyvistä asioista, joista se haluaa kuulla ja joiden tilasta se haluaa huolestua, siis demokratiasta, ihmisyydestä ja suvaitsevaisuudesta. Kerronta on kriittistä ja ihmisläheistä, niin kuin tietysti pitääkin. Kauneudessa ja hyvyydessä ei ole muuta vikaa kuin se, että se on pitkälti mielistelyä. Mielistely perustuu usein valheelle ja johtaa pelkoon siitä, että häviää mielistelykilvassa toisille, vielä valheellisemmille mielistelijöille.

Pelko sopii Legioonateatterin työpajojen päättäjäisesityksen aiheeksi, sillä aikaisemmissakin töissä on ollut tavalla tai toisella kyse pelosta vapautumisesta. Pelkoa käsitellessään ohjaaja Timo Seppälän työryhmä löytää kaksoisrakenteen, joka tuntuu, miten tuon nyt sanoisi, pelottavalta, mutta myös huvittavalta.

Rakenteen toisena puolena on pelkoa tuottavia instituutioita. Niiden toiminnasta on kiusallista puhua, sillä se on totaalisen hullua. Demokraattisen hallinnon nimittäminen hulluksi kuulostaa poliittisesti korrektia kieltä puhuvassa maailmassa ylenmääräisen tuohtuneelta. Mutta asiasta ei pääse mihinkään: pelkoa pahennetaan niin hyvin kuin osataan, vaikka kukaan ei hyödy ja kaikki kärsivät. Rakenteen toisena puolena on ihmisiä, jotka näkevät pelon tuotannon mielettömyyden ja pyrkivät siitä eroon. Se on huojentavaa, ja Legioonateatterin esittämänä myös huvittavaa. Suurin tragedia syntyy huvituksesta: pelon laitokset sen kun porskuttavat, vaikka niiden hulluus ja hupaisuus on ilmeistä.

Legioonateatteri käy läpi pelon laitoksia lastentarhasta yläasteen kautta pörssimaailmaan asti. Ja aina on aihetta pelkoon. Pelkäämme kuolemaa. Pelkäämme elämää. Pelkäämme vastuuta, vanhuutta, yksinäisyyttä, väkivaltaa, muutoksia, vastakkaista sukupuolta, samaa sukupuolta, maailman epävarmuutta, länsimaisen yhteiskunnan perikatoa, puliukkoja, palloja ja pölynimuria. Mutta myös turva on lähellä. ”Onhan meillä poliisi ja armeija. Ne hyökkäävät taas Venäjälle, jos ja kun tilanne niin vaatii”, toteaa puutyönopettaja Antsa (Antti Matikainen).

Esitys kannattaa katsoa jo pelkästään sen hauskuuden vyöryn takia, joka syntyy pelkojen pelottomassa käsittelyssä. Noin 20 näyttelijää pitää yllä suurta mylläkkää, josta silmukoituu monologeja ja dialogeja. Osa monologeista on pelottoman parodisia, osa ehdottoman vakavia. Vakavat puolet saavat koskettavuutta, kun jotkut näyttelijät esittävät rooliensa ohessa omaa itseään. Muiden muassa teatterin vanhaan kaartiin kuuluva Jetro Sukkela esittää liikunnanopettajaa, omaa itseään ja Ruijanpallasta sekä oman itsensä ja Ruijanpaltaan yhdistelmää. Musiikki luo optimisia. Johanna Pätsin tulkitsema Kotkan ruusu todistaa, että kansanomainen elämäntunto kukoistaa nuorissa sukupolvissa yhä.

Hymyn ja armon näytökset

Pelon laitoksille tyypillinen terveyden ja hulluuden yhdistelmää vallitsee myös te-hallinnossa. Hallitukset keksivät keinoja työttömyyden lisäämiseksi, koska työn tarjonta kasvattaa kapitalistien voittoja.

Hallinnolle lankeaa kaksi tehtävää. On huolehdittava siitä, että osa työn tarjonnasta on todellista. Se ei ole todellista, jos kaikki työttömät nöyryytetään työkyvyttömiksi. Työkyvyn hyväksi on tehtävä jotakin. Samalla hallinnon on huolehdittava siitä, että työttömyys tuntuu pelottavalta. Se on sitä, kun työttömiä syyllistetään ja häpäistään näkyvästi. Kun työttömyys on sietämätön häpeä, niin työssä käyvä antaa ay-johtajien tehdä minkälaisia kiky-sopimuksia tahansa, vaikka ne lisäävät työttömyyttä. Ehkäpä joku muu jää työttömäksi ja minä säästyn. Toisesta työläisestä tulee kilpailija. Pelko aiheuttaa vihaa ja viha pelkoa.

Seppälä lupaa, että Legioonateatteri jatkaa toimintaansa, vaikka te-rahoitus loppuu. Sivullisesta tuntuu, että yhteistyön loppu on silti ikävä juttu. Työkkäristä löytyi uusia näyttelijöitä, joilla oli elävä kosketus teatteria kiinnostaviin asioihin, kuten esimerkiksi laitosperäiseen pelko-viha –kierteeseen,

Legioonateatteri katkaisee kierteen käsittelemällä pelon ja vihan laitoksia rohkeasti ja lempeästi. Hyväntuulisuus ei ole mielevää. Mielevät teatterit palvelevat keskiluokkaa tarjoamalla sille hyvää taidetta samalla tavalla kuin sille tarjotaan hyvää juustoa ja viiniä ravintolassa. Legioonateatteri palvelee työväenluokkaa luomalla ja näyttämällä sellaista elämää, jota ei eletä muualla. Toiminnan soisi jatkuvan.

Pertti Julkunen

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE