Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Teatteri ja Tanssi

Teatteriarvio: Kansallisteatterin nuorten näyttämö Kantin avausteos vaikuttaa visuaalisuudellaan

Vallilan konepajamiljöö tarjoaa komeat puitteet Kansallisteatterin uuden nuorten näyttämö Kantin immersiiviselle avajaisesitykselle.

Kansallisteatterin reviiri on syksyn aikana laajentunut mielenkiintoisesti Vallilan konepajan alueelle, The Train Factoryyn. Uudet tilat helpottavat Kansallisteatterin toimintaa ensi vuonna alkavan peruskorjauksen aikana, kun teatterin niin sanotun uusi puoli, eli Pieni näyttämö ja Willensauna, sulkeutuu useammaksi vuodeksi.

Eeli Vilhunen

Uudet tilat vihkii komeasti käyttöön dramaturgiopiskelija Camilla Rantasen käsikirjoittama näytelmä Otteita, joka on samalla Kansallisteatterin nuorten teatteriosasto Kantin esikoisteos. Näytelmän sovituksesta ja ohjauksesta vastaa Satu Linnapuomi.

Esitys on toteutettu yhteistyössä Teatterikorkeakoulun ja Tampereen yliopiston teatteriopinahjon Nätyn kanssa. Otteita-esityksessä nähdään siis nuoria, pääosin vielä ammattiin opiskelevia näyttelijöitä.

TEATTERI
Kansallisteatterin nuorten näyttämö Kantti, Vallilan Kansallisteatteri
Camilla Rantanen: Otteita

Sovitus ja ohjaus Satu Linnapuomi ja työryhmä – Esityskonsepti Sanna Levo, Satu Linnapuomi ja Maria Oiva – Lavastus ja pukusuunnittelu Sanna Levo – Valo- ja videosuunnittelu Ville Virtanen – Äänisuunnittelu Veli-Pekka Lahtela – Digitaalisen tarinankerronnan suunnittelu Maria Oiva – Esiintyjät Joel Bonsdorff, Anna Böhm, Heli Hyttinen, Mikko Petteri Jaakkola, Samuel Kujala, Ville Mikkonen, Sonja Salminen, Henna Tanskanen; ääninäyttelijät Pirjo Luoma-Aho ja Markku Maalismaa

Rantanen on käyttänyt käsikirjoituksensa pohjana helsinkiläisten nuorten haastatteluja. Mielenterveys, ilmastonmuutos ja epävarmalta tuntuva tulevaisuus ovat esityksessä hallitsevia aiheita mutta näiden välissä myös ystävyyden ja muista välittämisen teemat välkkyvät kirkkaana.

Näytelmän eräänlaisena runkona toimii kulttimainetta nauttiva, amerikkalainen nuortenelokuva Breakfast Club vuodelta 1985. Elokuvan tapaan myös Otteita seuraa joukkoa jälki-istuntoon joutuneita nuoria. Esitysten nuorten on istunnon jälkeen osattava vastata kysymykseen ”Kuka luulit olevasi?”.

Nuoret jalkautuvat etsimään vastausta eri suunnista ja katsojat saavat valita ketä seuraavat. Otteita on esityksenä immersiivinen. Ne ovat viime aikoina olleet suorastaan trendi. Immersiivisyydellä tarkoitetaan osallistavaa teatteria, joka pyrkii upottamaan katsojan maailmaansa hälventämällä esityksen ja katsojan välistä rajapintaa. Katsojasta halutaan tehdä kokija.

Otteita ei kuitenkaan pakota katsojaa mihinkään vaan kaikessa on läsnä lempeys ja kunkin rajojen kunnioittaminen. Katsojakokijat voivat liikkua tilassa vapaasti ja valita asiat, joita katsovat ja mihin osallistuvat. Koska kyse on valinnoista, kaikkea ei voi tietenkään nähdä. Merkittäväksi kokemuksessa nouseekin kiinnostavasti myös se mitä jää näkemättä.

Esitys elää vahvasti myös sosiaalisessa mediassa ja matkapuhelimen avulla esitykseen saa halutessaan myös interaktiivisen tason.

Kokemisen arvoinen konepajamiljöö

Puitteet ovat esityksessä upeat. Vanha ja valtava konepajan rakennus luo oivat raamit immersiiviselle esitykselle. Rouhean kaunis halli on jo itsessään ilmestys mutta Sanna Levo on lavastuksellaan täyttänyt tilaa hienosti. On monia erilaisia, värikkään yksityiskohtaisia huoneita, joista osa heijastelee henkilöhahmojen luonteen laatuja. Huoneita kiertelee mielellään ja tilasuunnittelu tekee esityksen maailmaan sukeltamisen helpoksi.

Näyttelijät tekevät intensiivistä työtä ja ovat hyvin läsnä ympärillä parveilevista sekä lähelle tulevista katsojista huolimatta. Vaikka jälki-istuntoaan kärsiviä oppilaita pääsekin liki, jäävät henkilöhahmot etäisiksi.

Yksittäisiä kehityskaaria merkittävämpää on kuitenkin esityksen välittämä kuva maailmasta ja ennen kaikkea tulevaisuudesta Z-sukupolven silmin.

Harmillisen lyhyestä esityskaudesta huolimatta esityksen toivoisi löytävän yleisönsä, sillä Otteita varmasti vetoaa kohderyhmäänsä. Immersiivinen esitys tuo myös raikasta vaihtelua Kansallisteatterin perinteisempiin teatterikeinoihin nojaavaan muuhun ohjelmistoon.

 

 

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE