Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Politiikka

“Suomi ei ota velkaa maksaakseen elvytysrahoja Espanjalle tai Italialle” – SDP:n Koskinen väänsi rautalangasta EU:n elpymispaketin hyödyt

Jukka-Pekka Flander

Hallituksen esitys eduskunnalle Euroopan unionin omien varojen järjestelmästä on tällaisella sisällöllä ainutkertainen, kovalla työllä hyväksyttäväksi hiottu, totesi SDP:n ryhmäpuheenvuoron EU:n elpymispaketista käytävässä keskustelussa käyttänyt Johannes Koskinen.

Esityksen mukaan Suomen jäsenmaksut EU:lle olisivat  tulevalla rahoituskaudella noin 2,4 mrd euroa vuodessa ja Suomen saanti noin 1,6 mrd euroa vuodessa.

– Olemme siis nettomaksajia. Sitä ei kiistä kukaan. Kun jotain maksaa, on ihan aiheellista kysyä mitä sillä saa, Koskinen sanoi.

– Tässä tapauksessa vastaus on helppo. Saamme paljon, sekä ihan arkista suoraa hyötyä että myös kauaskantoisempaa yhtä arvokasta.

Koskisen mukaan Euroopan Unionin laajat sisämarkkinat ja EU:n kansalaisten oikeudet ovat Suomelle moninkertaisesti nettomaksun arvoiset.

– Oikeus opiskella, liikkua, asettua asumaan ja tehdä töitä koko sisämarkkinoiden alueella on etu, jota yhä useampi jossain elämänvaiheessa hyödyntää.

– Suomalaisille yrityksille vapaa pääsy yhdelle maailman kehittyneemmistä ja suurimmista markkina-alueista on korvaamaton etu. Suurten sisämarkkinoiden luonteeseen kuuluu, että monipuolisesti kehittyneet taloudet saavat niistä suurimman hyödyn.

Koskinen muistutti ekonomisti Sixten Korkmanin nostaneen syksyllä esiin laskelman, jossa sisämarkkinoiden vuotuiseksi hyödyksi Suomelle arvioitiin 13,2 miljardia euroa. Summa on yli viisitoista kertaa esitettyä nettojäsenmaksua suurempi.

Laskelmaan sisältyy Koskisen mukaan yksityiskohdissa epävarmuuksia. Mutta sen mittaluokka ja kirkkaasti positiivinen etumerkki ovat selviöitä.

“Omien varojen päätös ei avaa portteja toistuviin vastaaviin paketteihin tai tulonsiirtounioniin.”

– Korkman kiteytti asian näin: On aivan selvää, että meidän hyötymme sisämarkkinoista ja koko EU:n toiminnasta on verrattomasti suurempi kuin se jäsenmaksu, josta kuitenkin aina tehdään suurta numeroa”.

– Talousviisaat ovat tässä asiassa laajasti yksimielisiä, olemme nettomaksajia, kyllä, mutta vielä paljon suuremmassa määrän nettohyötyjiä.

Uuden elpymisvälineen kustannuksista on julkisuudessa Koskisen mukaan käyty samanlaista keskustelua kuin jäsenmaksuista. EU:n elpymisvälineen 750 miljardin kokonaisuudesta Suomen maksuosuus on esityksen mukaan vajaat 40 euroa per suomalainen vuodesta 2028 eteenpäin kolmenkymmenen vuoden ajan. Avustusmuotoista elvytyssykäystä saamme parissa vuodessa noin 500 euroa suomalaista kohti.

– Entä mitä sillä sitten saadaan? Komission arvion mukaan elpymisväline nostaa alueen BKT:ta jopa kahdella prosentilla. Hyöty on taas moninkertainen maksuun verrattuna.

EU:n tasolla on lisäksi tarkoitus sopia uusista tulonlähteistä kuten hiilitulleista ja digiverosta, jotka ehtivät vähentämään tuota vuotuista neljää kymppiä. Samalla tasoitamme pelikenttää suomalaisille yrityksille.

– EU:n elpymis- ja palautumisrahastosta sekä sen rahoituksesta on viime viikkoina levitetty urakalla vääriä väitteitä ja some-raivon yllykkeitä. Puutun tässä yleisimpiin.

– Omien varojen päätös ei avaa portteja toistuviin vastaaviin paketteihin tai tulonsiirtounioniin.

Koskisen mukaan esteet ovat vahvat sekä poliittisesti että oikeudellisesti. Päätöksenteko vaatii kaikkien unionin jäsenmaiden yksimielisyyttä, myös kansallisten parlamenttien ja Euroopan parlamentin hyväksyntää. Näinkin vakavassa kriisissä yksimielisyyden saavuttaminen vaati Koskisen mukaan venymistä äärimmilleen.

– Suomi ei ota velkaa maksaakseen elvytysrahoja Espanjalle tai Italialle.

Elpymisvälineestä parin lähivuoden aikana niin Suomelle kuin muille EU-maille osoitettavat varat rahoitetaan unionin omiin nimiinsä otettavalla yhteisellä pitkäaikaisella lainalla. Velanmaksusta vuosina 2028-58 vastaa ensisijaisesti unioni itse tuolloisilla omilla varoillaan.

– Suomen jäsenmaksut voivat toissijaisina kasvaa siltä osin kuin EU:n vanhat ja uudet tulonlähteet eivät vuosikymmenten aikana paikkaisi elvytysluottojen lyhennystarpeita. Suomen velkaantuminen pitää joka tapauksessa tyrehdyttää ennen noita mahdollisia maksuvuosia.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE