Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Talous

3.10.2022 06:47 ・ Päivitetty: 3.10.2022 07:36

Tutkijoilta synkkä arvio liikennepäästöistä: ”Tavoite ei voi millään toteutua nykyisin keinoin”

LEHTIKUVA / VESA MOILANEN

Tavoite liikennepäästöjen puolittumisesta tuskin toteutuu vuoteen 2030 mennessä, arvioivat Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen (VATT) tutkijat.

DEMOKRAATTI/STT

Demokraatti

Heidän mukaansa vielä epärealistisempi on tavoite, että liikenne olisi kokonaan päästötöntä vuoteen 2045 mennessä.

VATT:n tutkimusprofessori Tuomas Kosonen ja johtava tutkija Marita Laukkanen huomauttavat, että autojen keskimääräinen romutusikä on Suomessa 22 vuotta.

-  Suuri osa tänä vuonna käyttöönotetuista polttomoottoriautoista on vielä liikenteessä 2045, ja polttomoottoriautoja myydään EU-alueella vuoteen 2035 saakka. Tämä tavoite kokonaan päästöttömästä liikenteestä ei voi millään toteutua nykyisin keinoin, he arvioivat tiedotteessa.

Kuluvan vuoden myyntilukujen perusteella tutkijat pitävät ilmeisenä, että vuonna 2030 Suomessa ei ole lähimainkaan tavoitteen mukaista 600  000 täyssähköautoa.

TÄNÄ VUONNA Suomessa rekisteröidään noin 100  000 uutta autoa, joista täyssähköautoja on tammi-heinäkuussa ollut noin 14 prosenttia. Koko 2,7 miljoonan auton kannasta tämän vuoden lopussa arviolta vain noin 50  000 autoa on täyssähköautoja.

-  Se on häviävän pieni osa Suomen autokannasta, vaikka julkisuudessa puhutaan mielellään sähköautojen hankintojen huimista kasvuprosenteista, Kosonen ja Laukkanen huomauttavat.

Kososen ja Laukkasen mukaan nykytoimet eivät riitä alkuunkaan, vaikka tavoitteiden toteutumista on jo yritetty edistää monin keinoin.

He muistuttavat, että Suomessa on tuettu sähköautojen hankintaa ja latauspisteiden rakentamista huomattavasti vähemmän kuin muissa Länsi-Euroopan vertailumaissa.

Suomessa sähköautojen hankintatuki on 2  000 euroa, mutta esimerkiksi Ruotsissa ja Espanjassa tuki on 7  000 euroa ja Saksassa ja Ranskassa enimmillään jopa 9  000 euroa.

Uusien julkisten latauspisteiden rakentamista tuetaan Suomessa 73 sentillä asukasta kohden, kun Ruotsissa ja Ranskassa summa on tuplasti suurempi. Saksassa tuki on kuusi euroa asukasta kohden.

-  Julkisen talouden tilanteen kannalta on realismia, että Suomessa ei voida tukea liikenteen sähköautoistumista yhtä runsaasti. Tukitoimien tehokkuutta pitäisikin Suomessa testata kokeiluin, Kosonen ja Laukkanen ehdottavat.

TUTKIJOIDEN MUKAAN kokeilujen avulla voidaan löytää kaikkein tehokkaimmat tukikeinot, joilla päästään kohti päästötavoitteita, mutta huomioidaan samalla julkisen talouden realiteetit.

-  Kuinka paljon vaikuttaa hankintatuen kasvattaminen, entä latauspisteiden rakentamisen tukeminen, Kosonen ja Laukkanen kysyvät.

Heidän mielestä tulevan hallituksen tulisi ilman muuta ottaa tällaiset kokeilut ohjelmaansa.

Liikenne kuuluu avainaloihin ilmastonmuutoksen torjunnassa, sillä liikenteen hiilidioksidipäästöt ovat viidennes kaikista Suomen päästöistä.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

Demokraatti.fi

Tilaa Demokraatti

Demokraatti on politiikkaan, työelämään ja kulttuuriin erikoistunut aikakauslehti, joka on perustettu Työmies-nimellä vuonna 1895.

Kaikki ei ole sitä miltä näyttää.

Tilaa demokraatti →
2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE
KIRJAUDU