Kotimaa
1.6.2020 09:08 ・ Päivitetty: 1.6.2020 09:08
Tietosuojavaltuutettu: Asiakkaiden henkilötunnuksia ei tule merkitä laskuihin – yksilöintiin on käytettävä muita keinoja
Tietosuojavaltuutettu katsoo, ettei henkilötunnuksen merkitseminen laskuihin asiakkaiden yksilöintiä varten ole tietosuojalainsäädännön mukaista.
Tietosuojavaltuutetun toimisto kertoo tiedotteessa toimiston saaneen kantelun käytännöstä, jossa organisaatio on lisännyt vastaanottajien nimen lisäksi heidän henkilötunnuksensa heille osoitettuihin terveydenhuollon palvelua koskeviin laskuihin. Organisaation mukaan syy henkilötunnuksen merkitsemiseen on ollut henkilöiden yksilöiminen.
Tietosuojavaltuutetun mukaan henkilötunnuksen käyttö laskuissa asiakkaiden yksilöimiseksi ei ole tietosuojalainsäädännön mukaista, eikä henkilötunnuksen käytölle ole tässä yhteydessä perusteltua tarvetta. Tietosuojavaltuutettu on määrännyt organisaation muuttamaan käytäntöä.
Tietosuojavaltuutetun mukaan asiakkaiden yksilöintiin voidaan henkilötunnuksen sijaan käyttää esimerkiksi erilaisia asiakas- tai viitenumeroita.
”Valtiokonttori on antanut myyntilaskuja koskevan määräyksen, jossa todetaan, ettei henkilötunnusta tule merkitä laskulle. Tietosuojalaki puolestaan edellyttää, että henkilötunnusta ei tule merkitä tarpeettomasti henkilörekisterin perusteella tulostettuihin tai laadittuihin asiakirjoihin”, tiedotteessa kerrotaan.
Tietosuojavaltuutetun toimisto selvittää tiedotteessaan, että esimerkiksi perintä, ulosotto tai vakuutusyhtiöiden korvaushakemukset eivät edellytä henkilötunnuksen merkitsemisemistä asiakkaan paperilaskulle. Henkilötunnus ei lukeudu myöskään kirjallisiin hallintopäätöksiin sisällytettäviin tietoihin.
Tietosuojavaltuutetun päätös henkilötunnuksen merkitsemisestä laskuihin löytyy Finlexistä.
Kommentit
Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.