Palkittu politiikan aikakauslehti.
Katso hinnat!

Politiikka

28.9.2021 08:26 ・ Päivitetty: 28.9.2021 08:26

Suna Kymäläinen: ”Uusi raideyhteys olisi merkittävä edistysaskel koko Itä-Suomen elinvoimalle”

Jukka-Pekka Flander

Liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtaja, kansanedustaja Suna Kymäläinen (sd.) kiittelee tiedotteessa talouspoliittisen ministerivaliokunnan päätöstä puoltaa Itäradan suunnittelua edistävän hankeyhtiön perustamista.

Demokraatti

Demokraatti

Ministerivaliokunta käsitteli asiaa tänään kokouksessaan. Puollon myötä valtio voi hyväksyä Itärata-hankeyhtiön osakassopimuksen sekä hankeyhtiön perustamisen yhdessä vähemmistöosakkaiden eli kuntien kanssa.

Kymäläinen pitää erittäin merkittävänä sitä, että Itärata-hankeyhtiön perustaminen on saanut valtion osalta talouspoliittisen ministerivaliokunnan tuen.

”Neuvottelut ovat edenneet hyvin yhteistyössä valtion ja kuntien kanssa, ja neuvottelijat pääsivät yhteisymmärrykseen hankeyhtiösopimuksesta toukokuussa. Päätös hankeyhtiön perustamisesta voidaan tehdä, kunhan kunnat tekevät omissa päätöksentekoelimissään viralliset täytäntöönpanokelpoiset päätökset hankkeeseen osallistumisesta ja rahoittamisesta osakassopimuksessa kuvatusti.”

Kymäläinen selvittää, että hankeyhtiön tarkoituksena olisi Lentorata-Porvoo-Kouvola-linjausta koskevaan raidehankkeeseen liittyvä suunnittelu ja sen rahoittaminen rakentamisvalmiuteen asti. Perustamisen edellytyksenä taas on, että valtion ja kuntien rahoitussitoumukset yhdessä kattaisivat arvioidut rakentamisvalmiuden edellyttämän suunnittelun kustannukset sekä muut hankeyhtiön toiminnan edellyttämät kustannukset. Valtion rahoitusosuus on enintään 51 prosenttia.

”Ensiarvoisen tärkeää on, että itäisen Suomen liikenneyhteyksiä kehitetään tasaveroisesti muun Suomen kanssa. Uusi raideyhteys olisi merkittävä edistysaskel koko Itä-Suomen elinvoimalle, ja sillä olisi merkittäviä kerrannaisvaikutuksia sekä alueen talous- että työllisyyskehitykseen. Itäradan myötä työssäkäyntialueet laajenisivat, alueiden saavutettavuus paranee ja liikkumisesta tulee entistä kestävämpää. On silti muistettava, että olemassa olevien ratojen parantaminen on edellytys uuden nopean raideyhteyden rakentamiselle. Samanaikaisesti meidän on kuitenkin katsottava myös tulevaisuuteen.”

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

Demokraatti.fi

Tilaa Demokraatti

Demokraatti on politiikkaan, työelämään ja kulttuuriin erikoistunut aikakauslehti, joka on perustettu Työmies-nimellä vuonna 1895.

Kaikki ei ole sitä miltä näyttää.

Tilaa demokraatti →
2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE
KIRJAUDU