Politiikka
11.5.2016 10:35 ・ Päivitetty: 11.5.2016 10:36
SDP:n Elorannalta vastaus lastentarhanopettajapulaan – “Aloituspaikat voitaisiin jopa tuplata”
Kansanedustaja Eeva-Johanna Eloranta (sd.) on huolestunut lastentarhanopettajien riittävyydestä päiväkodeissa. Hän on jättänyt aiheesta kirjallisen kysymyksen hallitukselle. Elorannan mukaan lastentarhanopettajien kasvava vaje vaatii koulutuksen lisäämistä korkeakouluissa.
Eloranta huomauttaa tiedotteessaan, että esimerkiksi pääkaupunkiseudulta puuttuu tällä hetkellä 467 pätevää lastentarhanopettajaa ja 49 varhaiskasvatuksen erityisopettajaa. Suunnitellut yliopistollisen lastentarhanopettajakoulutuksen lisäpaikat riitä kattamaan edes pääkaupunkiseudun vajetta, Eloranta sanoo.
– Yliopistojen lastentarhanopettajatutkinnon tuottavien kasvatustieteen kandidaatin koulutuksen aloituspaikat voitaisiin jopa tuplata. Samoin jo varhaiskasvatuksen parissa työskenteleville henkilöille tulisi rakentaa täydennyskoulutusreittejä osaamisensa ja kelpoisuutensa päivittämiseen. Tavoitteena tulisi olla, että kaikilla varhaiskasvatuksen parissa työskentelevillä olisi riittävä määrä pedagogista osaamista, sivistysvaliokunnan jäsen Eloranta painottaa.
Eloranta korostaa pedagogisen varhaiskasvatuksen merkitystä. Varhaiskasvatus on osa koulutusjärjestelmää ja se luo turvallisen siirtymän kohti koulumaailmaa sekä pohjan myöhemmälle oppimiselle. Pedagogisen varhaiskasvatuksen merkitys on Elorannan mukaan suuri myös sivistyksellisen eriarvoisuuden estämisessä.
– Lasten kasvuolosuhteissa tapahtuvien erojen lisääntyessä pedagogiikan merkitys entisestään korostuu. Samoin hallituksen tekemät päivähoitoryhmien kokoa suurentaneet linjaukset ja päivähoito-oikeuden rajaus lisäävät pedagogisen osaamisen tarvetta, Eloranta summaa.
Eloranta muistuttaa nykylapsien elävän keskittymistä haastavassa yliärsykkeisessä ympäristössä,joten pedagogista osaamista tarvitaan myös siksi yhä enemmän. Elorannan mukaan kaikilla lapsilla tulee olla hoitoajan pituudesta ja ajankohdasta riippumatta oikeus korkeatasoiseen pedagogiseen varhaiskasvatukseen.
Tavoitteena tulisi olla, että kaikilla varhaiskasvatuksen parissa työskentelevillä olisi riittävä määrä pedagogista osaamista.
Lisää aiheesta
Elorannan mielestä pedagogisen osaamisen tärkeyttä kuvaa hyvin UNICEF:in teollisuusmaiden varhaiskasvatuksen tilaa kuvaava “The Child Care Transition” –raportti (2008), jonka mukaan vähintään 50 prosentilla päiväkotien henkilöstöstä tulee olla yliopisto- tai ammattikorkeakoulututkinto. Suomessa riittävä tutkinto on kuitenkin vain noin kolmasosalla.
Euroopan unionin tasolla on asetettu tavoitteeksi, että 95 prosenttia yli 4-vuotiaista lapsista osallistuu pedagogiseen varhaiskasvatukseen, Eloranta muistuttaa.
– Suomessa pedagogiseen päiväkotien varhaiskasvatukseen osallistui vuonna 2014 noin 50 prosenttia alle kouluikäisistä lapsista.
Kommentit
Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.