Palkittu politiikan aikakauslehti.
Katso hinnat!

Kotimaa

19.12.2022 00:00 ・ Päivitetty: 18.12.2022 16:53

THL: Tyytyväisyys terveysasemiin vähentynyt – yhteyden saaminen terveyskeskuksiin vaikeutunut

iStock

Pääsy terveyspalveluihin ja yhteyden saaminen omaan terveyskeskukseen on aiempaa vaikeampaa, käy ilmi Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) tekemästä kyselystä.

DEMOKRAATTI/STT

Demokraatti

THL:n mukaan ihmisten tyytyväisyys terveysasemiin on vähentynyt monin paikoin. Esimerkiksi hoidon jatkuvuus samalla lääkärillä on entistä harvinaisempaa. Kun vuonna 2018 pitkäaikaissairautta sairastavista vastaajista lähes puolet kertoi asioivansa samalla lääkärillä, viime keväänä näin vastasi enää kolmasosa kyselyyn vastanneista. Hoitajien vastaanotoilla hoidon jatkuvuus on kyselyn mukaan yhtä heikolla tolalla kuin lääkäreidenkin vastaanotolla.

Muiden kuin pitkäaikaissairaiden kohdalla hoidon jatkuvuus on vieläkin heikompaa. THL:n mukaan terveyskeskusten keskeiset ongelmat ovat palvelujen heikko saatavuus ja hoidon jatkuvuuden ongelma.

-  Nämä kaksi asiaa tulee korjata yhdessä, vaikka palvelujen saatavuutta olisikin houkuttelevaa parantaa hoidon jatkuvuuden kustannuksella. Hyvin toimiva hoitosuhde vähentää asiointia ja siten hyvä jatkuvuus tukee palvelujen riittävyyttä, sanoo THL:n kehittämispäällikkö Salla Sainio tiedotteessa.

Terveyskeskusten keskeiset ongelmat ovat palvelujen heikko saatavuus ja hoidon jatkuvuuden ongelma.

THL:n mukaan kyselyn tulokset olivat melko tasaiset maakuntien välillä.

Vuoden 2020 tuloksiin verrattuna asiakaspalaute parani selkeästi ainoastaan Etelä-Pohjanmaalla. Huonoin tilanne on Uudellamaalla, jossa sekä Helsinki että Vantaa saivat koko maan keskiarvoa heikommat tulokset.

Eroja terveyskeskuksien välillä on myös maakuntien sisällä. THL:n mukaan uusilla hyvinvointialueilla on työsarkaa palveluiden tasapainottamisessa ja parantamisessa.

-  Hyvinvointialueilla on kuntia paremmat mahdollisuudet hoitaa kuntoon rakenteelliset ongelmat, joita palvelujen heikko saatavuus ja hoidon jatkuvuuden puute nimenomaan ovat, sanoo Sainio.

THL:n viime keväänä keräämään kyselyyn osallistui 204 kuntaa, ja kyselyyn vastasi noin 13  900 terveyskeskusten asiakasta. Palautetta kerätään kyselyillä kahden vuoden välein.

Tämän vuoden kysely on tehty maakunnittain, joiden jako poikkeaa hieman ensi vuoden alussa aloittavista hyvinvointialueista.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

Demokraatti.fi

Tilaa Demokraatti

Demokraatti on politiikkaan, työelämään ja kulttuuriin erikoistunut aikakauslehti, joka on perustettu Työmies-nimellä vuonna 1895.

Kaikki ei ole sitä miltä näyttää.

Tilaa demokraatti →
2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE
KIRJAUDU