Työmarkkinat
12.5.2021 13:26 ・ Päivitetty: 12.5.2021 13:26
Traficom irtisanoo enintään 56 henkilöä – Pro ja Juko: aidosti henkilöstön asemaa huomioivia ratkaisuja ei suostuttu hakemaan
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom ilmoitti tänään, että yhteistoimintaneuvottelut on saatu päätökseen. Yt-neuvottelujen seurauksena irtisanotaan enintään 56 henkilöä kuluvan vuoden loppuun mennessä.
Ammattiliitto Pron ja Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestö Jukon mielestä Traficomin pitkittyneissä yt-neuvotteluissa ei esitetty taloudellisia tai tuotannollisia perusteita irtisanomisille tai palvelusuhteen ehtojen muutoksille. Palvelusuhteen muutokset koskevat enintään 37 henkilöä.
– Virasto ei ole suostunut hakemaan aidosti henkilöstön asemaa huomioivia ratkaisuja yt-neuvotteluissa ja tämä on tehnyt neuvotteluista vaikeat, Pron Liikenne- ja viestintäviraston pääluottamusmies Aila Järveläinen ja Jukon varapääluottamusmies Seppo Mäkinen sanovat tiedotteessa.
Pro ja Juko moittivat Traficomia henkilöstösuunnittelun puutteesta. Valtion yt-lain edellyttämä henkilöstösuunnitelma virastossa laadittiin liittojen mukaan vasta henkilöstöjärjestöjen eduskunnan oikeusasiamiehelle tekemän kantelun jälkeen.
Henkilöstöjärjestöt kertovat tiedotteessa, että työnantaja on tämän lisäksi jatkanut vakituisen henkilöstön rekrytointeja ja tehtävämääräyksiä sekä virkaan nimeämispäätöksiä yt-neuvotteluiden alaisiin palvelukokonaisuuksiin myös yt-neuvotteluiden aikana. Myös määräaikaisuuksia on liittojen mukaan jatkettu yt-neuvotteluista huolimatta.
Pron ja Jukon mukaan Traficomissa ei ole myöskään tehty osaamistarpeiden kartoitusta ja osaamisen hallinta on puutteellista. Liitot katsovat näiden puutteiden olevan erityisen ongelmallisia tilanteissa, joissa viraston pitää tehokkaasti hyödyntää olemassa olevaa henkilöstöään uusien tehtävien täytössä.
– Työnantaja ei kyennyt esittämään neuvottelujen aikana, missä tehtävissä tai ammattiryhmissä työ loppuu tai vähenee, tai kuinka paljon näillä irtisanomisilla saavutetaan säästöjä, luottamusmiehet sanovat.
”Valtion on kannettava vastuunsa.”
Työnantajan esitykset toiminnan karsimisesta vaarantavat Pron ja Jukon mielestä viraston lakisääteisten velvoitteiden ja palvelujen toteutumisen kansalaisille ja organisaatioille. Liitot katsovat, että neuvottelujen aikana esitetyt tehostamistoimet ovat ”aivan keskeneräisiä”. Kaikkien niiden valmistuminen ei ole liittojen mukaan näköpiirissä tämän vuoden aikana, joten näin ollen niillä ei ole työtä vähentävää vaikutusta. Suunniteltujen toimenpiteiden laadullisia vaikutuksia viraston palveluihin ei ole arvioitu Pron ja Jukon mukaan ollenkaan.
– Valtion on kannettava vastuunsa ja tarjottava irtisanottaville mahdollisuutta työllistyä hallinnonalan sisällä tai muihin valtion työpaikkoihin. Valtion muutosturvan koko keinovalikoimaa on käytettävä tehokkaasti, jotta työstä työhön siirtymisen periaate toteutuu myös käytännössä, järjestöt sanovat.
– Traficomin organisaation ja henkilöstön tehtäväjärjestelyt on toteutettava siten, että palvelussuhteiden muutoksen kohteena oleville löytyy vaativuudeltaan vastaavat tehtävät.
Pro ja Juko vaativat tiedotteessa liikenne- ja viestintäministeriötä kantamaan sille kuuluvan vastuunsa viraston ohjauksessa ja hyvän henkilöstöpolitiikan noudattamisessa.
Traficom kertoo omassa tiedotteessaan, että se tarjoaa irtisanotuille henkilöille laajaa muutosturvaa.
”Suunniteltujen irtisanoutumiskorvausten maksamisen lisäksi virasto pyrkii uudelleensijoittamaan ja -kouluttamaan henkilöstöä. Tämän lisäksi virasto voi tietyin edellytyksin tukea työllistymistä osallistumalla enintään yhden vuoden palkkakustannuksiin, jos uusi työpaikka on valtionsektorin ulkopuolella. Tavoitteena on pysyvä työllistyminen”, Traficom kuvaa.
”Neuvottelut eivät täyttäneet yt-lain edellytyksiä.”
Pron ja Jukon mukaan työnantajan painottama tarve talouden välittömään tasapainottamiseen osoittautui perusteettomaksi jo neuvottelujen alussa. Liitot moittivat, ettei työnantaja pyrkinyt löytämään muita keinoja toiminnan ja talouden tasapainottamiseen.
Jukon ja Pron mukaan työnantaja ei halunnut neuvotella ostopalveluista säästämisestä tai jaksottaa hankeinvestointeja vastaamaan käytettävissä olevaa rahoitusta. Traficomin vuodelle 2021 hyväksymässä budjetissa ostopalveluiden osuus on noin 57 prosenttia eli noin 121 miljoonaa euroa.
– Vertailua ostopalveluiden henkilöstökustannusten ja viraston oman työn kustannusten välillä ei voitu tehdä, koska neuvotteluissa toistuvasti esitettyihin kysymyksiin ei saatu riittäviä vastauksia. Neuvottelut eivät siten täyttäneet yt-lain edellytyksiä, järjestöt korostavat.
Viraston määrärahojen käytöstä päättävä johto on Pron ja Jukon mielestä tietoisesti priorisoinut ostopalvelut oman henkilöstön tekemän työn edelle, vaikka se vaarantaa lakisääteisten palvelujen tuottamisen.
– Voidaankin kysyä, miksi henkilöstön omaa työtä ei arvosteta?
Kommentit
Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.