Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Työmarkkinat

Suomen Konepäällystöliitto on jättänyt koko kauppamerenkulkua koskevan lakkovaroituksen: “Haluavat nostaa alusten salkoon merirosvolipun”

Ulkomaanliikennettä koskevat työehtosopimusneuvottelut ovat jumissa, kertoo laivojen konepäällystöä edustava Suomen Konepäällystöliitto (SKL) tiedotteessaan.

Demokraatti

Demokraatti

Neuvotteluissa työnantajia edustavan Suomen Varustamoiden kanssa ei ole liiton mukaan edetty, koska työnantaja vaatii lisää ulkomaalaista halpatyövoimaa alusten miehitykseen.

Lakkovaroituksen jättäminen oli viimesijainen keino. Puolustamme kotimaisia työpaikkoja.

Vastareaktiona työnantajan vaatimuksille Suomen Konepäällystöliitto jätti työnantajille ja valtakunnan-sovittelijalle koko kauppamerenkulkua ja jäämurtajaliikennettä koskevan lakkovaroituksen tänään 22.2.2019. Lakon on määrä alkaa 9.3.2019.

“Olemme tehneet kaikkemme päästäksemme sopimukseen. Lakkovaroituksen jättäminen oli viimesijainen keino. Puolustamme kotimaisia työpaikkoja, emmekä hyväksy sekamiehityksen lisäämistä”, sanoo SKL:n toiminnanjohtaja Robert Nyman.

Sekamiehityksellä tarkoitetaan aluskohtaista sopimusta, jolla järjestöt sopivat ulkomaalaisten, ei-EU työntekijöiden osuudesta aluksella sekä näiden työntekijöiden työehdoista. Tällä hetkellä varustamot voivat sopimuksella sekamiehittää kolmanneksen aluksen kustakin henkilöstöryhmästä. SKL:n mukaan Suomen Varustamot vaatii sekamiehitysosuuden nostamista siten, että jatkossa 75 prosenttia alushenkilöstöstä olisi ulkomaalaisia.

“Käytännössä kotimaisen lipun alla kulkevassa aluksessa työskentelisi jatkossa yksi suomalainen konepäällystöä edustava henkilö ja loput olisivat kolmansista maista tulevaa halpatyövoimaa. Suomalaisen työvoiman tulevaisuudella ei näytä olevan mitään merkitystä Suomen Varustamot ry:lle ja sen jäsenille, jotka tavoittelevat pikavoittoja ja haluavat nyt nostaa alusten salkoon merirosvolipun siniristilipun tilalle.”

Työnantajan vaatimus tarkoittaisi liiton mukaan vähintään tuhannen merityöpaikan menettämistä. Toteutuessaan se vaarantaisi merkittävästi Suomen huoltovarmuuden.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE