Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Teatteri ja Tanssi

Teatteriarvio: Karpolla on asiaa -esitys avaa näkymiä yksityisen ihmisen mielenmaisemaan

Tuomo Manninen
Kansan ääni kuuluviin! Karpolla on asiaa -esitys nostaa esiin suomalaisen arkitodellisuuden kipupisteitä. Nuorista näyttelijöistä etualalla Suvi Blick.

Kansallisteatterin Suuren näyttämön valtaa uusi, taitava näyttelijäsukupolvi.

Eeli Vilhunen

Kristian Smedsin ohjaama ja käsikirjoittama Karpolla on asiaa – tosikertomuksia havumetsien maasta jäi aikanaan harmillisesti koronan jalkoihin. Ensi-iltaa jouduttiin aluksi siirtämään miltei vuodella, ja sen jälkeen esityskaudet Kotkan kaupunginteatterissa sekä Rovaniemen teatterissa jäivät sulkujen takia lyhyiksi.

Taideyliopiston teatterikorkeakoulun ja Kotkan kaupunginteatterin yhteistuotantona valmistunut esitys nähdään nyt pitkän odotuksen jälkeen myös Kansallisteatterin suurella näyttämöllä.

Karpolla on asiaa on legendaarisen toimittajan Hannu Karpon (s. 1942) työstä ja tv-ohjelmasta ammentava tutkimusmatka pienen ihmisen kokemusmaailmaan ja samalla teatterikorkeakoulusta vasta valmistuneiden, nuorten näyttelijöiden esiinmarssi.

ESITYKSEN ALOITTAA Annika Hartikan esittämä Nilsiän öljysheikki Tauno Kuosmasen pitämä avajaispuhe. Hetki Kuosmasen seurassa on vähintäänkin omalaatuinen. Seuraavien kahden ja puolen tunnin aikana kahdeksan nuorta näyttelijää esittää runsaan kavalkadin Karpon ohjelmasta poimittuja, toinen toistaan erikoisempia hahmoja elämäntarinoineen ja näkökulmineen.

TEATTERI
Suomen Kansallisteatteri, suuri näyttämö
Karpolla on asiaa – tosikertomuksia havumetsien maasta

Ohjaus ja dramaturgia Kristian Smeds – Lavastus- ja pukusuunnittelu Lucie Kuropatová- Valosuunnittelu Ina Niemelä – Äänisuunnittelu Antero Kemppi – Näyttelijät Suvi Blick, Annika Hartikka, Inkeri Hyvönen, Emma Kilpimaa, Hilma Kotkaniemi, Eeva Mäkinen, Anssi Niemi ja Nicklas Pohjola

Viime keväänä Smeds ohjasi – jo kolmannen kerran urallaan – Paavo Rintalan romaanin pohjalta Vilho Lammen elämää käsitelleen esityksen Jumala on kauneus. Helsingin kaupunginteatterin ja teatterikorkeakoulun välisenä yhteistyönä valmistuneessa esityksessä Studio Pasilan näyttämön valtasivat koulun silloiset kolmannen vuoden opiskelijat.

Kuten Jumala on kauneuskin, myös Karpolla on asiaa rakentuu lukuisista monologeista, joissa nuoret uransa alussa olevat näyttelijät pääsevät näyttämään osaamistaan. Vaikka Karpolla on asiaa ei ole esityksenä yhtä vimmainen kuin Jumala on kauneus oli, tästäkin esityksestä löytyy kyllä intensiivisyyttä ja räiskyvää energiaa.

Karpoa ei nähdä lavalla mutta hänen pitkä työuransa kansan rivien marginaaleissa näyttäytyy tarinoiden kautta vahvana. Karpon pitkään pyörinyt tv-ohjelma fokusoitui erikoisiin ilmiöihin sekä ihmisiin niiden taustalla, ja tuntuu syöpyneen kansakuntamme muistiin. Niinpä tämän esityksen kautta näyttäytyy myös maamme viime vuosikymmenten todellisuus

Suurelle näyttämölle on jätetty runsaasti tyhjää tilaa ja tarvittava rekvisiitta on tehty usein pahvista. Lavalle marssitetaan henkilöitä murteineen samalla tahdilla kuin Karpokin aikanaan toi ihmisiä framille televisioruutuihimme. Hahmot näyttäytyvät hassun absurdeina, mutta silti kovin inhimillisinä.

ENSIMMÄINEN PUOLISKO esityksestä on tempoltaan räjähtävämpi. On voimakkaita ryhmäkohtauksia ja kiihkeää tunnetta, joka äityy monesti huudoksi asti. Naapuruus Matin ja naapurin Tuijan kanssa on saanut jo vainoamisen piirteitä. Jossain muualla Suomessa rajakiista kahden muun naapurin välillä leimahtaa pöljäksi väkivallaksi. Naapuruus vertautuu esityksessä hauskasti Raamatun kohtaan rakkaudesta. Mitään se ei kestä ja kaikessa se kärsii.

Hahmot perustuvat oikeisiin henkilöihin mutta ovat vahvasti dramatisoituja ja näyttelijöidensä läpi tulkitsemia. En tiedä kumpi esityksessä naurattaa lopulta enemmän: he vai me. Takaosaan asetettujen peilien kautta katsoja voi nähdä myös itsensä.

Toisella puoliajalla tempo rauhoittuu. Kati (Suvi Blick), joka rakentaa käsin kivilinnaa Pasilan metsiin, vierittää näyttämön keskelle graniittilohkareen. Tämän “Kansalliskiven” ympärille asettuvat myös monet muut hetket. Yksi mieleenpainuvimmista on Eeva Mäkisen esittämä, kahden valtatien risteyskohdassa asustava tragikoominen muusikko rakkauslauluineen.

Vaikka jälkimmäisessä näytöksessä esityksen rakenne – peräkkäin esitettävät monologit – tuo katsomiskokemukseen myös oman raskautensa, on näyttelijäntyö koko esityksen ajan taitavaa ja tarkkaa. Tekemisen ilo välittyy.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE