Politiikka
23.3.2023 08:23 ・ Päivitetty: 23.3.2023 08:23
Suomen tarpeet huomioitiin, EU:ssa sopu meriliikenneasetuksesta
EU:n päätöksentekijät ovat päässeet sopuun uudesta meriliikenneasetuksesta.
Euroopan parlamentti, jäsenmaiden neuvosto ja komissio sopivat asetuksesta aamuyölle venyneissä neuvotteluissa.
Tavoitteena on vähentää meriliikenteestä aiheutuvia päästöjä lisäämällä vaihtoehtoisten polttoaineiden käyttöä.
Komission tiedotteen mukaan neuvottelujen seurauksena sovittiin muun muassa talvimerenkulun erityispiirteiden huomioimisesta, jota pidetään Suomen kannalta tärkeänä.
Europarlamentaarikko Elsi Katainen (kesk.) toimi Renew Europe -ryhmänsä neuvottelijana. Hän kertoo olevansa erittäin tyytyväinen siihen, että neuvotteluissa päästiin sopuun vahvimpiin jääluokkiin kuuluvien jäävahvisteisten laivojen huomioimisesta pysyvällä kompensaatiolla.
Lisäksi asetuksessa huomioidaan jäissä navigointi ainakin vuoden 2034 loppuun asti.
- Talvimerenkulun huomiotta jättämisestä olisi aiheutunut huomattavia kustannuksia Suomelle vuosikymmenten saatossa, sillä jäävahvisteiset laivat kuluttavat enemmän polttoainetta ja nyt hyväksytty asetus tulee nostamaan polttoaineiden hintaa. Mikäli asetukseen ei sisältyisi kompensaatiota suuremmasta polttoainekulutuksesta, suomalaisten yritysten kilpailukyky kansainvälisillä markkinoilla kärsisi vientikustannusten noususta, Katainen sanoo tiedotteessa.
Euroopan parlamentti kertoo tiedotteessa, että meriliikenneasetus velvoittaa suuret laivat vähentämään kasvihuonekaasupäästöjä asteittain. Lisäksi kontti- ja matkustaja-alusten tulee käyttää maasähköä EU:n suurissa satamissa vuodesta 2030.
Kommentit
Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.