Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Presidenttiehdokkaan uskonnollisuuden pilkkaaminen on riski: vaikein suhde kirkkoon on oikeistopopulisteilla

LEHTIKUVA / HEIKKI SAUKKOMAA

Petri Korhonen

Demokraatin vastaava päätoimittaja.

Kodin, uskonnon ja isänmaan nimiin vannovista poliitikoista moni tuntuu inhoavan kirkkoa. Mutta onko ehdokkaan uskonnollisuudesta pilkan aiheeksi?

Petri Korhonen

Demokraatti

Perinteisesti uskonto ja kristillisiin perhearvoihin vetoaminen on ollut osa keskusta-oikeiston retoriikkaa. Tämän rinnalla laitaoikeistolle ja populisteille on ollut tärkeää leimata muut uskonnot, etenkin islam, yhdeksi vääräuskoisuuden monoliitiksi joka muodostaa uhan suomalaisille.

Silti uskonto on poliitikoille kiva väline vain niin kauan, kun uskonnon ammattilaiset eivät vaadi uuteen testamenttiin vedoten ihmisten eriarvoisuuden vähentämistä.

Tänä syksynä yhä useampi markkinaoikeistolainen on polttanut päreensä evankelisluterilaiseen kirkkoon, joka on kaivannut hallitukseltakin yhteiskunnan vähäosaisten huomioimista.

Samalla kirkko on saanut uusia ystäviä palkansaajien puolustajista – mutta se ei ole juuri hidastanut tämän joukon kirkosta eroamisen trendiä.

Siksi onkin vaikea ennustaa, onko kristillisyydestä ja Vuorisaarnan teeseistä puheenaiheeksi presidenttikisassa.

PIENIÄ merkkejä tästä saattaa olla ilmassa. SDP:n ehdokkaaksi sunnuntaina suostunut Jutta Urpilainen siteerasi ehdokaspuheessaan sekä Raamattua että piispa Eero Huovista, ja nimenomaan kirkon linjan mukaisessa yhteisvastuullisuuden hengessä.

Muut ehdokkaat eivät ole tätä kirkon lähimmäisenrakkauden näkökulmaa vielä kovin näkyvästi käyttäneet.

Henkilökohtaista kristillisyyttä on tähän asti tuonut esiin lähinnä Mika Aaltola, joka jo ennen kampanjaansa täytti kirkkoja puhetilaisuuksillaan.

Jopa kristillisdemokraattien Sari Essayah on pysytellyt enemmän vanhatestamentillisissa aiheissa, ja sanonut muun muassa tukevansa Jerusalemin palauttamista Israelin pääkaupungiksi.

Pekka Haavisto liittyi takaisin kirkon jäseneksi edellisten presidentinvaalien alla 2018. Muidenkin ehdokkaiden suhde uskontoon tuntuu hyvin suomalaiselta tapakristillisyydeltä, ilman elämöintiä.

POIKKEUKSEN muodostaa tuomion pasuunaa kirkolle soitteleva Jussi Halla-aho. Taannoisessa Radio Dein haastattelussa Halla-aho kertoi, ettei hänellä ole uskonnollista vakaumusta, eikä hän kuulu kirkkoon.

Halla-ahon mielestä evankelisluterilainen kirkko “keskittyy mielistelemään erilaisia todellisia tai kuviteltuja vähemmistöjä ja muita uskontoja, etenkin islamia”.

Kirkko on hänen mielestään muuttunut “yleisvasemmistolaiseksi kansalaisjärjestöksi”.

Hänen näkemyksensä kirkon oletetusta vasemmistolaistumisesta on ilmeisesti jyrkentynyt. Vielä pari vuotta sitten Kotimaa-lehden paneelissa Halla-aho sanoi kirkon ottaneen “yleishumanistisen, yleisliberalistisen kansalaisjärjestön roolin”.

SAMALLA linjalla ovat monet muutkin hänen puoluetoverinsa. Suhde uskontoon on perussuomalaisille vaikea, ja suhde kirkkoon usein jopa vihamielinen.

Persujen vaalipuheissa suomalaista uskonnollisuutta halutaan puolustaa etenkin islamia ja kuviteltua homosaatiota vastaan. Mutta missään nimessä uskonnollisuus ei saa tarkoittaa liian tarkkaa Jeesuksen, tuon epäilyttävän palestiinalaisen partalapsen opetusten seuraamista.

Suhde uskontoon on perussuomalaisille vaikea, ja suhde kirkkoon usein jopa vihamielinen.

Kirkon toivotaan pysyvän perinnemuseoroolissaan, joulukirkkojen ja kirkkohäiden järjestäjänä, Suvivirren laulattajana.

Oudoimman sävyn oikeiston poliittiseen uskontokeskusteluun tuovat ne perussuomalaisten ja sinimustien välillä häilyvät maakuntien nuoret äänestäjämiehet, jotka ovat viehättyneet akselerationismista ja jopa okkultismista saatananpalvontoineen.

Tämän kristinuskonvastaisen marginaaliliikehdinnän keskeisen gurun tekstejä on julkaissut jopa perussuomalaisten ajatuspaja.

TÄTÄ TAUSTAA vasten esimerkiksi Jutta Urpilaisen aito uskonnollinen vakaumus on monille hänen populistisille vastustajilleen vaikea rasti.

Sitä on vaikea ivata, pilkkaamatta samalla sadoille tuhansille suomalaisille tärkeitä perusarvoja.

Uskontopilkka on nimittäin jo kertaalleen osunut presidentinvaaleissa omaan nilkkaan. Vuonna 1981 kilpailijaehdokkaiden joukot väittivät syvästi uskonnollisesta Mauno Koivistosta, että hän presidenttinä kieltäisi lestadiolaisten seurat ja virsikirjatkin. Äänestäjät kuitenkin näkivät loanheiton läpi, ja tekivät omat valintansa.

Uskonasioiden merkitys näissä vaaleissa on kirjaimellisesti henkimaailman juttu, jonka suuruutta kukaan ei etukäteen tiedä. Siksi presidentinvaalien toiselle kierrokselle pyrkivien kannattaa ottaa ne vakavasti.

Ei siis ihme, että varmuuden vuoksi Jussi Halla-ahokin sanoi vielä marraskuussa, että voisi presidenttinä toivottaa kansalle Jumalan siunausta. Vaikkei kyseiseen korkeimpaan olentoon uskokaan.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE