Poliisi palauttaa ennätysmäärän turvapaikanhakijoita – alkuvuonna lähti 28 joka arkipäivä

Kuva: helsingin poliisilaitos
PoliisiHelsinkiPalautus
Osa turvapaikanhakijoista ovat päätyneet palautuslennoille vapaaehtoisesti.

Poliisi valmistautuu palauttamaan tänä vuonna ennätysmäärän kielteisen turvapaikkapäätöksen saaneita. Poliisi on jo tammi–helmikuun aikana poistanut Suomesta lähes 1 200 kielteisen turvapaikkapäätöksen saanutta.

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että poliisi on poistanut maasta joka arkipäivä noin 28 kielteisen päätöksen saanutta. Viime vuonna poliisi palautti yhteensä 3 180 poistamispäätöksen saanutta.

Palautusten määrän odotetaan kiihtyvän entisestään, sillä Maahanmuuttovirasto on arvioinut, että kaksi kolmasosaa viime vuonna saapuneista yli 32 000 turvapaikanhakijasta saa kielteisen päätöksen.

Poliisin mukaan on kuitenkin vielä liian varhaista arvioida, kuinka moni joudutaan palauttamaan pakolla ja kuinka moni lähtee vapaaehtoisesti. Ensisijaisesti suositaan hakijoiden omaehtoista paluuta kotimaahan.

Nopeat palautukset tärkeitä turvallisuuden takia

Poliisin tavoitteena on, että turvapaikanhakijan maasta poistuminen toteutetaan tehokkaasti ja palautukset tehdään viipymättä.

– Sisäisen turvallisuuden ja yleisen järjestyksen säilymisen kannalta on erittäin tärkeää, että palautukset saadaan tehtyä viipymättä, poliisiylijohtaja Seppo Kolehmainen sanoo.

Hän lisää, että päätökset on pantava toimeen ripeästi myös ulkomaalaisen suojelemiseksi esimerkiksi järjestäytyneeltä rikollisuudelta.

Viime vuonna kielteisen turvapaikkapäätöksen saaneiden palautuksiin kului noin kolme miljoonaa euroa. Tänä vuonna summa tulee kasvamaan.

– Varovaisesti arvioiden kaksinkertaisesti, mahdollisesti jopa kolminkertaisesti. Sitä on kuitenkin vaikea arvioida, sillä se riippuu kielteisten päätösten saaneiden määrästä, sanoo poliisitarkastaja Jukka Hertell.

Keskimäärin palautuskustannukset henkilöä kohden ovat olleet noin 1 000 euroa, mutta summat vaihtelevat muun muassa etäisyyksien ja palautustavan mukaan. Poliisitarkastaja Mia Poutasen mukaan lähtökohta on aina se, että palautettava maksaa matkansa itse, jos hänellä on rahaa. Muussa tapauksessa yhteiskunta maksaa matkat.

Kaikkia ei pystytä palauttamaan

Suomesta pystytään poistamaan vuosittain noin 60–70 prosenttia palautuspäätöksen saaneista. Vastaava luku on koko Euroopassa keskimäärin noin 40 prosenttia. Lähtökohta on aina se, että kun ulkomaalainen saa maastapoistamispäätöksen, hänen pitää noudattaa päätöstä ja poistua maasta itse. Tällöin hänen olinpaikastaan ei jää viranomaiselle tietoa.

Poliisi varautuu myös siihen, että kaikkia kielteisen päätöksen saaneita ei pystytä palauttamaan.

– On ryhmä palautuspäätöksen saaneita, jotka lähtevät sisärajojen kautta muualle Eurooppaan tai jäävät oleskelemaan Suomeen laittomasti ja ovat viranomaisilta piilossa, Poutanen kertoo.

Poutasen mukaan olisikin tärkeää, että maahan ei jää oleskelemaan ihmisiä, jotka joutuvat olemaan maan alla.

– Laittomasti maassa olevilla on suuri riski syrjäytyä ja ajautua tekemään rikoksia elääkseen sekä joutua rikollisryhmien hyväksikäyttämäksi, Poutanen sanoo.

Poutasen mukaan ryhmien kasvaessa suuriksi heistä voi aiheutua riskejä myös sisäiselle turvallisuudelle.

Viivi Salminen/STT

Maria Guzenina: ”Aikamoinen skandaali ja farssi”

Kuva: Lehtikuva/ Heikki Saukkomaa

Pahasti luvatusta aikataulusta myöhästynyt Länsimetro kertoi tänään uutta tietoa metron valmistumisaikataulusta. Länsimetron liikenne Espoon Tapiolaan saattaa alkaa aikaisintaan huhtikuussa, arvioi Länsimetro-yhtiö. Matinkylään asti metrolla pääsee aikaisintaan kesäkuussa.

Espoon kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Maria Guzenina (sd.) kommentoi aihetta Facebookissa tuoreeltaan.

”Aikamoinen skandaali ja farssi. Tänään julkistetuissa uusissa metroliikenteen käynnistymisarvioissa on edelleen liian monta ”ehkä”-sanaa.”

Helsingin Seudun Liikenne (HSL) päättää matkustajaliikenteen aloittamisesta erikseen sen jälkeen, kun on saanut Länsimetrolta tarkan tiedon sen vastuulla olevien töiden valmistumisen ajankohdasta.

”Arvio metron ensimmäisen vaiheen avautumisesta käyttöön vasta kesäkuussa – vähintään 10 kuukautta myöhässä alkuperäisestä avajaispäivästä – synnyttää valitettavasti vaikutelman, että länsimetron projektinhallinta on ollut täysin sekaisin”, sanoo SDP:n kansanedustaja Guzenina, jonka mukaan perusteelliseen kaupunginvaltuuston edellyttämään erityistilintarkastukseen on aihetta.

Länsimetron liikenne alkaa aikaisintaan huhtikuussa, silloin Tapiolaan saakka – HSL päättää asiasta erikseen

Kuva: Lehtikuva/ Heikki Saukkomaa
LKS 20161209 - Länsimetro Oy:n hallituksen puheenjohtaja Olli Isotalo (vas.) ja toimitusjohtaja Ville Saksi länsimetron valmistumisajankohtaa koskevassa tiedotustilaisuudessa Espossa 9. joulukuuta 2016. Länsimetron liikenne Espoon Tapiolaan saattaa alkaa aikaisintaan huhtikuussa, arvioi Länsimetro-yhtiö. Matinkylään asti metrolla pääsee aikaisintaan kesäkuussa. LEHTIKUVA / HEIKKI SAUKKOMAA
Länsimetro Oy:n hallituksen puheenjohtaja Olli Isotalo (vasemmalla) ja marraskuun puolivälissä toimessaan aloittanut toimitusjohtaja Ville Saksi tiedotustilaisuudessa Espoossa tänään.

Pahasti luvatusta aikataulusta myöhästynyt Länsimetro kertoi tänään uutta tietoa metron valmistumisaikataulusta.

Länsimetron liikenne Espoon Tapiolaan saattaa alkaa aikaisintaan huhtikuussa, arvioi Länsimetro-yhtiö. Matinkylään asti metrolla pääsee aikaisintaan kesäkuussa. Paino sanalla saattaa.

Länsimetron uusi toimitusjohtaja Ville Saksi kertoi tiedotustilaisuudessa, että metron kaikkien asemien yhteiskäyttötestit saadaan tehtyä maaliskuun loppuun mennessä.

Helsingin Seudun Liikenne (HSL) päättää matkustajaliikenteen aloittamisesta erikseen sen jälkeen, kun on saanut Länsimetrolta tarkan tiedon sen vastuulla olevien töiden valmistumisen ajankohdasta.

Länsimetron mukaan Aalto-yliopiston, Keilaniemen ja Tapiolan asemien yhteiskäyttötestaukset on jo tehty. Ne ovat yhtiön mukaan onnistuneet ja testit jatkuvat muilla asemilla. Ruoholahti–Tapiola-osuuden testaus saadaan yhtiön arvion mukaan päätökseen tammikuun aikana.

Odotettua varmaa tietoa siitä, milloin liikenne radalla todella alkaa, ei siis saatu tänäänkään. Paino kun on sanalla ”saattaa”.

– Käytämme edelleen sanaa arvio. Tämä on paras mahdollinen arvio, infossa myös muotoiltiin.

Uusi metrorata kulkee Helsingin Ruoholahdesta Espoon Otaniemen ja Tapiolan kautta Olarin Isoon Omenaan.

Päätöstä huhtikuusta ei vielä ole.

Länsimetro Oy alleviivaa olevansa rakentaja. Kun tekninen valmius on kunnossa, liikenteen aloittamisesta päättää erikseen HSL.

Miksi ollaan tässä pisteessä monine ongelmineen, infossa kysyttiin.  Aiheellisesti.

Vastaus tuli tyyliin: ”Suunnitelmat on tehty kevyesti tähän vaiheeseen.”

Tiedotustilaisuus pidettiin Länsimetron toimistossa Espoon Tapiontorilla.

Jutun kuva ja kuvateksti on vaihdettu.

Uusnatsiryhmän toiminnalle loppu? – Päätös lähiviikkoina

Kuva: Lehtikuva / Martti Kainulainen
vastarinta

Poliisihallituksen on määrä päättää vuodenvaihteeseen mennessä nostaako se kanteen uusnatsiryhmä Suomen vastarintaliikkeen lakkauttamiseksi.

– Asiassa on edetty aikataulussa ja uskon, että se saadaan tämän vuoden puolella ratkaistua kanteen nostamisen osalta, sanoo poliisiylitarkastaja Heikki Lausmaa Poliisihallituksesta STT:lle.

Selvitys kanteen nostamisesta aloitettiin syyskuussa. Yhdistyslain mukaan tuomioistuin voi määrätä yhdistyksen lakkautettavaksi, jos yhdistys toimii olennaisesti vastoin lakia tai hyviä tapoja.

Suojelupoliisin turvallisuus- ja alueyksikön päällikkö Kari Harju sanoi torstaina Ylen A-talk-ohjelmassa, että SVL pitäisi kieltää.

Palovaroitin puuttui? – suurimmat vauriot saunassa

Kuva: Lehtikuva / Martti Kainulainen
palo

Helsingin Vuosaaren palaneessa asunnossa ei ollut pelastuslaitoksen tietojen mukaan palovaroitinta, kertoo pelastustoimintaa johtanut päivystävä palomestari Kimmo Tuominen.

Viimeöisessä huoneistopalossa kuoli 1976 syntynyt nainen ja hänen kolme lastaan. Lapset olivat syntyneet vuosina 2009, 2010 ja 2014. Poliisin mukaan suurimmat palovauriot ovat saunassa.

Palon havaitsi naapuri, joka teki ilmoituksen hätäkeskukseen. Pelastuslaitos ehti paikalle noin kymmenessä minuutissa, mutta uhrit olivat elottomia jo pelastuslaitoksen saapuessa.

Tulipalo ei levinnyt kuusikerroksisen rakennuksen muihin huoneistoihin, eikä taloa tarvinnut evakuoida. Palohuoneisto on ylimmän kerroksen kolmio, joka tuhoutui osittain.

Palo oli saatu sammutettua ennen aamuneljää. Palohuoneistossa syntyi myös tuntuva vesivahinko, jonka leviämistä muihin huoneistoihin palokunta pyrki estämään aamuyöllä.

AVAINSANAT

Neljä kuoli asuntopalosssa Helsingissä – kolme uhreista lapsia

Kuva: Lehtikuva / Martti Kainulainen
Kolme lasta ja yksi aikuinen kuoli huoneistopalossa Vuosaaressa LEHTIKUVA / MARTTI KAINULAINEN
Palokunta sai hälytyksen Vuosaaren Vuotielle aamuyöllä kello 2.47.

Helsingissä on kuollut nainen ja kolme lasta kerrostalon huoneistopalossa aamuyöllä.

Palon havaitsi naapuri, joka teki ilmoituksen hätäkeskukseen. Palokunta sai hälytyksen Vuosaaren Vuotie 59:ään aamuyöllä kello 2.47. Ensimmäinen palokunnan yksikkö oli paikalla 11 minuutin kuluttua.

Kaikki uhrit olivat elottomia jo pelastuslaitoksen saapuessa paikalle, eikä elvytys enää tuottanut tulosta. Huoneistossa ei ollut muita ihmisiä.

Tulipalo ei levinnyt kuusikerroksisen rakennuksen muihin huoneistoihin, eikä taloa tarvinnut evakuoida. Palohuoneisto on ylimmän kerroksen kolmio, joka tuhoutui osittain.

Palo oli saatu sammutettua ennen aamuneljää. Palohuoneistossa syntyi myös tuntuva vesivahinko, jonka leviämistä muihin huoneistoihin palokunta pyrki estämään aamuyöllä.

Aamukuuden jälkeen paikalla oli vielä pelastuslaitoksen yksikköjä. Paikalla on pelastuslaitoksen mukaan myös kriisipäivystys Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveysvirastosta.

Palon syttymissyystä ei ollut vielä aamulla tietoa.

– Palo oli rajoittunut syttymishuoneeseen, kertoi palomestari Kimmo Tuominen tiedotustilaisuudessa, jonka pelastuslaitos järjesti aamulla kuudelta.

Poliisi tiedottaa tutkinnastaan myöhemmin.

Myös Onnettomuustutkintakeskus on aloittanut Vuosaaren tulipalon alustavan tutkinnan.

Tutkinnan johtaja Kai Valosen mukaan kyseessä on erityisen vakava palo, sillä siinä kuoli useita ihmisiä. Valosen mukaan on syytä tutkia, miksi ihmiset eivät päässeet pelastautumaan palavasta asunnosta.

Keskustelua aiheesta