Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Politiikka

4.10.2023 11:52 ・ Päivitetty: 4.10.2023 11:52

Uusi linjaus julki, säästöjä jopa 95 miljoonaa euroa vuodessa – ”Ainakin 4,2 miljoonaa suomalaista kykenee asioimaan sähköisesti”

iStock

Suomessa ryhdytään valmistelemaan siirtymistä ensisijaisesti digitaaliseen viranomaisviestintään. Yhteiskunnan uudistamisen ministerityöryhmän linjauksesta kertoivat keskiviikkona liikenne- ja viestintäministeriö sekä valtiovarainministeriö.

DEMOKRAATTI/STT

Demokraatti

Ministeriöiden mukaan linjaus tarkoittaa, että tulevaisuudessa viranomaiset lähettävät esimerkiksi asiakaskirjeensä ainoastaan sähköisesti heille, joille digitaalinen asiointi on ylipäätään mahdollista. Tästä myös tehdään lakimuutoksilla velvoittavaa niille, jotka pystyvät asioimaan digitaalisesti. Digitaalisesta viranomaisviestinnästä voi kuitenkin hakea poikkeusta perustellusta syystä.

Nykyisin viranomaiset lähettävät tekemänsä päätökset asiakkaalle postitse paperilla, jos asiakas ei ole antanut erikseen suostumusta digitaaliseen viranomaisviestintään.

-  Tilastojen mukaan ainakin 4,2 miljoonaa suomalaista kykenee asioimaan sähköisesti, mutta vain noin miljoona on siirtynyt digitaaliseen viranomaisviestintään Suomi.fi-palvelussa. Digitaalisella viestinnällä olisi mahdollista saada säästöjä noin 58-95 miljoonaa euroa vuodesta 2026 alkaen, ministeriöt arvioivat.

MINISTERIÖIDEN tiedotteessa muistutetaan, että digiasiointi lisää ajasta ja paikasta riippumattomia julkisia palveluita. Se myös parantaa hallinnon tehokkuutta ja kestävyyttä.

-  Digitaaliseen viranomaisviestintään siirtyminen on yksi tästä viranomaisasioinnin sujuvoittamisen kokonaisuudesta. Samaan aikaan meidän tulee muistaa, että viranomaisviestintä on varmistettava heillekin, jotka eivät voi asioida digitaalisissa kanavissa, kunta- ja alueministeri Anna-Kaisa Ikonen (kok.) sanoo tiedotteessa.

Ministeriryhmä päätti kokouksessaan myös EU:n digitaalinen vuosikymmen 2030 -ohjelman mukaisesta Suomen etenemissuunnitelmasta, joka toimitetaan Euroopan komissiolle. Lisäksi se kävi keskustelua valtion palvelu- ja toimitilaverkon uudistamisesta.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

Demokraatti.fi

Tilaa Demokraatti

Demokraatti on politiikkaan, työelämään ja kulttuuriin erikoistunut aikakauslehti, joka on perustettu Työmies-nimellä vuonna 1895.

Kaikki ei ole sitä miltä näyttää.

Tilaa demokraatti →
2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE
KIRJAUDU