Palkittu politiikan aikakauslehti.
Katso hinnat!

Politiikka

29.4.2021 11:36 ・ Päivitetty: 29.4.2021 11:36

Romutuspalkkion suosio yllätti – tukirahat varattu loppuun ennätysajassa

LEHTIKUVA / MESUT TURAN

Vanhojen autojen romuttamiseen tarkoitettu romutuspalkkio on ollut tänä vuonna suosittu.

Demokraatti

Demokraatti

Traficom kertoo, että budjetissa romutustuelle suunnattu 8 miljoonaa euroa on varattu viidessä kuukaudessa loppuun. Suurin osa hakemuksista on tehty sähköpyörien hankintaan.

– Romutuspalkkion hakuaika on voimassa joulukuun loppuun saakka, mutta lain mukaan palkkioita voidaan myöntää vain siihen saakka, kun palkkiolle varattua määrärahaa on käytettävissä. Tämänhetkinen tilanne on se, että rahat on varattu loppuun. Hakemuksia on vielä käsittelyssä suuri määrä, ja käsittelyn edetessä varaustilanne voi muuttua ja tukea voi vapautua haettavaksi, liikenne- ja viestintävirasto Traficomin ylijohtaja Kati Heikkinen toteaa tiedotteessa.

Traficomissa on oltu positiivisesti yllättyneitä romutuspalkkion suosiosta.

– Se, että palkkion hyödyntämisessä on tällä kertaa ollut enemmän valinnanvaraa, eli palkkiota on voinut hyödyntää uuden vähäpäästöisen auton, sähköpolkupyörän tai joukkoliikenteen palveluiden hankintaan, on näkynyt hakemusmäärissä. Uusille vaihtoehdoille on selvästi ollut tilausta, Heikkinen arvioi.

Hakemusten käsittely on ruuhkautunut.

Romutuspalkkiota on voinut saada hankittavan auton käyttövoimasta riippuen 1 000–2 000 euroa. Joukkoliikennelipun tai sähköavusteisen polkupyörän hankkimiseen palkkio on enintään 1 000 euroa.

Romutuspalkkiohakemuksia on tullut yli 6 000 kappaletta. Niiden käsittely on ruuhkautunut ja tällä hetkellä käsitellään tammikuussa saapuneita hakemuksia.

– Teemme kaikkemme, että kaikki palkkiot saadaan maksuun mahdollisimman pian, Heikkinen toteaa.

Tämän vuoden romutuspalkkiosta syntyi tulkintaepäselvyyksiä, kun lakipykälien muotoilu mahdollisti hakemusten niputtamisen, mikä ei ollut lainsäätäjän alkuperäinen tarkoitus.

Eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunta kertoo tiedotteessa selvittäneensä romutuspalkkiolain toimeenpanoon liittyneitä epäselvyyksiä. Valiokunta kehottaa liikenne- ja viestintäministeriötä arvioimaan yhdessä Traficomin kanssa, millaisiin konkreettisiin toimiin ongelmien takia on syytä ryhtyä.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

Demokraatti.fi

Tilaa Demokraatti

Demokraatti on politiikkaan, työelämään ja kulttuuriin erikoistunut aikakauslehti, joka on perustettu Työmies-nimellä vuonna 1895.

Kaikki ei ole sitä miltä näyttää.

Tilaa demokraatti →
2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE
KIRJAUDU