Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Politiikka

“Se olisi toimenpide, jota ministeriö ei pysty ohittamaan” – Lainsäädännön arviointineuvostolle esitetään lisävaltuuksia

Suomessa ei ole käytössä mittareita, joilla eduskunnan säätämien lakien vaikuttavuutta voitaisiin jälkikäteen arvioida. Asiaan toivoo muutosta paitsi jälkiarviointia hallitusohjelmaan ajava lainsäädännön arviointineuvosto myös Teollisuuden palkansaajille raportin tehneet Aalto-yliopiston taloustieteilijät.

Kun kunnollista jälkiarviointia ei tehdä, kukaan ei Aalto-yliopiston tutkijoiden mukaan tiedä täsmällisesti oliko esimerkiksi työttömyysturvan aktiivimallista hyötyä vai haittaa. Suomessa liikutellaan poliittisin päätöksin miljarditolkulla rahaa ilman analyyttistä tietoa päätösten hyödyllisyydestä.

Lakien vaikuttavuuden ennakkoarviointi on jo pakollista. Myös jälkiarviointi kuuluu arviointineuvoston mandaattiin, mutta mittareiden puuttuminen on käytännössä estänyt sen.

– Olisi kohtuutonta lainvalmistelijoita ja jälkiarvioinnin tekijöitä kohtaan, jos lähtisimme arvostelemaan jälkiarviointia eikä heillä ole ollut etukäteen tietoa mitä me vaadimme, lainsäädännön arviointineuvoston puheenjohtaja Leila Kostiainen sanoo.

Aalto-yliopiston taloustieteilijät Oskari Nokso-Koivisto, Matti Sarvimäki ja Otto Toivonen tarjoavat raportissaan ratkaisuksi vaikuttavuustutkimusta, jossa luodaan myöhempää arviointia varten kokeellinen verrokkiryhmä. Aktiivimallin tapauksessa toimenpiteet eivät olisi verrokkiryhmää koskeneet, jolloin olisi saatu mitattavaa tietoa mallin hyödyllisyydestä.

Tutkijat haluaisivat vaikutusten jälkiarviointia koskevan suunnitelman pakolliseksi osaksi lakiesitystä. Lainsäädännön arviointineuvoston tehtäväksi ryhmä esittää suunnitelman arviointia mutta tarvittaessa myös mahdollisuutta palauttaa laki uudelleen valmisteltavaksi mikäli suunnitelma on puutteellinen. Rooli olisi huomattavasti arviointineuvoston nykyistä tehtävää vaikutusvaltaisempi.

” Kannatan myös sitä, että palauttamisoikeudesta ryhdytään käymään keskustelua.”

Leila Kostiainen pitää pakollista suunnitelmaa ja sen arviointia hyvänä ideana.

– Kannatan sitä ehdottomasti. Kannatan myös sitä, että palauttamisoikeudesta ryhdytään käymään keskustelua ja selvitetään asiaa. Se on käytössä EU-komissiossa, Kostiainen sanoo.

Lakiesityksen palauttaminen takaisin valmisteluun olisi Kostiaisen mukaan neuvostolle suuri roolinmuutos.

– Arviointineuvosto on viranomainen ja teemme työtä virkavastuulla. Oikeus pysäyttää lainvalmistelu ja lähettää lakiesitys takaisin valmisteltavaksi on huomattavasti vaikuttavampi toimenpide kuin lausunnot, joita annamme tällä hetkellä ministeriöille.

Ministeriöiden ei ole nykyisin pakko ottaa huomioon arviointineuvoston suosituksia. Kostiaisen mukaan suosituksista huomioidaan noin puolet.

– Jos pystyisimme pysäyttämään lainvalmisteluprosessin, se olisi toimenpide, jota ministeriö ei pysty ohittamaan.

EU-komission omassa arviointineuvostossa (regulatory scrutiny board) lakiesityksen pysäyttäminen ei ole Kostiaisen mukaan lopullista. Laki palautetaan valmisteluun, josta se palaa takaisin arviointineuvostoon ja menee viimeistään poliittisella päätöksellä eteenpäin.

– Komission varapuheenjohtaja Timmermans sanoi, että sikäläinen arviointineuvosto on aiheuttanut heille kovasti vaivaa mutta siitä on ollut todella suuresti hyötyä. Myöskin lainsäädäntöhankkeen pysäyttämisoikeudesta on ollut hänen mukaansa erittäin paljon hyötyä.

Tutkijat arvioivat, että pakollinen lakien jälkikäteisarviointi parantaisi päätösten tasoa ja tuottaisi parempaa lainsäädäntöä ja sitä kautta myös taloudellisia säästöjä.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE