Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Politiikka

“SDP sallisi maanteille vain täyssähköautot? Tämäkään ei pidä paikkaansa” – SDP:n Skinnari oikoo jopa tahallisia virheellisiä väitteitä

SDP:n varapuheenjohtajan, kansanedustaja Ville Skinnarin mukaan SDP:n ilmasto-ohjelmaa on tulkittu julkisuudessa vähintäänkin virheellisesti – jopa tahallaan väärin ymmärtäen.

Demokraatti

Demokraatti

– Tarkoituksena on luoda selkeä pitkän aikavälin suunnitelma siitä, miten Suomessa aikanaan aletaan käyttää autoissa uutta tekniikkaa ja käyttövoimia. Tämä muutos on jo käynnissä ja samanlaisia suunnitelmia on tehty myös lukuisissa muissa Euroopan maissa, hän muistuttaa.

SDP esittää, että seuraavalla hallituskaudella luodaan lähivuosikymmeniksi aikataulu, jolla Suomi voi siirtyä vähäpäästöiseen liikenteeseen kestävästi, hallitusti ja suunnitelmallisesti.

– Näin voidaan varmistaa, ettei siirtymä vähäpäästöiseen liikenteeseen ole esteenä kenenkään liikkumiselle, ja kaikilla on varaa vähäpäästöisempiin kulkuneuvoihin. Ilmastonmuutoksen kustannuksia ei voi eikä pidä maksattaa pienituloisilla tai maaseudulla asuvilla.

Skinnarin mukaan uusien polttomoottoriautojen kieltäminen – tai paremminkin niistä luopuminen – on pitkän aikavälin tavoite. Hän painottaa, että uusien polttomoottorillisten autojen myynnin rajoittamisessa liikutaan 2030-luvun jälkeisessä ajassa.

– Niin ikään on väitetty, että SDP sallisi maanteille vain täyssähköautot. Tämäkään ei pidä paikkaansa. Tavoite vähäpäästöisestä liikenteestä vaatii monia keinoja ja erilaisten käyttövoimien hyödyntämistä. Tarvitaan myös hybridejä, kaasuautoja sekä biopolttoaineita.

“Hallituspuolueet eivät itse ole luoneet vielä yhtään todellista konkretiaa.”

Lisää aiheesta

Skinnari korostaa, että tavoite vähäpäästöisyydestä onnistuu, kun näissä vaihtoehdoissa on jokaisen autonostajan kukkarolle sopivia autoja. Esitetty pitkä ja hallittu siirtymäaika toisi tarjolle myös käytettyä ekologista autokantaa.

– On ikävää, että virheellisellä tiedolla ovat lähteneet ratsastamaan myös hallituspuolueiden edustajat ministeri Mika Lintilää (kesk.) myöten, Skinnari pahoittelee tiedotteessa.

Hän muistuttaa, että vuonna 2017 hallitus sopi keskustan ja kokoomuksen johdolla, että tieliikenteen päästöt puolitetaan vuoteen 2030 mennessä.

– Se on kova tavoite, jonka eteen hallituspuolueet eivät itse ole neljän vuoden aikana luoneet vielä yhtään todellista konkretiaa.

Skinnari vaatii, että suunnitelma siirtymästä on laadittava ensi vaalikaudella, jotta 2030-luvun tavoitteet voidaan saavuttaa.

– Seuraava hallituskausi päättyy vuonna 2023. Siinä vaiheessa meillä varmasti on jo parempi käsitys siitä maailmasta ja niistä innovaatioista, jota kohti kuljemme myös liikenteessä. Hallittu ja ennakoitu muutos vaatii kuitenkin suuntaviivojen asettamista, Skinnari korostaa.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE