Palkittu politiikan aikakauslehti.
Katso hinnat!

Uutiset

25.6.2018 16:03 ・ Päivitetty: 25.6.2018 16:03

Tampereen vanha tavara-asema siirretään sittenkin

Tampereen vanha tavara-asema siirretään.

Tampereen vanha tavara-asema Ratapihankadulla siirretään sittenkin. Tampereen kaupunginhallitus päätti asiasta maanantaina. Siirrosta ehdittiin jo kerran luopua, hankkeen suurien kustannusten vuoksi.

Kaupunginhallituksen päätöksen mukaan tekeillä olevan asemakaavamuutoksen suunnittelu keskeytetään ja alueen rakentaminen toteutetaan olemassaolevan lainvoimaisen asemakaavan ja suunnitelmien mukaan. Kaupunki käynnistää tontinluovutus- ja konseptikilpailun vanhan tavara-aseman, asuintalon sekä niin sanotun Morkun aukion pohjoispuolen toimitilakorttelista.

Tavara-aseman siirto sille kaavassa varatulle tontille ja Morkun talon purkamisen kustannuksiksi on arvioitu yhteensä noin 3,2 miljoonaa euroa, josta varsinaisen ulkopuolisen urakoitsijan kanssa tehtävän siirtourakan arvo on noin 2,6 miljoonaa euroa.

Ratapihankadun ja Morkun aukion infrarakentamisen kustannuksiksi on arvioitu noin 4,3 miljoonaa euroa kaikissa vaihtoehdoissa. Tontinmyynnistä saadaan nykyisellä hintatasolla noin kuusi miljoonaa euroa.

Tavara-asema ostajan vastuulle

Tavara-aseman siirto tilataan jo aiemmin siirtourakan voittaneelta yritykseltä. Siirto ja Ratapihankadun suoran linjauksen ja Rongan alikulkuyhteyden jatko voidaan toteuttaa siten, että rakentaminen alkaa ensi vuonna, jolloin ne valmistuvat alkuvuonna 2020. Asemakaavanmuutoksen jatkaminen mahdollisine valituksineen olisi  todennäköisesti tarkoittanut pidempää toteutusaikataulua.

Ennen siirtoa järjestetään tontinluovutus- ja konseptikilpailu toimistokorttelin, siirretyn tavara-aseman sekä rautatieläisten asuinrakennuksen kehittämisestä ja luovutuksesta. Tavara-asemarakennus siirtyy sen ostajan vastuulle.

Konseptikilpailussa suojeltujen rakennusten kunnostus ja kehittäminen sidotaan toimistokorttelin toteuttamisen ehdoksi. Optiona annetaan mahdollisuus hakea kaavamuutoksella täydennysrakentamiselle ja kiinteistökehittämiselle tilaa suojeltujen rakennusten yhteyteen. Jos mahdollisesti käynnistettävän kaavamuutoksen tuloksena syntyy lisärakennusoikeutta, saa kaupunki siitä myyntihinnan kyseisen hetken hintatason mukaan.

Liikenne sujuvoituu

Alueen liikenteen toimivuus on keskeistä, sillä Ratapihankatu yhdistää rantaväylän tunnelin itäisen liittymän ja Viinikan kiertoliittymän. Liikenteen sujuvuus kadulla on tärkeää keskustan liikennejärjestelmän toimivuuden kannalta.

Aseman alue kehittyy tällä hetkellä erittäin voimakkaasti. Asemanseudulla on käynnissä useita hankkeita, suurimpana Kansi ja areena -hanke, joiden seurauksena alueelle muuttaa paljon uusia asukkaita, syntyy uusia työpaikkoja sekä aktiivisuus ja liikenne alueella kasvaa merkittävästi.

Ratapihankadun ja tavara-aseman ratkaisematon tilanne on aiheuttanut häiriötä ja estää alueen kehitystä, kasvua ja työpaikkojen syntymistä. Nyt tehdyllä ratkaisulla uskotaan saatavan yhdistettyä monille tamperelaisille tärkeän rakennuksen säilyttäminen ja alueen kehittäminen.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

Demokraatti.fi

Tilaa Demokraatti

Demokraatti on politiikkaan, työelämään ja kulttuuriin erikoistunut aikakauslehti, joka on perustettu Työmies-nimellä vuonna 1895.

Kaikki ei ole sitä miltä näyttää.

Tilaa demokraatti →
2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE
KIRJAUDU