Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

VTT kannustaa alueellisia energiayhtiöitä etsimään ilmastoratkaisuja vedystä – kysyntä kasvaa lähivuosina merkittävästi

LEHTIKUVA / VESA MOILANEN

Teknologian tutkimuskeskus VTT kehottaa alueellisia energiayhtiöitä omaksumaan vetyteknologiaa. VTT:n mukaan vety tarjoaa energiayhtiöille mahdollisuuksia ilmastonmuutoksen torjuntaan ja uuden liiketoiminnan luomiseen.

DEMOKRAATTI/STT

Demokraatti

VTT arvioi, että kysyntä vetyteknologian kaupallisille sovelluksille kasvaa lähivuosina merkittävästi, kun sekä Suomen että EU:n päästötoimet kiristyvät.

–  Jotta suomalaiset voivat olla vedyn teknologia- ja osaamismarkkinoilla mukana, meidän pitää olla ensimmäisinä liikkeellä. Meillä ei ole suuria megayhtiöitä, jotka voivat ostaa osuuden markkinoista jälkikäteen, vaan meidän on luotava uutta markkinaa ja liiketoimintaa itse, arvioi VTT:n energia- ja vetytutkimusalueen johtaja Antti Arasto tiedotteessa.

Esimerkiksi Vantaan Energia aikoo tuottaa vedyn avulla hiilineutraalia maakaasua liikenteen polttoaineeksi.

Vantaan Energia ilmoitti kesäkuussa, että se etenee aikeissaan rakentaa suuri vetylaitos Vantaalle vuoteen 2025 mennessä. Tuleva laitos tuottaa vedyn avulla hiilineutraalia synteettistä maakaasua vihreästä sähköstä ja hiilidioksidista.

Uutinen on Araston mukaan merkittävä, sillä teollisen mittakaavan sähköpolttoaineiden tuotantolaitosta ei ole Suomessa aiemmin rakennettu.

Vedyn avulla voi varastoida tuulisähköä ja valmistaa polttoaineita

Kysyntää vetyratkaisuille on erityisesti vaikeasti sähköistettävissä kohteissa, kuten teräs- ja metsäteollisuudessa sekä erityisesti kemianteollisuudessa.

VTT:n mukaan alueellisten energiayhtiöiden kannalta kiinnostavaa on se, että vety voi auttaa tasaamaan uusiutuvan sähkön, kuten tuulivoiman, tuotantoon liittyvää vaihtelua.

Vedyn avulla energiaa voidaan varastoida ja käyttää myöhemmin sähkönä tai lämpönä. Lisäksi sen avulla voidaan valmistaa muita tuotteita kuten polttoaineita.

Esimerkiksi Vantaan Energia saa hiilineutraalista metaanista itselleen kokonaan uuden tuotteen, joka voidaan myydä liikenteen polttoaineeksi.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE