Kotimaa
20.1.2020 13:44 ・ Päivitetty: 20.1.2020 13:44
Yli 8500 muutoksenhaun asiakirjaa jäi toimittamatta järjestelmävirheen takia – Kela ottaa yhteyttä asiakkaisiin
Kelan tietojärjestelmävirheen takia osa asiakkaiden muutoksenhakuun liittyvistä asiakirjoista ei ole siirtynyt Kelasta sosiaaliturva-asioiden muutoksenhakulautakuntaan. Virhe vaikutti ajanjaksolla 12.3.2018–3.12.2019.
Virhe koski 439:ää tapausta, ja asiakirjoja jäi toimittamatta 8 548.
Kela sanoo käyvänsä läpi kaikki tapaukset ja ottavansa yhteyttä niihin asiakkaisiin, joiden asia käsitellään virheen takia uudelleen.
– Asiakkaan oikeusturvan varmistamiseksi on tärkeää, että muutoksenhaussa ovat käytössä kaikki tiedot ja asiakkaan toimittamat asiakirjat. Tämä ei ole nyt valitettavasti kaikkien kohdalla toteutunut, sanoo Kelan lakiyksikön päällikkö Mia Helle tiedotteessa.
Vika järjestelmän päivityksessä huomattiin marraskuun lopussa ja se korjattiin heti.
– Päivityksessä tapahtui inhimillinen virhe. Tiettyjen toimitettavien asiakirjojen määrä oli rajoitettu 50:een tapausta kohden. Osalla asiakkaista liitteitä ja muita asiakirjoja on tätä enemmän, sanoo IT-johtaja Jukka Melanen tiedotteessa.
Virheen takia kaikki asiakirjat eivät olleet käytettävissä sosiaaliturva-asioiden muutoksenhakulautakunnan ja vakuutusoikeuden päätöksenteossa, jolloin tästä on voinut aiheutua virheellisiä päätöksiä.
Sosiaaliturva-asioiden muutoksenhakulautakunta käsittelee muun muassa Kelan ja työttömyyskassojen päätöksistä tehdyt valitukset. Lautakunnassa käsitellään vuosittain noin 42 000 tapausta. Jatkovalitukset lautakunnan päätöksiin käsitellään vakuutusoikeudessa, joka on ylin oikeusaste sosiaalivakuutusasioissa.
Kommentit
Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.