Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Teatteri ja Tanssi

Teatteriarvio: Pekingoopperan ja nykytekniikan keinoin tyylikkäästi toteutettu nuoren miehen kasvutarina

Lyömäsoittaja Pekka Saarikorpi ja suomalaisen pekinoopperan pioneeri Antti Silvennoinen vastaavat Wusheng Companyn Trog-esityksen harkitusti luoduista tunnelmista.

Antti Silvennoisen perustama Wusheng Company on jo useamman vuoden ajan tutustuttanut suomalaisia kiinalaisen pekingoopperan maailmaan. Esityksinä on ollut sekä perinteisiä pekingoopperoita suomeksi laulettuna että ryhmän omia teoksia, joissa taidemuodon keinoja on käytetty eri tavoin.

Nyt Kanneltalossa Helsingissä kantaesityksensä saanut Trog kuuluu jälkimmäisiin. Englantilaisen John Evansin kirjoittama runomuotoinen teksti, joka nähdään nyt ensimmäistä kertaa näyttämöllä, on kuvaus nuoren miehen kasvusta ymmärtämään, että kipeän menneisyyden kieltäminen ja pelkkä fyysinen hurjuus ja voima eivät vielä riitä todelliseen mestaruuteen. Siihen tarvitaan myös henkistä kasvua. Tällä matkalla Trogia ohjaa mystinen Crystalman. Tarinalla on yhtymäkohtia myös Trogia esittävän Silvennoisen omiin kokemuksiin opiskeluajoiltaan Kiinasta sekä sen jälkeiseen kehitysprosessiin taiteilijana.

TEATTERI
Wusheng Company, Kanneltalo
Trog

Ohjaus, koreografia ja suomennos Antti Silvennoinen – Musiikki ja ääni Pekka Saarikorpi – Teksti John Evans – Valot ja projisoinnit Joonas Tikkanen – Puvut Annika Saloranta – Pekingoopperamelodioiden sovitus ja toteutus Markus Rantanen – Esiintyjät Antti Silvennoinen ja Pekka Saarikorpi; kertoja (ääninäyttelijä) Jonathan Hutchings

Salaperäistä Crystalmania esittää lyömäsoittaja Pekka Saarikorpi. Lyömäsoittimilla on olennainen osa pekingoopperaesityksissä. Ne rytmittävät ja säestävät kaikkea liikeilmaisua. Lyömäsoittimien lisäksi Saarikorpi luo rytmejä kehollaan ja jaloillaan. Hän myös käyttää ensimmäistä kertaa näyttämöesityksessä MI.MU-hanskoja. Ne ovat käsineet, joiden avulla kädenliikkeillä hallitaan äänenvoimakkuutta. Crystalmanin heavy-vaikutteiseen hahmoon tulee mukaan aimo annos jumalmaisuutta, kun Saarikorven nostaessa kätensä kohti taivasta ja värivalon välähtäessä sormessa äänimaailma muuttuu.

Viistosti kattoon kiinnitettyyn taustafondiin projisoidut Joonas Tikkasen videot toimivat unenomaisina lavastuselementteinä kuvaten viitteellisesti erilaisia tapahtumaympäristöjä. Ehkä vielä enemmän ne kuitenkin ovat tunnelman luojia sekä heijastavat Trogin muuttuvaa mielenmaisemaa.

Näyttävä, fyysisesti vaativa ja tarkoin määritelty liikeilmaisu on pekingoopperassa keskeistä. Sen Silvennoinen hallitsee. Liikesarjat päättävät aksentit ovat tarkkoja ja täynnä voimaa. Taistelut ulkoisia ja sisäisiä haaskalintuja vastaan sisältävät akrobaattisia pyörähdyksiä ja voltteja sekä taitavaa hevosta ja asetta kuvaavan kepin käyttöä.

Visuaalisesti muutos kohti sisäistynyttä ja kehitystiensä löytänyttä oman elämäntiensä kulkijaa toteutetaan vaatteiden vaihdolla. Alkuosan perinteinen pekingoopperapuku vaihtuu ensin pelkkiin housuihin ja sitten yksinkertaiseen kimonotyyppiseen asuun.

Wusheng Companyn Trog on tyylikäs ja harkittu esitys, jossa perinteet suodattuvat ja sekoittuvat nykyilmaisuun ja nykyteknologiaan. Sen kautta saa oivasti tuntumaa pekingoopperan tyylilajiin, mutta esityksestä nauttiakseen ei tarvitse olla lajin asiantuntija.

 

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE