Palkittu politiikan aikakauslehti.
Katso hinnat!

18.12.2023 07:14 ・ Päivitetty: 18.12.2023 07:14

VTV pitää hankeyhtiömallin riskejä ratainvestointien suunnittelussa valtion kannalta merkittävinä

LEHTIKUVA / JUSSI NUKARI

Valtiontalouden tarkastusvirasto (VTV) pitää hankeyhtiömallia ratainvestointien suunnittelussa ongelmallisena valtiontalouden kannalta, vaikka nykyiset hankeyhtiöt Turun Tunnin Juna, Suomi-rata ja Itärata ovat toimineet sen mukaan tehokkaasti.

DEMOKRAATTI/STT

Demokraatti

VTV selvitti, miten hyvin hankeyhtiömalli tukee ratayhteyksien suunnittelun tarkoituksenmukaisuutta, tehokkuutta ja tavoitteiden saavuttamista.

Valtiontalouden näkökulmasta VTV ei suosittele hankeyhtiöitä rataverkon suurten investointien suunnitteluun. Sen mukaan hankeyhtiömallilla ei ole vielä havaittu syntyneen merkittäviä suunnittelutyön kustannussäästöjä.

-  Vaikka hankeyhtiöiden suunnittelutehtävä ja -rooli olikin määritelty selkeästi, niiden muuhun tehtävänkuvaan oli jäänyt jonkin verran tulkinnanvaraa. Lisäksi Väylävirastolle on syntynyt ennakoimatonta lisäsuunnittelun tarvetta ja velvoitteita, todetaan tiedotteessa.

VTV kiinnittää huomiota myös siihen, että Suomen lainsäädäntö ei tunnista hankeyhtiötä valtion rataverkon suunnittelijana.

VTV pitää hankeyhtiömallin riskejä ratainvestointien suunnittelussa valtion kannalta merkittävinä.

Tarkastuskertomuksesta selviää, että virasto pitää ongelmallisena esimerkiksi sitä, että kolmen suuren ratahankkeen rinnakkainen suunnittelu on sitonut suuren määrän valtion rahoitusta, eikä valtio ollut päättänyt esimerkiksi kaikkien ratayhteyksien linjausvaihtoehtoja tai selvittänyt ratojen suunnittelusta Väylävirastolle aiheutuvia velvoitteita ennen suunnitteluvastuun antamista hankeyhtiöille.

VTV suosittaa, että valtioneuvoston tulisi harkita tarkkaan hankeyhtiöiden käyttöä ratahankkeiden suunnittelun rahoitus- ja organisaatiomuotona ja perustella tekemänsä valinnat läpinäkyvästi. Ennen suurten ratahankkeiden toteutusta valtioneuvoston tulisi päättää suuret asiat, kuten ratalinjaukset ja varmistaa merkittävien riskien hallinta.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

Demokraatti.fi

Tilaa Demokraatti

Demokraatti on politiikkaan, työelämään ja kulttuuriin erikoistunut aikakauslehti, joka on perustettu Työmies-nimellä vuonna 1895.

Kaikki ei ole sitä miltä näyttää.

Tilaa demokraatti →
2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE
KIRJAUDU