Palkittu politiikan aikakauslehti.
Katso hinnat!

Teatteri ja Tanssi

11.3.2022 14:39 ・ Päivitetty: 11.3.2022 14:56

Teatteriarvio: Kenen tarina, kenen kertomana? – unenomainen tragedia Eriopis ravistaa myös median raadollisuutta

Pate Pesonius
Eriopiksen monet kasvot: Q-teatterin näytelmän päähenkilöä esittävät Satu Tuuli Karhu (vasemmalla), Emmi Parviainen, Lotta Kaihua ja Elena Leeve.

E. L. Karhun kirjoittama näytelmä Eriopis – Medeian selviytyjätytär kertoo kaiken on saanut nyt myös Suomen kantaesityksensä Q-teatterissa. Maailman ensi-ilta nähtiin jo vuonna 2020 Saksassa Schauspiel Leipzig -teatterissa. Karhun runollisen väkevä teksti siirtyy Akse Petterssonin ohjaustyössä Q-teatterin näyttämölle paljaana muttamonitulkintaisena.

Eeli Vilhunen

Karhun näytelmä pohjaa Kreikan mytologian kuuluun Medeia-taruun, jossa petetty äiti Medeia surmaa lapsensa kostoksi miehelleen. Eriopiksessa Kreikka on vaihtunut Lappiin, Medeia surmannut kaksosveljesten lisäksi myös itsensä ja isä Jason on jo ajat sitten kadonnut kauas erämaan tuolle puolen Helsinkiin. Karhun näytelmän näkökulma kiinnittyy selviytymiseenmutta ennen kaikkeaihmisen tarinan kertomisen haasteisiin.

Kun lapsi jää yksin

Keskushenkilönä on Eriopis, tragediasta selvinnyt perheen vanhin lapsi. Koirafarmilla jossain päin pohjoista Suomea eristyksissä kasvanut tyttö joutuu selviytymään yksin perheensä menetettyään. Edessä on muutto Helsinkiin etäisen isän luokse ja median kylmään valokeilaan joutuminen. Eriopis nähdään esityksessä kaiken keskellä mutta silti karusti sivussa, yksinäisenä tarkkailijana.

TEATTERI
Q-teatteri
E. L. Karhu: Eriopis

Ohjaus, sovitus ja dramaturgia Akse Pettersson – Alkuperäistekstin dramaturgit Pipsa Lonka ja Katja Herlemann – Lavastus Tilit Antamat – Valosuunnittelu Kristian Palmu, Antti Viirkorpi – Pukusuunnittelu Sanna Levo – Äänisuunnittelu ja musiikki Matti Raita – Livevideosuunnittelu Ida Järvinen – Näyttämöllä Lotta Kaihua, Satu Tuuli Karhu, Elena Leeve, Emmi Parviainen

Yksin jätetty teini-ikäinen tyttö piirtyy näyttämölle neljän näyttelijän voimin. Lotta Kaihua, Satu Tuuli Karhu, Elena Leeve ja Emmi Parviainen muodostavat yhdessä Eriopiksen. Perinteinen roolissa työskentely on kokonaisuudesta etäännytetty ja näyttelijät liukuvat vuorotellen Eriopiksen hahmostatoiseen ja taas takaisin. Nämä vaihdot onnistuvat Pettersson ohjauksessaan saumattomasti.

Sanna Levon pukusuunnittelussa näyttelijät on lisäksi saatu näyttämään yllättävän yhdennäköisiltä. Valkoiset toppatakit, saappaat ja mustat housut sekä futuristiset, vaaleansiniset peruukit ovat kaikilla samanlaiset. Tämä on tehokeinona hämmentävänkin voimakas.

Näyttelijätyön paljaus tekee tilaa Karhun jäänkirkkaalle tekstille, joka valtaa näyttämön ja vyöryy katsomoon. Dialogia on niukalti ja näyttelijät lausuvat usein tarinaa ääneen pitkinä kerronnallisina kohtauksina, joista monet puhutaan suoraan katsojille. Näyttelijöiden ääniä myös muutetaan aika ajoin koneellisesti. Se pistää pohtimaan, kenen äänellä puhutaan.

Eriopiksen tarinan kerronta tapahtuu vahvasti myös mediamaailmassa ja sen lööpeissä, mihin myös näytelmän alaotsikko viittaa. Tiedotusvälineiden tyly, kohuja metsästävä ote on läsnä groteskina elementtinä, ja saa miettimään nykymedian raadollisuutta. Iltapäivälehtien puskiessa ulos toinen toistaan hurjempia otsikoita, tuntuu Eriopis muuttuvan entistä näkymättömämmäksi. Kuka Eriopiksen tarinaa lopulta kertoo?

Ida Järvisen livevideot vievät katsojan runsaan yksityiskohtaisiin pienoismalleihin. Syvyysvaikutelma on hieno, varsinkin Eriopiksen unijakso Lapin kodin käytävillä on vaikuttava. Myös taidokkaasti toteutetut livevideokuljetukset vievät median konkreettisesti henkilöiden iholle. Otsikot ja niiden takana oleva todellisuus sekoittuvat.

Kokonaisuus liikkuu eri aikatasoissa Lapissa ja Helsingissä, elämässä ennen perhesurmaa ja sen jälkeen. Esitys on tragedialle tyypilliseen tapaan raskas, jopa lohduton. Tilit Antamatin äärimmäisen riisutussa, paljon tyhjää tilaa jättävässä lavastuksessa Eriopiksen yksinäisyys, välimatka ympärillä oleviin aikuisiin, tuntuu loputtomalta. Toisaalta monien esityksen hetkien voi nähdä taiteilevan hienoisesti huumorin rajalla. Etenkin kohtaukset isän ja tyttären välillä ovat supertraagisuudessaan usein jo koomisia.

 

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

Demokraatti.fi

Tilaa Demokraatti

Demokraatti on politiikkaan, työelämään ja kulttuuriin erikoistunut aikakauslehti, joka on perustettu Työmies-nimellä vuonna 1895.

Kaikki ei ole sitä miltä näyttää.

Tilaa demokraatti →
2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE
KIRJAUDU