Politiikka
4.4.2017 09:55 ・ Päivitetty: 4.4.2017 09:59
”Sitouduttava avoimuuteen ja vastuullisuuteen julkisissa hankinnoissa” – JHL:n Niemi-Laine: Tulevilla kuntapäättäjillä on iso vastuu
Ammattiliitto JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine on huolestunut epäterveestä kilpailusta kuntapalveluissa ja tuotehankinnoissa. Kunnissa tehdään isoja päätöksiä näissä asioissa.
– Onkin tärkeää, että tulevat kuntapäättäjät tietävät roolinsa palvelujen ja hankintojen kilpailutuksessa ja valvonnassa, Niemi-Laine viittaa parhaillaan käytäviin vaaleihin.
Ulkoa ostettua palvelua pitää valvoa ja sen sisältö määritellä, hän muistuttaa.
– Kuntapäättäjillä on iso vastuu huolehtia siitä, että kunta valitsee palveluntuottajat kestävästi ja läpinäkyvästi.
Finnwatch on laittanut liikkeelle En osta halvinta -kampanjan. Se vaatii kuntavaaliehdokkaita sitoutumaan hankintojen vastuullisuuteen.
Suomessa yhteisillä verovaroilla tehdään vuosittain ostoja yli 30 miljardilla eurolla. Tutkimusten mukaan hankinnoissa ei juuri koskaan kiinnitetä huomiota tuotteiden alkuperään ja sosiaaliseen vastuullisuuteen.
– Kuntapäättäjillä on kuluttajiakin suurempi vastuu ottaa huomioon ostokriteerien vastuullisuus. Lyhytnäköiset, halvimpaan hintaan keskittyvät kilpailutukset laiminlyövät ihmisoikeudet ja vievät työpaikkoja Suomesta, Niemi-Laine perustelee.
Lisää aiheesta
Kaukonäköisyys on Niemi-Lainen mukaan tarpeen myös palveluhankinnoissa. Laatukriteerejä rohkeasti asettamalla kunnan järjestämät palvelut tuottaa aina ammattitaitoinen henkilökunta ja palvelun laatu on sellaista, jonka kunta haluaa asukkailleen tarjota.
– Kuntapäättäjien tulisi vaatia oman kuntansa palvelustrategiaan pitkäjänteistä kehittämistyötä ja henkilöstöpolitiikan nostamista keskiöön. Tämä tarkoittaa myös kunnan sisällä eri yrityksissä tehtävän työn ja työolosuhteiden vaalimista.
Julkisen palvelun ensisijainen tehtävä ei ole tuottaa mahdollisimman paljon voittoa.
Hankintalaki mahdollistaa sosiaalisten kriteerien asettamisen. Julkisten palvelujen tuottajiksi tulisikin valita vain sellaisia yrityksiä, jotka ovat valmiita investoimaan palvelujen sisältöön ja henkilöstöön, Niemi-Laine tähdentää.
– Julkisen palvelun ensisijainen tehtävä on palvella kaikkia ihmisiä yhdenvertaisesti varallisuuteen katsomatta. Sen tehtävä ei ole tuottaa mahdollisimman paljon voittoa.
– Tämä pätee myös silloin, kun julkisen palvelun tuottaa yksityinen yritys, verorahoilla.
Kaikkien julkisten hankintojen tulee perustua läpinäkyvyyteen, painottaa Niemi-Laine.
Puheenjohtaja Niemi-Laine puhui JHL:n Kolme erää hyvinvoinnin tulevaisuudesta -kuntavaalipaneelissa tiistaina Helsingissä.
Kommentit
Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.