Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Politiikka

Raportti: Miten siirtyä fossiilittomaan liikenteeseen niin, että samalla vähennetään eriarvoisuutta ja liikenneköyhyyttä? Näin se onnistuu

Kari Hulkko

Siirtymä fossiilittomaan liikenteeseen etenee Suomessa, mutta liian hitaasti päästövähennystavoitteisiin nähden, arvioi tuore raportti.

Demokraatti

Demokraatti

Kalevi Sorsa -säätiön “Vähemmän, reilummin, tehokkaammin” tarkastelee, miten fossiilittomaan liikenteeseen voidaan siirtyä siten, että samalla vähennetään eriarvoisuutta ja liikenneköyhyyttä.

– Kotimaan liikenteen päästöjen ennustetaan olevan vuonna 2030 noin 20 prosenttia liian korkeat, kun tavoitteena on saada päästöt nollaan vuoteen 2045 mennessä. Se tarkoittaa, että päästöjen vähentämiseksi tarvitaan uusia toimia. Ne tulevat lisäämään eriarvoisuutta ja liikenneköyhyyttä, jos vaikutuksia ei kompensoida, hankevastaava Anna Rajavuori sanoo tiedotteessa.

Tilaneteen ratkaiseminen ei ole yksinkertaista. Sähköautojen hinta muodostaa edelleen monille esteen ja pienituloisten toimeentulo heikkenee, jos fossiilisten polttoaineiden verotusta kiristetään eikä heillä ole mahdollisuutta vaihtaa vähäpäästöiseen liikkumiseen kohtuulliseen hintaan.

– Jos päästötavoitteisiin halutaan päästä, vähäpäästöisen liikkumisen pitää olla mahdollista kaikille. Se edellyttää riittäviä tukia. Vaikutuksia pienituloisiin ja syrjäseutujen asukkaisiin on kompensoitava. Se onnistuu muuttamalla tulonsiirtoja progressiivisemmiksi. Korotukset sosiaaliturvaan ja hiiliosingon kaltaiset täsmäratkaisut ovat esimerkkejä keinoista, joilla voidaan edistää reilua siirtymää, Rajavuori ehdottaa.

Tutkija korostaa ilmastotoimien oikeudenmukaisuutta ja sitä, että mikään alue tai väestöryhmä ei saisi joutua kärsimään muutoksesta kohtuuttomasti.

– Olennaista on, että ilmastotoimien vaikutukset eri ryhmille tunnistetaan, jotta erityisesti haavoittuvassa asemassa olevat voidaan ottaa huomioon päätöksissä. Siirtymän vaikutuksia eri ryhmiin tulisi arvioida säännöllisesti samaan tapaan kuin julkista taloutta arvioidaan vuosittain julkisen talouden suunnitelmaa päivitettäessä.

RAPORTISSA esitetään useita keinoja autoilun vähentämiseksi eli julkisen ja kevyen liikenteen edistämiseksi sekä ajoneuvojen päästöjen vähentämiseksi. Esimerkiksi päästökiintiöillä voitaisiin raportin mukaan varmistaa, että kaikilla on mahdollisuus välttämättömään liikkumiseen ja samalla pienentää vähemmän tärkeää liikkumista.

– Olennainen tekijä kestävään liikkumiseen siirtymisessä on autoriippuvuuden vähentäminen. Jos olisimme vähemmän riippuvaisia auton omistamisesta, myös liikenteen siirtymä olisi helpompi toteuttaa oikeudenmukaisesti. Pienempi autoriippuvuus vähentää sekä liikenneköyhyyttä että helpottaa ihmisten sopeutumista fossiilittomaan liikenteeseen, Rajavuori sanoo.

Suomen ympäristökeskus (Syke) tiedotti tänään, että sen ennakkotietojen mukaan tieliikenteen päästöt kasvoivat hieman edellisvuodesta, mutta jäivät kuitenkin vuoden 2020 päästötason alle.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE