Kotimaa
22.8.2017 00:00 ・ Päivitetty: 21.8.2017 16:21
Taksiala vapautuu kilpailulle ensi heinäkuussa – toimijat saattavat jakautua suurten ketjujen alle
Taksialan tuntijat pitävät mahdollisena, että taksit saattavat jatkossa jakautua useampien suurien, jopa valtakunnallisten ketjujen ja tilausvälityskeskusten alle myös Suomessa.
Taksiala on vapautumassa kilpailulle ensi vuoden heinäkuussa. Erilaiset taksiketjut voivat lisääntyä, ja asiakas voisi siten valita helpommin, mitä palvelua haluaa käyttää.
Liikenne- ja viestintäministeriössä uskotaan, että alalle voi syntyä esimerkiksi suurempia taksiyrityksiä tai eri yritysten yhteenliittymiä.
– Varmastikin taksiyrityksille voi tulla yhteistä brändäystä, vaikka ne eivät (sinänsä) olisikaan vain yksi yritys. Erottautuminen brändillä ja eri palveluilla on kilpailukeino, arvioi ministeriön hallitusneuvos Laura Eiro.
Taksialan organisaatioissa pidetään mahdollisena, että ainakin osa nykyisistä taksikeskusyhtiöistä yhdistäisi voimansa ja liittoutuisi valtakunnalliseksi taksiallianssiksi.
Taksiliitosta vahvistetaan, että pienet ja isot taksinvälitysyhtiöt eri puolilla Suomea ovat keskustelleet siitä, että voimia voitaisiin lyödä yhteen valtakunnallisesti.
– Eri vaihtoehdoista on keskusteltu, mutta mitään päätöstä (yhteistyöstä) ei ole vielä tehty. Uskon, että loppuvuoden aikana tehdään suurimmat päätökset, jotka tulevat näkyvästi esille, kertoo Taksiliiton hallituksen jäsen ja Oulun Aluetaksin hallituksen puheenjohtaja Kari Räihä.
Lisää aiheesta
“Jos brändi on hyvä ja tunnettu, taksin voi ottaa turvallisin mielin.”
Esimerkiksi Ruotsissa joukko perinteisiä taksialan yrityksiä toimii valtakunnallisessa Svea Taxi Allians -nimisessä yhteenliittymässä, joka markkinoi itseään muun muassa taksipalveluiden hyvällä laadulla, saatavuudella, turvallisuudella ja kestävillä toimintatavoilla.
Myös Suomen suurin taksien tilausvälitysyhtiö Taksi Helsinki uskoo, että luotettavuuden korostaminen ja asiakassuhde on hyödyksi kilpailussa.
– Jos brändi on hyvä ja tunnettu, taksin voi ottaa turvallisin mielin, sanoo toimitusjohtaja Jari Kantonen.
Eri puolilla Suomea taksiorganisaatiot ovat ryhtyneet teippaamaan autojaan uuteen, yhtenäisempään väritykseen. Esimerkiksi Jyväskylässä autoja koristaa magentan eli aniliininpunaisen hallitsema logo. Helsingissä ja Oulussa autojen pohjaväri on jatkossa musta tai valkoinen.
Oulun takseja peittää lisäksi maailmalta tuttu keltainen “huppu”.
– Olemme jo useamman vuoden miettineet, miten voisimme erottautua, ja totta kai tämä taksialan vapautuminen oli se viimeinen niitti, sanoo Oulun Aluetaksin Räihä.
Taksiliitto on vaatinut, että kilpailun vapauduttua toimintaedellytysten ja -ehtojen pitäisi olla samat kaikille takseille.
Taksiyrittäjiä edustava Taksiliitto on vaatinut, että kilpailun vapauduttua toimintaedellytysten ja -ehtojen pitäisi olla samat kaikille markkinoilla toimiville takseille.
Taksiliitossa on oltu huolissaan esimerkiksi siitä, että taksamittari tai muu vastaava laite ei enää ole pakollinen varustus taksiautoissa, jos matkan aikaa tai hintaa ei mitata, vaan hinta on sovittu jotenkin muuten.
Tulevassa kilpailutilanteessa asiakkaalle pitää kertoa ennen matkaa hinnan määräytymisen perusteet. Matkalla voi olla myös etukäteen sovittu kiinteä kokonaishinta.
– Vielä pitää täytäntöönpanotyössä ratkaista, pitääkö olla tarroja auton ikkunassa tai vastaavaa, kertoo ministeriön Eiro.
Esimerkiksi Ruotsissa taksimatkustaja näkee laskennallisen vertailuhinnan usein auton sivuikkunasta.
Kommentit
Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.