Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Politiikka

Verotusneuvos jyrisee hallintarekisteristä: “Poliittinen, ei juridinen päätös — Suomen ei pitäisi ampua itseään jalkaan”

Verotusneuvos Markku Hirvonen pitää hallituksen kaavailuja hallintarekisteristä ongelmallisena. Harmaan talouden asiantuntijana profiloitunut Hirvonen oli tänään kuultavana valtiovarainvaliokunnan, tarkastusvaliokunnan ja talousvaliokunnan yhteisessä julkisessa kuulemisessa, jonka aiheita olivat veroparatiisit, veronkierto ja kansainvälinen verosuunnittelu.

Hirvosen kuulemiseen toimittamassa aineistossa hän pohtii hallituksen esitystä laiksi arvo-osuusjärjestelmästä ja selvitystoiminnasta.

— Tässä esityksessä on vihdoin hyväksytty se tosiasia, että arvopaperikeskusasetukseen neuvoteltu poikkeussäännös sallii Suomen säilyttävän hyväksi osoittautuneen suoran osakeomistuksen järjestelmänsä. Viimeisimmässä hallituksen esityksessä on kuitenkin lähdetty siitä, että tämä poikkeussäännös koskee vain Suomen omaa arvo-osuusjärjestelmää, eli tilannetta, jossa suomalainen yhtiön laskee osakkeet liikkeelle Suomessa toimivassa arvopaperikeskuksessa. Nämä osakkeet tulee jatkossakin kirjata suoralle arvo-osuustilille, jos osakkeet ovat suomalaisen luonnollisen henkilön tai suomalaisen yhteisön taikka säätiön omistamia.

Hallituksen esityksen mukaan suomalaisten hallintarekisterikielto koskisi kuitenkin vain Suomen arvo-osuusjärjestelmää, verotusneuvos huomauttaa.

— Tämä tarkoittaisi sitä, että suomalaisetkin voisivat hallintarekisteröidä osakkeensa siinä tapauksessa, että suomalainen osakeyhtiö on valinnut ulkomaisen arvopaperikeskuksen. Tätä hallintarekisteröintimahdollisuutta ei ole rajattu edes listattuihin yhtiöihin vaan se olisi mahdollista esimerkiksi julkisuutta kaihtaville kotimaisille holdingyhtiöille tai harmaan talouden alueella toimiville pkyrityksille. Hallituksen esityksessä ei ole myöskään millään tavalla säännelty tai sanktioitu tilannetta, jossa suomalaisen sijoittajan käyttämä ulkomainen sijoituspalveluyhtiö hallintarekisteröi hänen omistuksensa Suomen arvopaperikeskukseen.

Panama-papereiden ja muiden vuotojen yhteydessä esiin tulleet tiedot osoittavat, että halukkaita tällaisen mahdollisuuden hyväksikäyttämiseen löytyy.

Suomalaisten hallintarekisteröinnin mahdollistamista on perusteltu muun muassa sillä, ettei Suomen lainsäädännöllä voida säännellä ulkomaisten toimijoiden käyttäytymistä. Hirvonen on toista mieltä.

Lisää aiheesta

— Suoran omistuksen säilyttämiseksi ei ole tarpeen yrittää ulottaa lainsäädäntöä ulkomaisiin toimijoihin. Suomalaisten omistajien hallintarekisteröintikielto voidaan toteuttaa osakeyhtiölaissa. EU:n arvopaperikeskusasetuksessa on nimenomaan todettu, ettei asetuksella ole tarkoitus suosia mitään olemassa olevaa omistusrakennetta eikä sillä puututa kansalliseen yhtiö- tai muuhun lainsäädäntöön, jota sovelletaan edelleen ja otetaan käyttöön järjestelyt, joilla varmistetaan kansallisen yhtiöoikeuden vaatimusten täyttyminen, jos käytetään vapautta valita arvopaperikeskus.

Hirvosen mukaan hallintarekisteröinnin salliminen suomalaisille merkitsisi tietyissä tilanteissa yhtiöiden omistuksen salaamisen laillistamista.

— Panama-papereiden ja muiden vuotojen yhteydessä esiin tulleet tiedot osoittavat, että halukkaita tällaisen mahdollisuuden hyväksikäyttämiseen löytyy. Hallintarekisteröinnin kieltäminen ei tietenkään estä omistuksen salaamista, mutta sen salliminen antaa liian helpon mahdollisuuden niille, joille omistuksen julkitulo olisi kiusallista, ei vain tulojen salaamisen vaan esimerkiksi yrityksen ja päätöksentekijöiden välisten yhteyksien vuoksi.

Verotusneuvos Hirvonen sanoo mielipiteenään, että suomalainen osakkeiden suoraan omistukseen perustuva järjestelmä on vuotokohdistaan huolimatta osoittautunut toimivaksi. Osaltaan se on vaikuttanut siihen, että Suomi lasketaan maailman vähiten korruptoituneiden maiden joukkoon.

— Tästä mallista ei pitäisi antaa periksi marginaalisten ja jossain määrin kuvitteellisten arvopaperikeskusten kilpailuetujen ja pankkien kustannussäästöjen vuoksi. Kysymyksessä on poliittinen eikä juridinen päätös eikä Suomen pitäisi ampua itseään jalkaan pelkäämällä etukäteen mahdollisia EU:n moitteita.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE