Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Työmarkkinat

AKT:n puheenjohtaja Kokko odottaa kuulevansa sovittelijasta lähipäivinä – näin hän kommentoi palkkatavoitetta

LEHTIKUVA / RONI REKOMAA

Auto- ja kuljetusalan työntekijäliitto AKT:n lakot satamissa ja kuljetuksissa alkoivat tänään. Työntekijäliitto hylkäsi eilen sovittelijan ehdotukset, jotka työnantajaleiri hyväksyi.

Rane Aunimo

Demokraatti

Valtakunnansovittelija kertoi eilen selvittävänsä lähipäivinä työriidan osapuolten kanssa mahdollisuuksia jatkaa sovittelua.

AKT:n puheenjohtaja Ismo Kokko kertoo Demokraatille keskiviikkona alkuiltapäivästä, että ainakaan toistaiseksi sovittelijasta ei ole kuulunut.

– Oma veikkaukseni on se, että kyllä sieltä varmaan perjantaihin mennessä kuuluu. Ei ehkä vielä huomenna, mutta varmaan perjantaina ja ihan viimeistään viikonloppuna.

Neuvottelut eivät siis ole niin pahassa juntturassa, ettei edellytyksiä jatkaa nyt olisi?

– Totta kai kannattaa. Ilman muuta mennään, kun kutsu käy.

Julkisuudessa on nyt arvuuteltu sitä, minkälaisista seikoista ja summista osapuolten välillä on erimielisyyttä. AKT on sanonut, ettei sille riitä “niukka linja”, jolla se viittaa teknologiateollisuuden sopimuksiin. Niissä pysyvien korotusten osuus on noin 6 prosenttia, mutta kustannusvaikutus työntekijöille maksettavine kertaerineen noin 7 prosenttia.

Lisää aiheesta

Sovittelijan eilen antamassa ehdotuksessa ahtausalalle korotukset olisivat olleet noin 5,7 prosenttia kahdelle vuodelle. Niin ikään hylätyssä kuorma-autoalan, terminaalitoiminnan ja säiliö- ja öljytuotealan sovintoehdotuksessa korotukset menevät lähemmäs 7 prosenttia, mutta pysyvien korotusten osuus on siinäkin noin 6 %.

– Päänavaaja määrittää työnantajan mielestä tason sekä teksteihin että palkankorotuksiin. Tämä on järjestelmän valuvika, joka pitäisi pystyä korjaamaan, AKT:n puheenjohtaja Kokko kommentoi tiistai-iltana sopimusehdotuksen hylkäämisen jälkeen.

Liiton tiistaisessa tiedotteessa AKT puolestaan sanoo, että ”tavoite on saada palkkatasoa parannettua ja korjattua, etteivät reaalipalkat putoa”.

Kuluttajahinnat nousivat vuonna 2022 keskimäärin 7,1 prosenttia. Reaalipalkoilla AKT voi viitata esimerkiksi siihen. Toisaalta Kokko itse on viitannut myös Saksan metalliteollisuuden yli 8 prosentin korotuksiin.

MIKÄ AKT:lle siis voisi riittää? Ismo Kokko ei kesken neuvottelujen voi paljastaa kaikkia kortteja vaan muotoilee asian keskiviikkona näin:

– En voi avata nyt tarkemmin lukuja, mutta me olemme antaneet meidän esityksemme jo kahdenkeskisissä neuvotteluissa tammikuun viimeisenä päivänä ja siihen on vielä jonkun verran matkaa. Eli siis ennen kuin kukaan oli sopinut yhtään mitään. Ja siihen on vielä jonkun verran matkaa, eli siitä tässä on kyse. Oma tavoite ei sinänsä ole muuttunut mihinkään.

AKT aloitti tänään lakot ahtausalalla ja kolmella autoliikenteen alalla. Lakko koskettaa noin 9000 työntekijää.

Lisätty maininta Saksan metalliteollisuuden yli 8 prosentin korotuksista.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE