Politiikka
18.4.2016 13:31 ・ Päivitetty: 18.4.2016 13:31
”Tällainen lopputulos on vältettävä!”– Bernerin malli ei kelpaa kuljetusyrittäjille
Suomen kuljetus ja logistiikka SKALin toimitusjohtaja Iiro Lehtonen sanoo suorat sanat liikenne- ja viestintäministeriön liikennekaari-esityksestä.
– Se ei tue kotimaista yrittäjyyttä eikä kansantaloutta.
SKAL on maanteiden tavaraliikenteen yrittäjien ja kuljetusyritysten edunvalvontajärjestö.
Järjestö ei hyväksy muun muassa sitä, että liikenneministeri Anne Bernerin (kesk.) liikennekaari-esitys poistaisi pakettiautoilta tavaraliikenneluvat.
– Liikennelupa takaa sen, että kuljetuspalveluiden tuottajat ovat ammattilaisia, jotka hoitavat yhteiskunnalliset velvoitteensa.
Toimialalle syntyisi selkeästi kahdet markkinat.
Suomessa on liikenteessä 6 500 pakettiautoa, jotka kerryttävät vuosittain arvonlisäveroineen yli 230 miljoonan tuotot valtiolle. SKAL pelkää, että luvan poistuminen avaisi markkinat toisesta EU- tai ETA-maasta tulevalle pakettiautoliikenteelle. Myös kotimainen pakettiautokalusto voi siirtyä verotukseltaan matalamman tason maihin.
Lisää aiheesta
– Kummassakin tapauksessa menetämme kotimaista elinkeinoa, verotuottoja ja työpaikkoja ulkomaille. Näin suuri muutos edellyttäisi vaikutusarviointia, joka puuttuu esityksestä, kuljetusyrittäjien edunvalvoja huomauttaa.
Ministeriön esitys sallisi myös yksityishenkilöiden tulon kuljetusmarkkinoille. Ansiotuloraja olisi alle 10 000 vuodessa.
SKALin mielestä tulorajaa olisi mahdotonta valvoa.
– Toimialalle syntyisi selkeästi kahdet markkinat. Tällainen lopputulos on vältettävä.
Kommentit
Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.