Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Urheilu

Tänak vei Jyskälän – Lappi ja Latvala nousivat suosta

Ott Tänak loisti ajotaidoillaan Jyväskylän MM-rallissa viikonloppuna.

Ott Tänak ja Martin Järveoja veivät jo toisen peräkkäisen Jyväskylän MM-rallin Puuppolan Toyotalla.

Pertti Knuuttila

MM-sarjan yhdeksännen osakilpailun palkintopallilla nähtiin neljä iloista, uuden syntymän kokenutta suomalaista: Citroenin Esapekka Lappi ja Janne Ferm sekä Jari-Matti Latvala ja Miikka Anttila.

Kilpailun jälkeinen lehdistötilaisuus oli hersyvä – kuin tilaisuus, jossa kokoontuivat viime kauden Toyota-kuljettajat yhteiseen luokkakokoukseen tallipäällikkö Tommi Mäkisen johdolla.

– 30 pistettä on täydellinen viikonloppu. Se tuli kovemmalla työllä kuin viime vuonna. Massiivinen taistelu tallitovereiden kanssa. Lauantaina oli kova EP:n (Lapin) hyökkäys, selvitti tyytyväinen Tänak 25,6 sekunnin voittoaan maalissa ja napattuaan myös power stagen viisi bonuspistettä.

Tänak kasvatti johtonsa maailmanmestaruuskisassa jo 22 pisteeseen ennen Sebastien Ogieria ja 25 pisteeseen ennen Thierry Neuvillea.

Suomalaisten kuivan kauden kiteytti osuvasti kartturi Anttila.

– Jos joku olisi minulle sanonut Australiassa 2018, että olette seuraavan kerran podiumilla Jyväskylässä 2019, olisin nauranut; mutta nyt minua itkettää.

Lisää aiheesta

Pieksämäkeläinen Esapekka Lappi ajoi kypsällä ajolla toiseksi. Hän ajoi viimeksi toiseksi helmikuussa Ruotsin rallissa. Hän karisti sunnuntaiaamuna selästään viime vuoden ulosajon Laukaan erikoiskokeella.

Lapin norjalainen manageri Eric Veiby piti suojattinsa ajoa uran parhaana suorituksena.

– No, kyllä ehdottomasti. Ei minun 2017 voittoon tarvinnut noin lujaa ajaa, arvioi palkintojenjaon jälkeen myös Lappi itse. Olen tyytyväinen ja onnellinen toisesta sijasta. Sain auton asetukset mieleisiksi, minun tarvinnut miettiä – kuuntelin vain nuottia ja ajoin, kertoi Lappi.

Myös Citroenin tallipäällikkö Pierre Budar oli tyytyväinen Lapin otteisiin.

– Tämä oli tärkeä tulos, jonka eteen tehty paljon työtä. Olemme yrittäneet auttaa EP:tä (Esapekkaa) ilman, että hän tuntisi stressiä. Me valmistauduimme hyvin tänne. Tämä oli tärkeää tulevaisuuden kannalta, kyllä tämä oli jonkinlainen voitto, iloitsi Budar maalissa Lapin kakkossijaa.

Toyotan Latvalan kuiva kausi jatkui peräti yhdeksän kuukautta ennen Jyväskylää.

– Pisin kausi ilman podium-sijoitusta urallani. Samassa tilanteessa kuin EP (Lappi). Meillä oli hyvä taistelu lauantain lounasaikaan asti. Krisin keskeytys Kakaristossa ja oma vanteen halkaisu samaan kiveen lopetti kisan. Luulin hävinneemme enemmän, mutta Miikka ilmoitti maalissa, että hävisimme vain 14 sekuntia. Tiedän kokemuksesta, että jos rikkoo samassa rallissa renkaan kaksi kertaa, kolmatta ei enää tulee, vaan vie koko nurkan, meidän oli pakko katsoa tiimin kokonaisuutta, selvitti Latvala.

Tämä oli tärkeä tulos, jonka eteen tehty paljon työtä.

Ja siinä Latvala onnistuikin. Toyota otti kiinni Hyundaita Suomessa 20 pisteellä, nyt ero on vain 4 pistettä. Myös viime vuonna merkkimestaruuteen johtanut takaa-ajo käynnistyi juuri Jyväskylästä. Silloin vain vielä suuremmalta takamatkalta. Siitä oli tyytyväinen myös tiimipomo Mäkinen.

– Tunnelma on hyvä. Ott (Tänak) hyvään johtoon kuljettajien mestaruudesta. Ja 20 pisteellä kiinni Hyundaita, kiteytti Mäkinen.

– Yllätys oli Citroenien yllättävän hyvä vauhti ja Esapekan otteet. Toisella puolella sitten Fordin liukastelu, he eivät saaneet pitoasetuksia kuntoon, jatkoi Mäkinen.

Mäkinen heitti FIA:n pressitilaisuudessa myös huumorivaihteen päälle.

– Ajattelin teettää kaksi lippalakkia, joissa lukee ”Urpo 2019”, mutta nyt taidan teettääkin vain yhden, sanoi Mäkinen viitaten tallinsa kolmannen kuljettajan ulosajoon Laukaa kakkosella sunnuntaina.

Saman ”urpoilun” viime vuonna Laukaassa tehnyt Lappi ei sitten saanutkaan nauruaan päättymään ennen tilaisuuden päättymistä.

Sairastelua ja luottamuksen puutetta

Citroenin Ogierin kisan pilasi oksennusmahatauti, joka vei kuusinkertaisen maailmanmestarin yöunet.

– Ei voilla tyytyväinen viidenteen tilaan, mutta nyt voin jo ihan hyvin, selvitti Ogier maalissa.

Täyden terän puuttuminen maksoi ainakin yhden sijan, Hyundain Andreas Mikkelsenin onnistui puristamaan ohi mestari-Ogierin 2,7 sekunnilla neljänneksi. Vaisusti ajanut Neuville nostettiin kuudenneksi, Craig Breenin otettua aikasakkoa sunnuntaina.

Ennakkoasetelmissa korkealle nostettu Teemu Suninen ajoi lopulta vaikean viikonlopun jälkeen kahdeksanneksi häviten voittajalle yli kaksi ja puoli minuuttia.

– Teemulta puuttui luottamus autoon täysin, sanoi M-sportin Fordin tallipäällikkö Derek Millener.

WRC2 -luokan autoista nopein taisteluitta oli autokunta Kalle Rovanperä ja Jonne Halttunen. He ajoivat uransa ensimmäiseen kotikisansa voittoon.

– Ilman tapahtumia tultiin. Ero kilpailijoihin oli hyvä koko ajan. Voimme olla parempia, kun saamme ratkaistua pito-ongelman, sanoi Skoda-kuljettaja.

Teemulta puuttui luottamus autoon täysin

– Yksi tilanne oli. Kalle kuuli väärin nuotin perjantaiaamuna Oittilassa. Hän kuuli täysi, vaikka edessä se oli tiukka. Mutta Kalle hallitsi tilanteen, selvitti kartturi Halttunen.

Ensi kausi siintää silmissä

Jyväskylässä koko kisan ajan käytiin kovaa arvuuttelua ensi kauden kuskivalinnoista.

– Neuvottelut Ottin kanssa ovat kesken. Ei mitään dramaattista. Saksan jälkeen tiedämme Ottin tilanteen. Sen jälkeen katsomme sitten muut, kertoi Mäkinen Toyotan tilanteesta.

Toyotan huollossa vieraili pääministeri Antti Rinne (sd.).

– Esiteltiin toimintaa ja tulevaisuutta. Kiva tapaaminen, kertoi Mäkinen.

Ensi vuoden kilpailukalenterista on menossa sähköinen äänestys talleille. Sen tuloksista saadaan tietoa elokuun puoliväliin mennessä. Voimakkaasti tyrkyllä tiedetään olevan ainakin Japanin ja Kenian. Vaakalaudalla penkkapuheissa ovat olleet Saksan ja Turkin rallien kohtalo kilpailukalenterissa.

Seuraavan sukupolven WRC-autoista ja niiden hybridiratkaisuista sai tallipäälliköiltä samansuuntaisia linjauksia.

– FIA:n työryhmä tekee töitä, jolta odotamme sääntömuutosluonnosta syys-lokakuussa, vahvisti M-sport Fordin Malcolm Wilson.

–  Odotamme luonnosta, uuden WRC:n perusta voi olla joko B- tai C-segmentin tuotantoautossa. Siihen tulee skaalautuvuutta. Pituudesta ja raidevälistä tulee maksimimitat, tiesi Citroenin Budar.

Ensi vuoden kilpailukalenterista on menossa sähköinen äänestys talleille.

– Akselivälipituus on ratkaiseva, en usko, että raideväliä muutetaan nykyisestä. Lisää tilaa tarvitaan, että saadaan mahtumaan kaikki tarvikkeet. Akuistahan siinä on kysymys. Tehtiin jo FIA:lle kevyitä piirustuksia ratkaisusta, mitä se voisi olla. Seuraava vaihe on sääntöjen tekeminen. B- tai C-segmentin auto voi olla pohjana, paljasti Mäkinen.

– Haasteita on edessä. Valtavia haasteita on sovittaa kaikkien näkemykset yhteen. Mutta aikataulu pitää, 2022 on uudet säännöt, uskoo Hyundain Andrea Adamo.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE