Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Kotimaa

Suomenlahdella GPS-häiriöt ovat lisääntyneet merkittävästi – Traficom pyytää veneilijöiltä ilmoituksia häiriöistä

LEHTIKUVA / MIKKO STIG

Suomenlahden alueen GPS-häiriöt ovat lisääntyneet merkittävästi alkusyksyn aikana, kertoi Liikenne- ja viestintävirasto Traficom maanantaina. Radiohäiriötilanne Suomen maa- ja merialueilla on poikkeuksellinen verrattuna normaaliin, sanoo Traficomin pääjohtaja Jarkko Saarimäki tiedotteessa.

DEMOKRAATTI/STT

Demokraatti

Satelliittinavigoinnin järjestelmien häiriöitä havaitaan usein erityisesti konfliktialueiden läheisyydessä. Häirintää käytetään tyypillisesti suojaamaan omaa infrastruktuuria tai tärkeitä kohteita, jolloin häiriövaikutus voi levitä myös laajemmalle. Traficomin mukaan häiriöitä voi tämän vuoksi esiintyä avoimilla merialueilla sisämaata helpommin, erityisesti itäisellä Suomenlahdella.

Sähköisiä navigointiapuvälineitä käytetään paljon myös pienissä veneissä. Traficom painottaa, että tekniset apuvälineet eivät kuitenkaan korvaa veneilijän hyviä navigointitaitoja yllättävissä tilanteissa, kuten satelliittinavigoinnin häiriintyessä. Merikartat on syytä pitää mukana turvallisuuden vuoksi.

Traficom toivoo saavansa veneilijöiltä ilmoituksia kaikilla vesialueilla havaituista häiriöistä. Radiohäiriöilmoituksen lomakkeen voi täyttää helposti esimerkiksi kännykällä suoraan veneestä tai rantautumisen jälkeen.

TRAFICOMIN Saarimäki kommentoi STT:lle sitä, mistä GPS-häiriöt johtuvat.

-  Traficomilla on edelleen sama arvio kuin aiemminkin. Nämä häiriöt johtuvat todennäköisesti Venäjän puolelta tulevasta häiriöliikenteestä. Todennäköisesti Venäjän niin kutsuttu omasuoja aiheuttaa tällaisia heijastusvaikutuksia Itämerellä.

Omasuojalla tarkoitetaan Saarimäen mukaan käytännössä sitä, että yritetään estää erilaisten kauko-ohjattavien laitteiden toiminta tietyillä alueilla, esimerkiksi Pietarin seudulla.

-  Näin pyritään estämään esimerkiksi droonien toimintaa. Niitähän ohjataan GPS-paikannuksen perusteella.

Voiko Traficom arvioida, ovatko nämä Suomenlahdella havaitut GPS-häiriöt tahaton tai tarkoittamaton heijastusvaikutus vai onko Venäjän tarkoituksena myös aiheuttaa haittaa Suomen meriliikenteelle?

-  En osaa lähteä toisten motiiveja arvioimaan.

Saarimäen mukaan erilaisia häiriötilanteita on ollut Suomenlahden GPS-yhteyksissä aiemminkin, mutta nyt alkusyksyllä niiden määrä on lisääntynyt merkittävästi.

VESILIIKENTEEN GPS-pulmien vuoksi Traficom muistuttaa, että veneen päällikön vastuulla on aktiivisesti seurata ja tietää, missä mennään. Tutuillakin vesialueilla olosuhteet voivat yllättää ja muuttua niin, että merikarttaa tarvitaan. Tällainen tilanne voi kohdata esimerkiksi silloin, kun karttaplotterissa ilmenee paikannuksen estävä häiriö.

Karttaplotterin näytöltä näkee veneen tai laivan sijainnin, nopeuden ja suunnan. Sitä käytetään vanhanaikaisen paperikartan korvikkeena.

-  Veneilykauden vielä jatkuessa on veneilijöiden oltava erityisen tarkkana navigoitaessa eri apuvälineitä käyttäen. Syksyllä illat pimenevät ja sumun mahdollisuus kasvaa. Veneillessä kohdattaviin mahdollisiin häiriötilanteisiin tulisi aina varautua ennalta. Karttapohjaisen navigoinnin osaaminen sekä ympäristön ja muun liikenteen havainnointi edesauttavat tilanteiden ennakoimista. Tämä varmistaa turvallisen ja sujuvan vesillä liikkumisen tilanteissa, joissa GPS-paikannusta ei ole saatavilla, Saarimäki ohjeistaa.

Johtava asiantuntija Kimmo Patrakka Traficomista täydentää, että karttaplotteri ei ole vesiliikennelain mukaan ensisijainen navigointiväline. Pelkkään plotterin ei Patrakan mukaan voi luottaa.

Uutiseen täydennetty klo 11.55 Saarimäen kommentit GPS-häiriöiden syistä.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE