Purra: “Kerrotaan asioita, joista on ollut julkisuudessa väärää tietoa” – hallintovaliokunnan lausunto valmiuslaista valmistuu tänään

LEHTIKUVA / ANTTI AIMO-KOIVISTO

Hallintovaliokunta saa tänään valmiiksi lausuntonsa valmiuslain muutoksista, valiokunnan puheenjohtaja Riikka Purra (ps.) kertoo.

DEMOKRAATTI/STT

Purran mukaan lausunnon sisältö on kuitenkin vielä auki ja siitä on neuvottelut paraikaa käynnissä. Valiokunnan kokous alkaa puoliltapäivin ja päättyy kahden maissa.

-  Loppuun asti käydään asioita läpi. Niin kuin viime viikolla kerroin, samanmielisyyttä ryhmien välillä on, mutta ei kaikista asioista eikä kaikkien ryhmien välillä.

Purra uskoo, että oppositiopuolueilla on tarve jättää eriävät mielipiteet lausuntoon, jos vaatimuksia ei esitykseen saada. Hänen mukaansa myös hallituspuolueiden sisällä on eroavaisuutta.

Lausunto tulee julkiseksi heti, kun se on valmis ja samoin monet asiantuntijalausunnot, jotka ovat Purran mukaan hyvin kiinnostavia.

-  Niissä kerrotaan asioita, joista on ollut julkisuudessa väärää tietoa. Toinen puoli liittyy EU:n toimivaltaan liittyen näihin kansallisen turvallisuuden kysymyksiin ja toinen mahdollisuuteen sulkea rajoja pelkällä poliittisella päätöksellä.

Rajaturvallisuutta ruotinut parlamentaarinen kokous ei viime viikolla löytänyt ratkaisua kiistaan varautumisesta muuttoliikettä hyväksikäyttävään hybridivaikuttamiseen. Valmiuslain uudistamisen ohella asiasta keskustellaan sisäministeri Krista Mikkosen (vihr.) mukaan myös rajavartiolain uudistamisen yhteydessä.

Perussuomalaiset ei hyväksy muutoksen julistamista kiireelliseksi.

Perussuomalaiset on vetänyt valmiuslain uudistamisen suhteen tiukkaa linjaa ja ilmoittanut, että puolue ei aio hyväksyä valmiuslain muutoksen julistamista kiireelliseksi, jos lakiin ei saada puolueen haluamia pykäliä turvapaikkahakemusten vastaanottamisen keskeyttämisestä.

Jotta valmiuslain muutos voitaisiin saada voimaan tämän hallituksen aikana, lakimuutos on julistettava kiireelliseksi. Eduskunnan perustuslakivaliokunta katsoi äskettäin, että perusoikeuksiin puuttuvaa valmiuslain muutosta ei voida säätää tavallisena lakina.

Lain kiireelliseksi julistamiseksi vaaditaan vähintään viiden kuudesosan kannatus täysistunnossa, joten ilman perussuomalaisten kannatusta kiireelliseksi julistaminen ei onnistu.

Hallintovaliokunta myös laatii mietinnön rajavartiolaista, jonka Purra kertoi viime viikolla tulevan eduskunnan käsiteltäväksi torstaina.

Purra sanoi viime viikolla, että muutokset lakiesityksiin ovat välttämättömiä.

-  Meidän täytyy kyetä ajamaan sellaista lainsäädäntöä, joka mahdollistaa sen, että Suomi suojaa itseään vihamielisen valtion aiheuttamalta hybridioperaatiolta, Purra sanoi viime viikolla.

Purra ei ole lämmennyt Mikkosen näkemykselle siitä, että turvapaikanhakijoita hyväksikäyttävää hybridivaikuttamista voitaisiin torjua keskittämällä turvapaikanhakua tietyille rajanylityspaikoille. Hänen mielestään valtio, joka tällaista tekee, eli ohjaa näitä virtoja, osaa valitettavasti myös ohjata turvapaikanhakijat sille rajanylityspisteelle, joka sattuu olemaan auki.