Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Talous

Teslan akkutehdasta valmistellaan salassa – jättitehtaasta kisataan

Elinkeinoministeri Mika Lintilä (kesk.) työ- ja elinkeinoministeriön ja Finpron tiedotustilaisuudessa Valtioneuvoston linnassa Helsingissä 14. helmikuuta 2017. 

Suomi tavoittelee sähköautovalmistaja Teslan jättitehdasta Vaasa kärkiehdokkaanaan, mutta on valmis muuttamaan sijoituspaikkaa, jos yhdysvaltalaisyhtiö niin haluaa. Elinkeinoministeri Mika Lintilä (kesk.) ja Finpron toimitusjohtaja Markus Suomi kertovat, että parhaillaan pyritään kartoittamaan maan vahvuuksia, joilla Tesla saataisiin vakuutettua siitä, että Suomi on paras vaihtoehto uuden jättitehtaan sijoituspaikaksi.

– Aina pitää muistaa, että lopullisen päätöksen tekee Tesla itse, Lintilä sanoo.
Lintilä ja Suomi eivät tiistain tiedotustilaisuudessaan avanneet tarkemmin hankkeen etenemisen yksityiskohtia, aikataulua tai Teslan viimeisen vaiheen kriteerejä.
Suomi korostaa, että ulkomaalaisten investointien houkuttelua ympäröi hyvin tiukka luottamuksellisuus.

– On aina suuri riski, kun käydään dialogia, että jotain vuotaa, ja nämä eivät todellakaan suhtaudu suopeasti vuotoihin. Sen vuoksi meillä on hyvin yksinkertainen käytäntö. Jos Tesla tiedottaa jotain, niin he tiedottavat, jos joku muu toimija tiedottaa jotain, niin he tiedottavat, mutta me ei tiedoteta heidän puolestaan, Suomi sanoo.

“Ei mitään hyviteltävää”

Teslan tehdas olisi toteutuessaan useiden miljardien investointi, joka myös toisi tuhansia työpaikkoja. Akkutehtaasta kilpailevat lukuisat Euroopan maat, muun muassa Saksa, Hollanti ja Portugali.

Valtio päätti jo aiemmin lähteä tavoittelemaan tehdasta Suomeen Vaasa kärkiehdokkaanaan. Vaasan kärkipaikka tuotti pettymyksen erityisesti Kaakkois-Suomeen, sillä Kotka–Haminan-seutu oli Finpron tekemässä selvityksessä myös vahvoilla.

Lintilä tapasi tiistaina jättihankkeesta kiinnostuneina olleita suomalaiskaupunkeja. Lintilä sanoo, että maajoukkueleiriksi kutsutun tapaamisen tavoitteena ei ollut hyvitellä kärkipaikalta sivuun jääneitä paikkakuntia. Hänen mukaansa kyse oli paikkakuntien informoinnista siitä, missä vaiheessa hankkeessa mennään.

Lisää aiheesta

– Ei meillä ollut mitään, millä hyvitellä, eikä meillä ollut oikeastaan mitään hyviteltävää, Lintilä sanoo.

Lintilä haluaa yhteistyötä

Finpron Markus Suomen mukaan tässä vaiheessa on kaikkein tärkeintä se, että Suomi pääsee Teslan mahdolliselle lyhyelle listalle ja pysyy mukana loppuun asti.
Samalla nuotilla puhuu myös Lintilä. Hän toppuuttelee, että karhun lihoja ei pidä jakaa, jos karhun jälkiäkään ei ole vielä nähty.
Lintilä nostaa esiin myös tehdashankkeen sivussa syntyvän mahdollisuuden sähköautoilun kehittämiseen Suomessa.
Lintilä kertoo, että liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) tapasi Teslan johtoa viime viikolla Norjassa ja Teslan pohjoismaisen johdon on tarkoitus tulla käymään Suomessa keskustelemassa sähköautoilusta.

Heta Hassinen

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE