Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Talous

Suomen ilmastopaneeli: Sähköauto päihittää muut auto päästöissä ja kustannuksissa käyttövuosien jälkeen

Sähköauton päästöt ovat tavallisella vuosiajolla 60 prosenttia pienemmät kuin keskikokoisen bensa-auton 15 käyttövuoden jälkeen, kertoo Suomen ilmastopaneeli.

DEMOKRAATTI/STT

Demokraatti

Ilmastopaneeli on kehittänyt laskurin, jonka avulla kuka tahansa voi laskea ja vertailla eri käyttövoimien autojen päästöjä ja kustannuksia.

Suomen ilmastopaneeli on hahmotellut autolaskurilla esimerkkilaskelmia päästö- ja kustannuseroista. Laskurin mukaan ajoneuvon elinkaaren aikana syntyvien päästölaskelmien mukaan sähköauton valmistuksen päästöt ovat suurimmat, mutta sähköauton käytön päästöt ovat alhaiset.

– 14 000 kilometrin vuosiajolla muiden autovaihtoehtojen päästöt nousevat selvästi nopeammin kuin sähköautojen päästöt. Keskikokoinen bensiiniauto aiheuttaa jo kolmen vuoden kohdalla suuremmat päästöt kuin vastaavan autotyypin sähköauto, jonka akkukoolla voi ajaa vajaan 300 kilometrin ajon kesäolosuhteissa, ilmastopaneelin tiedotteessa kerrotaan.

– Kun autoa on käytetty 15 vuotta, sähköauton aiheuttamat päästöt ovat jo 60 prosenttia pienemmät kuin bensiiniauton päästöt.

Laskurin mukaan, kun ajokilometrit kasvavat 30 000 kilometrin vuositasolle, sähköauton rooli päästöjen vähentämisessä korostuu.

– Tällöin sähköauton päästöt ovat 15 vuoden jälkeen 67 prosenttia pienemmät kuin bensiiniautossa. Diesel-autoon verrattuna sähköauton päästövähennys on 62 prosenttia. Kaasuautoon verrattuna päästövähennys on 47 prosenttia silloin, kun puolet kaasusta on biokaasua. Ladattavaan hybridiin verrattuna sähköauton päästövähennys on 44 prosenttia, ilmastopaneeli luettelee.

Ilmastopaneelissa on mukana 14 ilmastopolitiikan kannalta keskeisten tieteenalojen tutkijaa. Paneelin puheenjohtaja on Helsingin yliopiston professori Markku Ollikainen.

Ilmastopaneeli muistuttaa, että Suomen hiilineutraaliustavoite vuodelle 2035 edellyttää henkilöautoliikenteen päästöjen puolittumista vuoteen 2030 mennessä.

– Keskeisin keino päästöjen vähentämiseen on henkilöautojen käyttövoimien vaihtaminen mahdollisimman vähäpäästöisiin ja ilmastokestävien biopolttoaineiden ohjaaminen raskaaseen liikenteeseen, tiedotteessa sanotaan.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE