tyovaenkirjallisuuspaiva
kaisaniemi

Salmonellan riuduttama Latvala: ”Ralli ratkaistaan perjantaina viitospätkällä”

Kuva: Pertti Knuuttila
Jari-Matti Latvalalla ja Tommi Mäkisellä riitti juttua ennen Sardinian kisan alkua.

Rallin MM-sarjan suomalainen johtotähti Jari-Matti Latvala on valmis summaamaan alkukauttaan.

– Olin hidas Korsikalla. Portugalissa olin nopeampi. Sitten olin huonovointinen ja tein virheen, Latvala kuittasi.

Salmonellan kourissa maaliin asti kamppaillut Latvala avautui ennen Italian MM-rallin eli Sardinian nuotitusjakson päättymistä.

– Tietenkin se oli vaikeaa keskittyä, kun piti kesken siirtymän ottaa ovi auki ja oksentaa. Kun ruoka ei pysynyt sisällä. Lääkäri antoi luvan ajaa maaliin, jos lupasin tulla suoraan sairaalaan heti kisan loputtua, töysäläis-monacolainen Latvala kertoi.

Samaa komppasi Toyotan tiimijohtaja Tommi Mäkinen.

– En ole kyllä koskaan nähnyt miestä niin huonossa kunnossa. Mies oli aivan puhki kisan jälkeen.

Latvala selvisi kymmenen päivän antibioottikuurilla ja uhkuu ajohaluja.
­

– Sardinia on kisa, jossa täytyy olla kärsivällinen. Nyt on reittiä jaksotettu niin, että renkaita voi säästää enemmän, kun vanhat pitkät erikoiskokeet on jaettu kahtia. Toisaalta sitten ei ole kenelläkään varmuutta millä rengastuksella saadaan paras tulos, Latvala pähkäili.

– Toisaalta aamun lenkeille perjantaina ja lauantaina on tarkka paikka rengasvalinnoissa. Kovilla et voi voittaa kisaa ja pehmeissä on kestävyyden arviointi vaikeaa. Niissä on riskinotto mahdollista.

– Hyvän kauden alun jälkeen tiesin, että meno vaikeutuu. Uusi talli, uusi auto, eikä kisakokemusta. Lumi on paras elementtini. Täältä tarvitsen hyvät pisteet. Sitten kaikki on mahdollista, Latvala laski Algherossa aivan startin alla.

Torstain ensimmäinen erikoiskoe meni belgialaisen Thierry Neuvillen tahdissa. Suomalaisista Toyota-kuljettajista Jari-Matti Latvala oli 11:s, Esa-Pekka Lappi 12:s ja Juho Hänninen 13:s.

Aamun rengasvalinnat ovat tärkeät.

Kisa alkaa toden teolla perjantaina aamulla ja se vaatii kurinalaista laskelmointia.

– Kyllä aamun rengasvalinnat ovat tärkeät. Kolmantena autona joutuu vielä luutimaan irtosoraa ajolinjalta. Tämä on kokemuksenakin minulle alkukaudesta uusi, mutta kyllä ratkaisevaa on missä kunnossa renkaat ovat viidennen erikoiskokeen lähdössä. Tergu on niin vaativa ja erilainen pätkä, että se on tarkkaan mietittävä, onko alla pehmeät vai kovat renkaat, ja mikä on määrä. Viisi vai kuusi, Latvala laskeskeli.

Nelinkertainen maailmanmestari ja Sardinian voittaja, M-Sportille siirtynyt Sebastien Ogier tokaisee kuin samasta suusta Latvalan kanssa.

– Tergu (ek 5 ja 9) on rallisarjan agressiivisin erikoiskoe. En tiedä miksi, mutta sen soran koostumus on niin erilainen kaikkiin muihin erikoiskokeisiin verrattuna. Siellä tämä ratkaistaan, ranskalainen, 22 pisteellä kuljettajien MM-sarjaa johtava Ogier ennusti.

– Ennen perjantaita ei voi sanoa, mikä on realistinen odotus tästä kisasta. Ensimmäinen päivä ratkaisee niin paljon. Aura-autona on vain puskettava pedaali lattiassa ja olla häviämättä liikaa lähtöpaikan takia. Pehmeä rengasvalinta on aina riski.

Vielä viime kauden Volswagenilla, Latvalan ja Ogierin tallitoverina ajanut Andreas Mikkelsen tekee paluun WRC-auton ratissa MM-sarjaan. Nyt alla on Kris Meeken ja Craig Breenin rinnalla Citroen, joka on tallina kauden pahin alisuorittaja.

– Tässä kisassa lähtöpaikasta hyötyvät Meeke ja Mikkelsen sekä tietenkin EP, Latvala arveli.

Esapekka Lappi ”EP” starttaa elämänsä toiseen WRC-kisaan Toyotan kolmantena kuskina.

– Ajopäivät WRC:lla ovat triplaantuneet sitten Portugalin, johon oli yksi päivä rapakossa testausta. Lähtöpaikka on hyvä, heti Mikkelsenin perään. Kyllä tuolta paikalta pitäisi pohjia tulla, asetti 26-vuotias pieksämäkeläinen riman itselleen.

– Tässä tulee ahaa-elämyksiä päivittäin. Oppia vain täytyy kuinka pahoista paikoista voi laskea menemään yli verrattuna WRC2-luokan R5-kilpuriin verrattuna, EP kertoi.

Lappi kohautti rallimaailmaa jo Portugalin ensiesiintymisessään, vedettyään yhdelle rallin kuuluisimmasta pätkästä, Fafelle neljänneksi nopeimman ajan.

– Aika oli yllätys. Ihan täysillä tuli, Lappi kuittasi.

Se oli kyllä outo tapaus.

M-Sportin omistaja-tallipäällikkö, Fordit rakentanut Malcolm Wilson ei halunnut paljoa puuttua, kauden kolmannessa kisassa Meksikossa jälkipyykkiä aiheuttaneen jälkikatsastuksen epäilyä laittomasta vaihdelaatikosta.

– Se oli kyllä outo tapaus. Ilmeisesti Meksikossa vaaka oli rikki. Olin varma, että meillä on asiat oikein. Siksi vaadin, että laatikko tutkitaan Genevessä. Heillä on siellä hyllyssä vastaava laatikko, joten varmistus oli helppo tehdä. Toisaalta en ymmärrä, miksi 0,8 kilon takia nousee häly. Minimipaino vaihdeaskille on 60 kiloa ja nyt oltiin jo Meksikon vaa’alla 64–65 kilon välissä, ihmetteli Wilson, jonka ”tehdastalli” johtaa puolestaan 26 pisteellä valmistajien merkkimestaruussarjaa.

Wilson on vaikeassa välissä tulevaisuuden kanssa.

– En voi taata tällä hetkellä, että voisimme jatkaa ensi kaudella näin. Ilman Fordin tehtaan tai muuta tukea. Tässä on nyt henkilökohtaisesti kaikki kiinni.

Ajaako Ogier M-Sportin Fordilla mestaruuteen tahi ei, on Wilson ratkaisujen edessä. Jopa lähellä vangin dilemmaa. Kaikki avaukset ovat mahdollisia. Yksi on suomalaiskulmasta mielenkiintoisin: Teoriassa on mahdollista, että syksyllä 17 vuotta täyttävä Kalle Rovanperä voisi ajaa jo tämän kauden Walesin MM-rallin WRC-autolla.

– Luulen, että Timo Jouhki on tehnyt tästä päätöksen. Minä en tiedä sitä, Wilson sanoi.

Lauantaina Kouvolan SM-rallissa Rovanperä junior tekee ensi vedot soralla R5 Skodan ratissa. Samanlaisella autolla, jolla EP Lappi voitti viime vuonna WRC2-luokan maailmamestaruuden. Helmikuussa Mikkelissä hän ajoi ällistyttävästi voittoon.

Meidän on oltava tosi tarkkoja ja huolellisia.

Sardiniasta eteenpäin teiden kunto ja vauhti kasvavat MM-sarjassa, kun edessä ovat Puolan ja Jyväskylän kisat.

– Meidän aerodynamiikka toimii paremmin kovemmissa vauhdeissa. Nyt on hieman kärsitty hitaissa ja teknisissä reitin osissa aliohjautuvuudesta, 32-vuotias, sarjan kokenein kuljettaja Latvala myöntää.

– Harmittaa tuo Portugali. Ja kyllä alkukauden kisoista Korsika ja Argentiina tuli ajettua liian varman päälle – ”seiftillä”.

Hän pitää Toyotaa, Puuppolan tykkiä, hyvänä.

– Ilman edellisen kauden kokemuksia, meidän on oltava tosi tarkkoja ja huolellisia, ettemme luokittele liian nopeasti ja harkitsematta uusia osakokonaisuuksia. Tässä testaus ja tiedon analysointi ovat avainasemassa, Latvala kertoo.

Keskustelua aiheesta

Paavo Arhinmäki muistelee Pertti Alajaa: ”Vain toista ei voinut valita, koska kuskit eivät tienneet kumpi oli kyydissä”

Kuva: Lehtikuva

Entinen urheiluministeri, kansanedustaja ja jalkapallon ystävä Paavo Arhinmäki (vas.) muistelee Facebook-sivuillaan syöpään menehtynyttä jalkapallovaikuttaja Pertti Alajaa.

Arhinmäki kutsuu Alajaa aidoksi stadin kundiksi ja suureksi jalkapallon ystäväksi.

”Hän jalkapallojohtajana herätti ristiriitaisia tunteita, mutta suurisydäminen ja mukava hän oli varmasti kaikkien mielestä. Hän välitti ja huolehti.”

Arhinmäen mukaan ”Peran” kanssa oli mukana keskustella ja analysoida, ja heittää stadilaisille tyypillistä välillä piikikästäkin herjaa.

”Erityisesti aina muistutin Peraa siitä, että hän on nykyään espoolainen.”

Alajalla on myös tunnettu kaksoisveli Erkki.

”Kun ajokortiton Pera ei asunut Töölössä, hän yhdessä identtisen kaksoisveljensä Erkin kanssa tuli valituksi vuoden taksiasiakkaaksi. Vain toista ei voinut valita, koska kuskit eivät tienneet kumpi oli kyydissä.”

STT:n haastattelussa puolestaan entinen huippupelaaja Atik Ismail sanoo, että Alajaa ja häntä yhdistää urheilun lisäksi se, että molemmilla on kaksoisveljet. Tämä on Ismailin mukaan luonut kaksikolle yhteyden, joka ilmeni myös suru-uutisen tullessa.

– Heräsin yöllä kolmelta, se oli hämmästyttävää. En tiedä Pertin kuolinaikaa, mutta valvoin viiteen enkä saanut unta. Se ei ole minulle normaalia, koska yleensä nukun kuin tukki, hän mietti.

STT:n mukaan Ismail piti Alajaan yhteyttä tiiviisti aina tämän poismenoon saakka. Kirjoittaminen oli molemmille tärkeä harrastus. Alaja julkaisi oman runokirjansa vuonna 2007.

– Pertti oli hirveän jutturikas ja kekseliäs, todella luova kaveri, Ismail kertoo ystävästään STT:n mukaan.

IS: Miljonääriomistaja vahvistaa karun kohtalon: ”Joudumme luopumaan naisten urheilutoiminnasta”

Kuva: Lehtikuva

Talousvaikeuksiensa vuoksi kesän aikana otsikoissa ollut palloiluseura Espoo United on sysäämässä pois naisten koripallo- ja jääkiekkojoukkueet, Ilta-Sanomat uutisoi.

Ilta-Sanomien tietojen mukaan Espoo United toimii kaudella 2017–2018 enää miesten koripallossa ja jääkiekossa. Espoo Unitedin perustaja ja omistaja Jussi Salonoja on vahvistanut tiedon.

– Unitedin ensimmäinen toimintavuosi oli urheilullisesti suuri menestys, mutta vastaavasti taloudellisesti niin raskas, että joudumme luopumaan naisten urheilutoiminnasta, Salonoja kertoi Ilta-Sanomille.

Ilta-Sanomien mukaan naisten koripallojoukkue siirtyy Tapiolan Hongalle. Salonojan mukaan naisten jääkiekkojoukkue saattaa jatkossa joutua itse pyörittämään toimintaansa.

Naisten joukkueiden urheilullinen menestys oli viime kaudella erinomainen. Jääkiekkonaiset sijoittuivat naisten SM-sarjassa toiseksi, ja SM-hopeaa saavutti myös naisten Korisliigassa pelannut joukkue.

Espoo Unitedin miesten jääkiekkojoukkue sijoittui Mestiksessä kolmanneksi, ja koripallojoukkue nousi miesten Korisliigaan.

Keskustelua aiheesta

Mo Farah juoksee jatkossa eri nimellä: ”Minun täytyy unohtaa se, mitä olen saavuttanut ja tehnyt ”

Kuva: Lehtikuva

Brittijuoksija Mo Farah haluaa tulla tunnetuksi nimellä Mohamed, kun hän keskittyy jatkossa maantiejuoksuihin. Farah päätti uransa ratajuoksujen osalta yleisurheilun MM-kilpailuissa Lontoossa.

– Nimeni maantiejuoksuissa on Mohamed. Minusta tuntuu, että Mo on tehnyt tehtävänsä. Minun täytyy unohtaa se, mitä olen saavuttanut ja tehnyt (radalla), Farah kertoi.

Farah, 34, saavutti Lontoossa kultaa 10 000 metrillä ja hopeaa 5 000 metrillä. Somalialaissyntyinen urheilija voitti urallaan ratamatkoilla neljä olympiakultaa ja kuusi maailmanmestaruutta. Hänen valmentajaansa Alberto Salazaria on epäilty dopingrikkeistä.

– Voitte kirjoittaa, mitä haluatte. Fakta on, että olen saavuttanut kaiken kovalla työllä ja omistautumisella, Farah sanoi sunnuntaina.

AVAINSANAT

Keskustelua aiheesta

”Olen nähnyt liian monien ihmisten palaavan ja häpäisevän itsensä. En aio olla yksi heistä.”

Kuva: Lehtikuva

Usain Boltin juoksu-ura päättyi Lontoon MM-kisoissa pettymykseen, mutta kaikkien aikojen pikajuoksija sanoi ettei kadu viimeistä kauttaan.

– Ei. Fanit halusivat nähdä minun kilpailevan vielä yhden vuoden. Ilman heitä en olisi saavuttanut kaikkea tätä vuosien mittaan. Jos pystyin järjestämään show’n faneille, se sopii minulle. Enempää en halunnut, Bolt sanoi tiedotustilaisuudessaan.

Jamaikalaisen on kerrottu miettineen lopettamista jo viime syksyyn, mutta hän palasi vielä täksi kaudeksi.

– Yhdet mestaruuskisat eivät muuta sitä mitä olen tehnyt. Kun olin hävinnyt sata metriä, joku sanoi minulle, että (nyrkkeilijä) Muhammad Alikin hävisi viimeisen ottelunsa, joten älä huolehdi. Olen antanut näyttöni urani aikana, joten viimeisen kisan häviäminen ei muuta sitä mitä tein lajille, Bolt sanoi.

Bolt on nauttinut menestyksestä, mutta ei sen vaatimasta harjoittelusta.

– Odotan vapautta. Koko elämäni on ollut yleisurheilua siitä lähtien kun olin 10-vuotias. Se on kaikki mitä tiedän. Haluan pitää hauskaa ja rentoutua, Bolt sanoi ja vannoi, ettei yritä paluuta.

– Olen nähnyt liian monien ihmisten palaavan ja häpäisevän itsensä. En aio olla yksi heistä.

Bolt on siitä harvinainen huippupikajuoksija, ettei hän ole koskaan jäänyt kiinni dopingista.

– Minulla on aina ollut tiukka kanta dopingiin. Olen sanonut, että huijaavien urheilijoiden pitäisi saada elinikäiset kilpailukiellot. Laji on nyt tekemässä paluuta ja meidän täytyy tehdä kaikkemme pitääksemme sen maineen hyvänä. Olen osoittanut että menestyä voi ilman dopingia, ja toivon että nuoret urheilijat ottavat siitä opikseen, Bolt sanoi.

AVAINSANAT

Olympiavoittajan rohkea veikkaus illan keihäsfinaaliin: ”Odotan, että mitsku tulee”

Kuva: Lehtikuva/ Heikki Saukkomaa

Atlantan vuoden 1996 kisojen olympiavoittaja Heli Rantanen täräyttää rohkean veikkauksen illalla heitettävästä Lontoon MM-kisojen keihäsfinaalista.

– Kaksi saksalaista ja Tero Pitkämäki, Rantanen julistaa mitaliveikkauksensa.

– Olympiavoittaja Thomas Röhler on ennakkosuosikki, mutta saa nähdä käyttikö maailmantilaston kärkimies Johannes Vetter kaikki paukkunsa jo karsintapäivänä. Tero sai karsinnassa juoksunsa kulkemaan ja, mikä tärkeintä, hän sai itseluottamuksensa siitä ihan tappiin.

Pitkämäki lähti Lontooseen varovaisin tavoittein keskikesän vaikeuksien jälkeen. Kuntokäyrä rojahti jyrkkään laskuun, kun hän erehtyi harjoittelemaan sairaana. Viimeiset kilpailut ennen MM-kisoja olivat vaisuja.

Tero sai karsinnassa juoksunsa kulkemaan.

Lontoon MM-kisojen karsinnassa Pitkämäki yllätti itsensä, valmentajansa Hannu Kankaan ja ainakin useimmat asiantuntijat.

– Tero sai karsinnassa juoksunsa kulkemaan. Se oli se suuri ero edellisiin kilpailuihin. Juoksu näytti helpolta, se vei eteenpäin ja hänelle jäi tilaa toimia vetovaiheessa, Rantanen ihastelee Pitkämäen täyskäännöstä.

– Odotan, että mitsku tulee.

Rantanen on sulatellut torstaina heitettyä karsintaa huolella. Hänelle jäi tunne, että Lontoon mondo saattaa auttaa vauhtiheittäjiä.

– Eri mondo-pinnoitteilla on valtavat erot. Karsinnasta päättelen, että Lontoon heittopaikan alusta sopii nopeille heittäjille. Rata näytti vievän vauhdinjuoksua. Terokin juoksi ihan eri tavalla kuin edelliskisoissa.

Rantanen alkaa jännittää ystäviensä kanssa kilpailua illan pimetessä.

– En ole vielä katsonut, moneltas se finaali oikein alkaa?

Miesten keihäänheiton loppukilpailu alkaa kello 22.15 Suomen aikaa.