Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Politiikka

Perussuomalaisten Kankaanniemi: ”Tieverkon rahoitus on jäämässä vaatimattomaksi tarpeisiin ja korjausvelkaan nähden”

LEHTIKUVA / MIKKO STIG

Eduskunnassa käsitellään tänään valtioneuvoston selontekoa koskien valtakunnallista liikennejärjestelmäsuunnitelmaa vuosille 2021–2032. Perussuomalaisten ryhmäpuheenvuoron piti Toimi Kankaanniemi.

Demokraatti

Demokraatti

Kankaanniemi sanoi puheessaan, että perussuomalaisten eduskuntaryhmä korostaa suunnitelman perusperiaatteita, jotka ovat pitkäjänteinen sitoutuminen suunnitelmaan ja sen toteuttamiseksi tarvittavaan rahoitukseen.

Kankaanniemen mukaan pitkäjänteisyys ja sitoutuminen toteutuvat 12-vuotisen suunnitelman parlamentaarisella ja vaalikausittaisella laatimisella. Valiokunnan ehdottama tärkeä lausuma velvoittaa hallitusta ottamaan tarvittavat määrärahat julkisen talouden suunnitelmiin ja talousarvioihin, hän sanoi.

– Korostamme erityisesti saavutettavuutta ja tehokkuutta. Ne ovat Suomen viennille ja ulkomaisille yhteyksille tärkeitä. Kotimaan eri osien saavutettavuuden parantaminen on edellytys koko laajan maan elinkeinojen, työssäkäynnin ja asumiskelpoisuuden turvaamiselle. Kaikkien fyysisten liikennemuotojen ja tietoliikenneyhteyksien merkitys korostuu, Kankaanniemi sanoi.

Perussuomalaisten eduskuntaryhmä pitää Kankaanniemen mukaan tärkeänä, että valiokunta esittää kritiikkiä saaneesta yhteisrahoitusmallista selkeää lausumaa, jolla varmistetaan, ettei valtio siirrä rahoitusvastuuta kunnille nykyistä enempää.

Kankaanniemi nosti esiin myös perusväylänpidosta huolehtimisen. Hän totesi, että suunnitelma menettää pohjansa, jos perusväylänpito heikkenee.

Kankaanniemen mukaan perussuomalaiset edellyttää, että ”hallituksen painotus joukkoliikenteeseen sekä kävelyn ja pyöräilyn infrastruktuurin kehittämiseen” ei saa heikentää yksityisauton käytön edellytyksiä eikä kasvattaa liikkumisen kustannuksia.

– Yhdymme valtiovarainvaliokunnan lausuntoon siitä, että Suomessa tarvitaan ratojen ohella kattava, hyväkuntoinen ja jatkuvasti kehittyvä maantieverkko. Suunnitelmassa tieverkon rahoitus on jäämässä vaatimattomaksi tarpeisiin ja korjausvelkaan nähden. Seuraavaa valtakunnallista suunnitelmaa laadittaessa rahoitukseen ja sen jakautumiseen on paneuduttava huolellisesti. Silloin on arvioitava myös suuria ratahankkeita, Kankaanniemi sanoi.

Kankaanniemi summasi, että valtion liikenneverkko on kokonaisuus, jonka kaikkien osien toimivuus ja turvallisuus on välttämätöntä yksityisteistä valtateihin, meri- ja vesiliikenteestä lentoliikenteeseen, ratoihin ja tietoliikenteeseen.

Hän nosti esiin, että valiokunta kiinnittää huomiota suunnitelman vähäiseen teknologian mahdollisuuksien hyödyntämiseen.

– Digitalisaation osana esimerkiksi tekoäly, lohkoketjut ja 5G on syytä ottaa perusteellisen tarkastelun ja rahoituksen kohteiksi. Näiden hyödyntämisessä Suomen tulee tavoitella maailman kärkeä.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE