Urheilu
1.8.2019 13:13 ・ Päivitetty: 5.8.2019 08:57
Suomen MM-ralli alkaa: Suninen, Lappi vai Latvala?
Suomen MM-ralli, Jyskälä, sorateiden grand prix alkaa tänä iltana Jyväskylän keskustassa ajettavalla Harjun erikoiskokeella.
Kesäkuun Sardinian rallissa toiseksi ajanut ja uransa parhaan sijoituksen ajanut vantaalainen Teemu Suninen ei ota paineita, vaikka suomalaiskuskien ennakkosuosikin viittaa onkin jo ehditty sovitella.
Suninen on MM-sarjan paras suomalainen, viides 62 pisteellä.
– Tavoitteena on olla viiden joukossa sunnuntaina maalissa, siihen olen tyytyväinen, sanoo 28-vuotias M-Sportin Fordia käskevä Suninen. Hän vaihtoi Sardiniassa kesken kauden kartturikseen kokeneen Jarmo Lehtisen.
– Kyllä täälläkin sen kokemuksen merkityksen huomasi. Jarmo sanoi, että tuossa leikkauksessa on ollut kivi vuodesta 1995 alkaen, ja kun heinikkoa katsottiin tarkemmin, niin siellähän se kivi oli. Näitä ei voi tietää ilman kokemusta, jatkoi Suninen.
Lisää kokemusta Suninen ammensi myös 76-vuotiaalta ”Herra Suomen MM-rallilta” Simo Lampiselta.
– En minä osaa muuta menestyksen salaisuutta tänne sanoa kuin oikealla olevaa pedaalia ei pidä nostaa ainakaan suorilla, heitti Lampinen virne kasvoillaan.
Lisää aiheesta
– Oikeasti Teemu tietää ammattilaisena nämä jutut. Ja nämä autot ovat sellaisia ominaisuuksiltaan, että kyytiin jos joutuisi niin sieltä ei ilman sydänvaivoja selviäisi, Lampinen arvioi.
– Ja jo viimeisen kolmen vuoden aikana ovat autot aero-ominaisuuksiltaan kehittyneet huimasti. Kun jarrutat kovasta vauhdista, niin siipeä tulee lisää, pidon paranemisen tuntee. Mutta vastaavasti hitaissa kurveissa, joissa downforcea on vähemmän, tuntuu liukkaalta ja vaikeammin hallittavalta, Suninen jatkoi.
Pieksämäkeläinen Esapekka Lappi on tuskaillut autonsa säätöjen kanssa. Jyskälän tuorein suomalaisvoittaja Toyotalla vuodelta 2017 ei ole saanut tämän kauden uutta työkaluaan Citroenia mieleisekseen ajotyylilleen.
– Nyt testien jälkeen on hyvä fiilis. Kesälomaa tuli pari viikkoa ja maanantaina tuntui jo, ettö olis perhosia vatsassa, kertoi selvästi piristynyt Lappi rallin aattona.
Citroenin tallipäällikkö Pierre Budar haluaa Lapille stressittömän rallin.
– Me tiedämme, että hän voi tehdä täällä hyvän tuloksen. Hän päätti testinsä hyvin edistyneenä. Minä haluan hänen ajavan täällä ilman stressiä. Jos me pystymme sen hänelle tiiminä hoitamaan, on tulos täällä hyvä, sanoi Budar.
Nyt testien jälkeen on hyvä fiilis.
Budarin sanoilla on painoarvoa. Hän uskoo Lappiin enemmän, kuin mies on alkukauden aikana ajoittain uskonut itsekään.
Painoarvoa lisää vielä se tosiasia, että kuusinkertainen maailmanmestari Sebastien Ogier ilmoitti aattona lopettavansa ensi kauden jälkeen ajamisen, kun nykyinen sopimus Citroenin kanssa umpeutuu.
Nopeutensa näyttäneistä ja autoa kehittämään pystyvistä kuljettajista alkaakin olla taas pulaa mestari-Ogierin eläköidyttyä.
Rallin MM-sarjan kymmenes, 40 pisteellä kuten Lappikin Jyväskylään lähtee sarjan kokenein kuljettaja Jari-Matti Latvala.
Heikon alkukauden takia Latvalalle on osoitettu ovea monen median palstoilla.
– Tämä on ralli, jossa täytyy tietää mitä tekee. Olen ollut aiemminkin tällaisessa tilanteessa. Ei taitoni ole mihinkään kadonnut, kaikki on siellä tallella, lataa 34-vuotias Latvala.
Toyotan tallipäällikkö Tommi Mäkinenkin toppuuttelee Latvalan potkupuheita.
Tämä on ralli, jossa täytyy tietää mitä tekee.
– Jari-Matin asema on vahva. Hän on ollut meillä mukana alusta asti, sanoo Mäkinen ja selvästi viittaa Latvalan tekniseen osaamiseen auton rakentamisessa ja kehittämisessä.
On muistettava, että juuri Latvalan osaaminen ja toimet Toyotan ensi kuukausina talvella 2016 antoivat ja mahdollistivat tiimille uskottavan paluun ja lentävän lähdön MM-sarjaan.
Lisäksi toisin kuin Ogier, Latvala uhkuu ajohaluja. Hän jopa ilmoittanut haluavansa olla vielä mukana, kun vuoden 2022 alusta ajetaan uuden sukupolven WRC-autoilla, joissa on mukana hybridi-teknologiaa.
Rallin järjestäjät ja suuret yleisömassat kylmissä ja pölyisissä keskisuomalaismetsissä saivat jo aamun mutteritestissä muistutuksen moottoriurheilun vaarallisuudesta.
Jari-Matin asema on vahva.
Kahdesti Vesalan shakedown-erikoiskoe keskeytettiin jo alkuunsa. Ensiksi yleisöä hortoili erikoiskokeella, toiseksi kivi sinkosi yleisöalueella olleen miehen silmäkulmaan.
Suomalaisten kotikenttäetu ei ole kuitenkaan selvää.
Maailmanmestaruus taistelun kärkikolmikko Ott Tänak 150 pistettä, Ogier 146 ja Hyundain Thierry Neuville 143 haluaa hyvät pisteet mukaansa myös Jyväskylästä.
Kauden nopein kuljettaja on tähän asti ollut Viron Tänak, hän haluaa uusia viime vuoden voittonsa Suomesta ja pönkittää neuvotteluasemaansa sopimusneuvotteluissa.
Ogier saalistaa vimmalla seitsemättä MM-titteliä. Ja Neuville haluaa ensimmäisen voittonsa Jyväskylästä itselleen ja erityisesti korelaistallille.
Mutteritestin kovimmat ajat kirjauttivat ja sekunnin sisään mahtuivat Tänak, Neuville ja Hyundailla ensi kertaa ajava Graig Breen sekä Norjan Andreas Mikkelsen.
Suninen oli viides 1,1 sekuntia hitaampi.
Lähes 308 erikoiskoekilometrin ja 23 ek:n jälkeen sunnuntaina iltapäivällä kuullaan Jyväskylän Paviljongissa voittajan kansallishymni – toivottavasti Suomen.
Kommentit
Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.
Lisää aiheesta
Kotimaa
1.8.2019 08:16
Poliisi aikoo puuttua tiukasti kaljakellunnan rikkomuksiin – ”osallistujia sakotetaan tarvittaessa”
Talous
1.8.2019 08:58
EU:lla ei vielä yhteisymmärrystä ehdokkaasta Kansainvälisen valuuttarahaston johtoon
Kotimaa
1.8.2019 07:44
Suomen viisumihakemuksiin tulossa muutoksia venäläisille
Uutiset
1.8.2019 04:50
Oulu tekee kulttuuri-ilmastonmuutosta ja kisaa kultuuripääkaupungin tittelistä voittajan asenteella – ”Meillä on vaikka ja mitä!”
Ulkomaat
31.7.2019 10:02
Kiina laittaa stopin itsenäiselle matkailulle Taiwaniin – kiinalaiset pääsevät alueelle vain ryhmämatkoille