Kotimaa
3.12.2024 06:35 ・ Päivitetty: 3.12.2024 06:35
Tuore tutkimus: sanomalehdet ovat pitäneet pintansa yleissivistäjinä
Suomalaisten mielestä tärkeimmät mediat yleissivistyksen kannalta ovat painetut ja digitaaliset sanomalehdet, selviää Uutismedian liiton teettämästä tutkimuksesta.
Suomalaisten uutismedia 2024 -tutkimuksen mukaan 86 prosenttia vastaajista arvioi painettujen ja digitaalisten sanomalehtien olevan tärkeimmät mediat yleissivistyksen kannalta. Sanomalehtien tärkeys yleissivistyksessä korostuu tutkimuksen mukaan nuorten vastaajien joukossa.
Vähiten tärkeimpiä yleissivistyksen kannalta olivat vastaajien mielestä blogit, verkossa olevat uutisportaalit kuten Ampparit, sosiaalinen media sekä Google.
Uutismedian liiton markkinointi- ja tutkimusjohtajan Sirpa Kirjosen mukaan yleissivistys auttaa ymmärtämään erilaisia ihmisiä ja ilmiöitä, tukee osallisuutta yhteiskunnassa sekä ihmisten välisessä vuorovaikutuksessa.
- Hyvä yleissivistys myös vahvistaa kykyämme arvioida eri tietolähteiden luotettavuutta. Tämä taito on entistä kriittisempää pahantahtoisen disinformaation ja aiempaa taidokkaampien manipulatiivisten tekniikoiden käytön lisääntyessä, hän sanoo tiedotteessa.
TUTKIMUKSEN mukaan suomalaisten mielestä luotettavimmat ja laadukkaimmat uutismediat verkossa ovat Yleisradio ja sanomalehdet. Asteikolla 1-10 Yle sai sekä luotettavuudessa että laadukkuudessa arvon 7,6 ja sanomalehdet 7,5.
Kolmanneksi sijoittuivat MTV:n digitaaliset palvelut luotettavuudessa arvolla 6,9 ja laadukkuudessa arvolla 6,8.
Jopa 70 prosenttia 15 vuotta täyttäneistä vastaajista kertoi lukevansa sanomalehtiä puhelimella. Viiden vuoden takaiseen verrattuna osuus on kasvanut 12 prosenttiyksikköä.
Toiseksi yleisimmin sanomalehtiä luettiin tietokoneella ja kolmanneksi painettuna. Painetun sanomalehden lukeminen on vähentynyt suurin piirtein saman verran kuin puhelimella lukeminen on lisääntynyt, kerrotaan tiedotteessa.
SUURIMPIEN sosiaalisen median kanavien Whatsappin ja Youtuben käyttö on tutkimuksen mukaan säilynyt ennallaan. 15 vuotta täyttäneistä vastaajista 83 prosenttia kertoi käyttävänsä Whatsappia, kun Youtubea käyttää 61 prosenttia.
59 prosenttia kertoi käyttävänsä Facebookia, joka on menettänyt jonkin verran kokonaiskäyttäjämääräänsä. Eniten kasvua tapahtui tutkimuksen mukaan Spotifyn, Snapchatin ja TikTokin käytössä.
Tutkimuksen toteutti lokakuussa Uutismedian liiton toimeksiannosta Iro Research. Sitä varten haastateltiin yhteensä tuhat 15-75-vuotiasta suomalaista. Tutkimuksen otos painotettiin iän, sukupuolen ja asuinpaikan mukaan vastaamaan suomalaista väestöä valtakunnallisesti. Tutkimuksen tilastollinen virhemarginaali on maksimissaan noin 3,1 prosenttiyksikköä suuntaansa.
Kommentit
Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.