Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Mielipiteet

Tunnin juna etenee – mutta kuka muistaisi Suupohjan rataa?

iStock

Viimeisen kuuden vuoden aikana on Suupohjan radan kunnossapito ollut vuosittain katkolla ja nyt näyttää taas huolestuttavalta.

Harry Wallin

Kunnallisneuvos, Seinäjoki

Etelä-Pohjanmaan rautatieyhdistys perustettiin vuonna 2018 turvaamaan Suupohjan radan kunnossapito ja kehittämään liikennettä radalla.

Yhdistyksen aloitteesta päätettiin Teuvalle rakentaa täyspitkä junien lastausraide. Lastausraiteen rakentamisesta vastasivat radanvarren kunnat, Kaskisten satama ja Väylävirasto. Metsäyhtiöt ottivat hyvin vastaan uuden puiden lastauspaikan, sillä lastausaluetta käyttivät lähes kaikki metsäyhtiöt.

Vuosien varrella hankalaa on ollut se, että Väylävirasto on halunnut lopettaa radan kunnossapidon. Kuitenkin poliittisella vaikuttamisella olemme saaneet kunnossapidon jatkumaan vuosittain, kiitos ministeri Anne Bernerille (kesk.) sekä Sabina Lindströmille ja ministeri Timo Harakalle (sd.) sekä Ilkka Hamuselle. Kiitos kuuluu myös keskustan ministeriryhmälle ja Antti Kurviselle.

“Kaikki viestit viittasivat siihen, että tehdasinvestointi toteutuu.”

Metsä Board kertoi iloisen uutisen 15. syyskuuta 2022, että se käynnistää esisuunnittelun taivekartonkitehtaan rakentamisesta Kaskisiin. Suunnittelu eteni hyvässä yhteistyössä sataman ja kaupungin kesken.

Kaikki viestit viittasivat siihen, että tehdasinvestointi toteutuu. Myös radan osalta saimme hyviä uutisia, kun Petteri Orpon (kok.) hallitus varasi radan peruskorjauksen suunnitteluun viisi miljoonaa euroa.

TAPASIMME yhdistyksenä liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranteen (ps.) hänen ollessaan maakuntamatkalla ja halusimme kiittää suunnittelumäärärahasta. Hänen viestinsä oli selkeä: jos kartonkitehdas toteutuu, niin rata pannaan kuntoon. Eli kaikki näytti hyvältä.

Metsä Boardin hallitus pudotti ”uutispommin” 21. maaliskuuta 2024 ja kertoi, että se luopuu kartonkitehdasinvestoinnista Kaskisiin ja aikookin vahvistaa olemassaolevia tehtaita. Yhdistyksessä syntyi jälleen huoli radan tulevaisuudesta.

“Ensi vuodesta ei tiedetä.”

Järjestimme teamstapaamisen 7. huhtikuuta Etelä-Pohjanmaan liiton, Pohjanmaan liiton ja Väyläviraston kanssa. Halusimme kuulla millaisia mietteitä Väylävirastolla on radan suhteen. Sen mukaan peruskorjausta radalle ei enää suunnitella ja radan 112 kilometrin heikon kunnon vuoksi tehostettu kunnossapito ei riitä. Esimerkiksi viisi siltaa on huonossa kunnossa, sillä ovathan ne yli satavuotiaita.

Väyläviraston mukaan tämä vuosi mennään nykyisenlaisesti, mutta ensi vuodesta ei tiedetä. Iso kysymys on tämä: lopetetaanko Suupohjan radan kunnossapito?

Kirjoittaja toimii Etelä-Pohjanmaan rautatieyhdistyksen puheenjohtajana ja on SDP:n entinen kansanedustaja ja kunnallisneuvos Seinäjoelta.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE