Politiikka
31.5.2018 12:39 ・ Päivitetty: 31.5.2018 13:48
Taksiyrittäjien epätietoisuus jatkuu – Berneriltä ei vieläkään vastausta: “Tämä ei valitettavasti yllätä meitä”
Taksiliitto on huolestunut, mitä tapahtuu taksipalveluille, kun uusi liikennepalvelulaki astuu voimaan heinäkuun alussa.
Liitto antaa kiitosta kansanedustaja Satu Taavitsaiselle (sd.), joka teki aiheesta toukokuun alussa kirjallisen kysymyksen liikenneministeri Anne Bernerille (kesk.). Vastausta ei ole kuitenkaan kuulunut säädetyssä ajassa.
– Kansanedustaja Satu Taavitsainen jakaa taksiyrittäjien huolen heidän kilpailuoikeudellisesta asemastaan, joka on edelleen epäselvä. Hän kysyy aiheellisesti, voiko tilausvälitysyhtiö päättää yhtenäisestä taksipalvelujen hinnoittelusta, joka koskee kaikkia sen välityksessä olevia autoja – riippumatta siitä, ovatko sen piirissä toimivat yrittäjät yhtiön omistajia tai eivät.
Lisäksi liitto viittaa Taavitsaiseen huoleen, voiko yhtiö velvoittaa välitykseen liittyneitä yrittäjiä päivystämään ajovuorolistan mukaan.
“He haluavat edelleen noudattaa lakia ja määräyksiä.”
Taksiliitto on ollut kilpailulainsäädäntöön liittyvistä kysymyksistä yhteydessä lukuisia kertoja niin ministeriöön kuin kilpailuviranomaisiin aina siitä saakka, kun uusi liikennepalvelulaki hyväksyttiin eduskunnassa jo yli vuosi sitten.
– Vastauksia emme vieläkään ole saaneet. Onko uusi lainsäädäntö niin moniselitteinen, että ministerikään ei osaa sitä tulkita ja antaa vastauksia, Suomen taksiliiton toimitusjohtaja Timo Koskinen ihmettelee.
Lisää aiheesta
Hän huomauttaa, että pienten yrittäjien pitäisi kuitenkin pystyä jatkamaan liiketoimintaansa.
– He haluavat edelleen noudattaa lakia ja määräyksiä. Nyt heidät on kuitenkin asetettu tilanteeseen, jossa heidän oikeusturvansakin voidaan jo asettaa kyseenlaiseksi. Eikö viranomaisten tehtävä ole nimenomaan neuvoa ja opastaa, jotta tahattomilta lainrikkomuksilta vältytään?
Taavitsainen kysyi Berneriltä myös, miten tämä olisi voinut ennaltaehkäistä taksialalla vallitsevan kaaosmaisen epätietoisuuden, kun laki on astumassa voimaan. Siihenkään Berner ei ole vastannut.
– Tämä ei valitettavasti yllätä meitä. Myös Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi, jolle on asetettu liikennepalvelulain osalta määräyksenantovelvollisuus, ei vieläkään ole antanut jo monesti kevään aikana lupaamiaan ohjeita yrittäjille.
“Haluamme, että taksin käyttäminen on asiakkaalle tulevaisuudessakin helppoa.”
Taksiliitto korostaa, että tilausvälitysyhtiöiden tehtävänä on ollut varmistaa palvelujen saatavuus. Lisäksi niiden tehtävä on kertoa hinnoittelusta palvelun tilaajalle eli asiakkaalle.
– Valtaosa asiakkaista tilaa taksin edelleen puhelimitse. Miten tilausvälitysyhtiön on mahdollista käytännössä välittää kyytejä asiakkaille, jos jokaisella sen piirissä toimivalla yrittäjällä on erilainen hinnoittelu, Koskinen kysyy.
Hänen mukaansa ajovuorojen salliminen takaisi, että asiakas voi luottaa saavansa taksipalvelua koko yhtiön toiminta-alueella 24/7 entiseen tapaan.
– Me haluamme, että taksin käyttäminen on asiakkaalle tulevaisuudessakin helppoa ja nopeaa, Timo Koskinen painottaa.
Kommentit
Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.