Urheilu
20.1.2023 18:59 ・ Päivitetty: 20.1.2023 18:59
Toyotat ja Sebastien Ogier dominoivat Montea, mutta Kalle Rovanperälläkin on hymy herkässä: “Siellä sai aamulla aurata suolaa ja pölyä”
Monte Carlo rallin ensimmäinen täysiajopäivä oli aurinkoinen lopulta aika yllätyksetön. Torstai-illan pimeydessä ja liukkaudessa valetut asemat pysyivät perjantai-iltaan yötauolle asti.
Montesta yhdeksättä voittoaan hamuava, Toyotan Sebastien Ogier nappasi lähtöpaikkansa hyödyntäen kuuden sekunnin johdon ennen torstain yötaukoa ja tallitoveri Elfyn Evansia. Ennen perjantain yötaukoa oli johto venähtänyt jo 36 sekuntiin ja lähimmäksi takaa-ajajaksi tallitoveri Kalle Rovanperä.
– Olen hyvin tyytyväinen. Todennäköisesti riski rengasrikolle oli viimeisellä suurin, joten otin sen rauhallisesti. Olen iloinen, kun saan tuotua auton illaksi kotiin, selvitti Ogier maalissa hävittyään ensimmäisen pohja-aikansa ajaneelle Rovanperälle peräti 3,1 sekuntia.
Tosin Kallesta on Hyundain Thierry Neuville vain 1,9 sekunnin päässä. Viron Ott Tänak on Fordilla neljäntenä 16,3 sekunnin päässä belgialaisesta ja jo lähes minuutin jääneenä Ogierille.
– Ihan hyvä päivä. Olisin odottanut, että ajamalla ero olisi pienempi. Siellä sai aamulla aurata suolaa ja pölyä. Ylikovaa tultiin yhteen kurviin, jossa nojattiin kaiteeseen aamun viimeisellä. Onneksi ei mitään hajonnut katteita lukuun ottamatta. Kyllä aamun lenkillä olisi parempi ollut olla viidellä renkaalla liikkeellä, sanaili iloinen Rovanperä päivän päätteeksi.
– Huikea päivä. Onhan se harvinaista, että täällä on ajettu kaikki pohja-ajat Toyotalla. Ja meillä olisi kolmoisjohto, ilman Elfyn Evansin rengasrikkoa, säteili Toyotan tiimipäällikkö Jari-Matti Latvala. Evans on nyt viides yli minuutin jääneenä kärjestä.
– Olen tyytyväinen autoon. Ei ollut vielä ”maximum attack”. Vielä pitää ymmärtää autoa paremmin. Kauden alussa on tärkeää saada tuntuma autoon. Ken Thorn ajaa etuautoani. Tiesin torstai-illan liukkaan paikan etukäteen. Ja kyllä tieto tuli etumiehiltäkin, selvitti M-Sportin Fordiin siirtynyt Tänak.
Lisää aiheesta
HYUNDAILLA ensimmäistä ralliaan ajava Esapekka Lappi on jo lähes kaksi minuuttia jäänyt kärkeen.
– On ollut todella haastavaa tajuta mitä minun pitäisi tehdä eri lailla, että ajat olisivat parempia. Tämä viimeinen tuli yleisesti ottaen ihan hyvin, mutta nuo muut, jolla olen vielä enemmän. Minun on mietittävä yön aikana, mitä voimme tehdä insinöörien kanssa toisin.
– Tuntui ihan hyvältä, mutta kello ei tykännyt. Lopussa oli jo parempi. Täytyy laittaa datat päällekkäin ja katsoa missä jäätiin. Aika samanlaisella setupilla lähdettiin Thierryn kanssa, hänellä oli vähän jäykemmät. Muutoksia tehtiin lukkoihin ja jousitukseen. Kerran mentiin jo väärään suuntaankin. Sillä lailla tässä ei ole paineita, tiimi on sanonut, että ota aikaa sopeutumiseen, selvitti Lappi ennen illan huoltoa.
Muistettavaa on, että Lappi ei ole ajanut Montessa viimeiseen kolmeen vuoteen, joten tasoitusta hän antaa tien reitin tuntemuksenkin osalta,
Sami Pajarin tie nousi pystyyn jo ennen Monacon lähtölavaa. Ruokamyrkytys vei voimat ja pakottivat luopumaan koko rallista.
Huomenna ajetaan rallin pisin päivä, yli 111 ek-kilometriä. Sää jatkuu edelleen kuivana, mutta se tarkoita, ettei varsinkaan aamulla olisi vuorilla olisi pakkasta ja kosteilla alueilla petollisen liukasta. Lisäksi aamu aloitetaan kolme varttia aikaisemmin kuin perjantaina.
Kommentit
Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.