Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Teatteri ja Tanssi

Tanssiarvio: Juhlivan Carl Knif Companyn Sessions on valoisa ja lämmin tanssikohtaaminen

Yoshi Omori
Carl Knif Companyn Sessions-tanssiteoksessa teemana ovat kohtaamiset ja kohtaamattomuus - painopiste on selvästi ensin mainituissa.

Carl Knif Company täyttää tänä vuonna kymmenen vuotta. Se on hatunnostoinen ponnistus nykytanssiryhmältä, jolla ei vielä tähän mennessä ole ollut vakituista kokoaikaista palkattua henkilökuntaa eikä pukuvarastoa lukuun ottamatta omia tiloja. Siitä huolimatta ryhmän produktiokohtainen tuotanto on koko ajan ollut korkeatasoista ja taiteellisesti tinkimätöntä.

Annikki Alku

Demokraatti

Mukana on ollut aivan alusta asti samoja tekijöitä niin tanssijoina kuin muissakin taiteellisissa tehtävissä. Tämä on varmasti antanut Carl Knifille koreografina sekä tukea että vapautta toteuttaa ja kehittää omaa liikekieltään ja koreografista ilmaisuaan.

Vuosien kuluessa Knif on myös luonut oman hengitys-katse-tila -improvisaatiotekniikkansa, joka aluksi oli tarkoitettu vain esitysten valmistumisprosessien työkaluksi. Vähitellen siitä on kehittynyt kehon ja mielen astimisen ja yhteen saattamisen metodi, jota ryhmän jäsenet ovat alkaneet opettaa niin ammattilaisille kuin ei-tanssijoille.

Vaatteet välineenä ja symbolina

Parin vaikean koronavuoden jälkeen Carl Knif Companyn työntäyteinen juhlavuosi alkoi Sessions-teoksen kantaesityksellä Tanssin talossa. Abstraktin teoksen aiheena ovat kohtaaminen ja kohtaamattomuus sekä niiden vaikutukset niin inhimillisesti kuin yhteiskunnallisestikin. Ja tällä kertaa hyvin myönteisesti ja lämmöllä käsiteltynä. Esityksessä ei ole tippaakaan angstia ja painopiste on selvästi enemmän erilaisissa kohtaamisissa kuin kohtaamattomuudessa.

TANSSI
Carl Knif Company, Tanssin talo

Sessions

Koreografia Carl Knif – Lavastus ja valot Jukka Huitila – Ääni Janne Hast – Puvut Karoliina Koiso-Kanttila – Tanssijat Jonna Aaltonen, Olli Lautiola, Riku Lehtopolku, Anne Pajunen, Anna Stenbrg, Terhi Vaimala

Mistään lällystä oleilusta ei kuitenkaan ole kyse. Liikekieli on soljuvan ilmavaa ja vapaata, mutta silti viimeisteltyä. Pehmeys ja terävyys liikkeissä vuorottelevat ja lomittuvat tasapainoisesti. Vaikka koko ajan tapahtuu, kiireen tai vauhdin tuntua ei ole. Mutta ei myöskään yhtään tyhjää hetkeä. Runsaan tunnin mittaisen esityksen rakenne ja ajoitus toimivat täydellisesti.

Teoksessa käytetään paljon vaatteita eräänlaisina välineinä. Niillä rajataan, niillä suojataan, niitä asetellaan lattialle ja niiden muotoa tutkitaan. Minä mielsin ne ainakin osittain toisen ihmisen symboliksi.

Hauskalla tapaa ovelinta Sessions -esityksessä on, että siinä yleisö tavallaan ”huijataan” mukaan Knifin metodin harjoitussessioon. Vaivihkaa muiden tanssijoiden myötä Anne Pajunen alkaa ohjeistaa ja toistaa yksinkertaisia hengitysharjoituksia yleisön suuntaan.

Vähitellen harjoituksiin tulee mukaan pientä liikettä ja lopulta yleisö voi halutessaan jopa siirtyä näyttämölle yhtä harjoituksista toteuttamaan. Siis halutessaan, sillä mihinkään ei ole pakko osallistua ja vaikka tanssijat ystävällisen lempeästi houkuttelevat mukaan, niin kaikkea voi seurata myös vain esityksenä. Koko ajan tanssi nimittäin jatkuu, mutta itsensä ja toisen ihmisen kohtaaminen laajenee kuin ohimennen tanssijoiden välisestä toiminnasta esiintyjien ja katsojien väliseksi.

Tällä en tarkoita, etteikö tietynlaista kohtaamista ja yhteisyyttä olisi joka ikisessä esitystilanteessa, mutta nyt se tehdään eri tavalla näkyväksi. Silti painopiste ei hetkeksikään muutu miksikään terapiaistunnoksi. Sessions on tanssiesitys, siitä pitävät sen mainiot tanssijat, Pajusen lisäksi Jonna Aaltonen, Olli Lautiola, Riku Lehtopolku, Anna Stenberg ja Terhi Vaimala täysipainoisesti huolen.

Yhtä harkittua ja lempeän läsnä olevaa ovat myös teoksen muut elementit. Jukka Huitilan harsomaiset katosta laskeutuvat verhorivit ja lämpimänsävyinen valaistus sekä Karoliina Koiso-Kanttilan pääasiassa hennon pastellin värinen rento arkivaatepuvustus. Janne Hastin luomassa keveässä äänimaailmassa vuorottelevat Franz Schubertin jousikvintetto C-duurissa ja Hastin kutoma ilmava äänimaisema.

En usko, että Sessions on välttämättä tietoisesti luotu hengähdys- ja virkistyshetkeksi nykyiseen monin tavoin rankkaan maailmantilanteeseen, mutta sellaisena se toimii. Se antaa tilaa ja luvan vain olla tässä hetkessä ja nauttia näkemästään ja kokemastaan.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE